Gå til innhold

Trenger psykolog, men vil ikke bli gjenkjent

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Kan psykologer eller studenter fortelle til andre psykologer når de er på konsultasjon om pasientene sine? Jeg lurer på det fordi jeg kjenner en del psykologer, og vil ikke bli gjenkjent.

Anonymkode: ca5da...159

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Kan psykologer eller studenter fortelle til andre psykologer når de er på konsultasjon om pasientene sine? Jeg lurer på det fordi jeg kjenner en del psykologer, og vil ikke bli gjenkjent.

Anonymkode: ca5da...159

Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer. De sier jo at de har taushetsplikt. Uansett kan det nok hende at de konfererer med en kollega hvis de er usikker på noe . 

Jeg var som sykepleier litt sårbar for dette du sier. På DPSen var det en sykepleiere som jeg hadde gått i klasse med. Jeg syntes det var flaut å treffe på henne og bekymret meg for om hun kunne lese mine papirer .

Jeg fortalte min psykolog om min bekymring. Hun tok hensyn til dette og forsikret meg om at hun ikke ville snakke med noen uten mitt samtykke. Jeg fikk også godkjenne rapporter før hun sendte de til NAV eller lege. 

Opplevde likevel at hun brøt denne tilliten. Da jeg etter noen år uten fremgang eller nytte av behandlingen ønsket å bytte behandler gikk hun til sine kollegaer og diskuterte meg. Hun kunne fortelle meg at de var enig i alt hun hadde gjordt og de hadde konkludert med at jeg var urimelig . ( selv om jeg aldri fikk sagt min versjon til disse kollegaene). 

Går nå til avtalespesialist. Vet at han har rådført seg med en kollega angående medisin. 

Tror uansett at terapeutene ikke forteller navn og detaljer du har sagt i fortrolighet videre til andre .... 

Anonymkode: 690aa...0ee

AnonymBruker
Skrevet

Psykologspesialister trenger ikke diskutere pasientene med noen. Om de likevel ønsker å søke råd hos kolleger, skal dette skje helt anonymt.

Psykologer som ikke er spesialister skal diskutere sine pasienter med sin veileder som er spesialist. Også dette kan skje anonymisert. Det er ikke nødvendig å oppgi verken navne eller andre slike detaljer for å kunne få veiledning.

Anonymkode: 78c81...0e3

FjellOgDalar
Skrevet

Regler for slikt er veldig strenge. F.eks. kan ikke noen logge seg inn i pasientjournaler uten at det loggføres at vedkommende har gjort det (dette sjer automatisk), og man vil jo da kunne se om noen som ikke har noe med hva som står det har lest. Jeg hadde for en tid tilbake en setting der en som kjente nær familie jobbet ved DPS. Dette gjorde jeg min behandler oppmerksom på, og dette ble tatt hensyn til. Man kan jo, hvis man uroer seg, velge å benytte fritt sykehusvalg og gå til behandling ved et annet DPS. Eller man kan gå til avtalespesialist.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at andre overhodet skulle ønske å "spionere"på andres legebesøk

Men etter å ha vært hos en jeg har all grunn til å tro er spesialist i mange år har jeg tenkt tanken at her går sikkert mange politikere og leger og tannleger og ellers folk "oppe i det"

Men har aldri hatt følelse av at det kom i mellom min historie og mitt liv på noe måte

Har igrunnen skjønt litt av at det er mange måter å føle seg annerledes på Det kan ikke være lett å være annerledes på noe måte selvsagt som politikere for eksempel Men man kan bare prøve å forså dem så godt man kan

For mange er kanskje det å være politiker på samme måte som en psykisk lidelse som bare kanskje er medfødt for noen av oss.

Men jeg har aldri mistenkt noen for å ligge i buskene eller noe sånt Tvert om har jeg snakket om det til noen har de vært helt uinteressert og bare trodd det var sludder og vissvass

Min kritikk av behandler var igrunn det motsatte at behandler diskuterte for lite med andre Alle behandlerne sa de ville ringe forrige behandler Noe ingen gjorde Det er bare sånt de sier antagelig for å virke positive og hyggelige.Har kanskje selv nevroser. Hvem vet.

Anonymkode: 4894a...5a5

AnonymBruker
Skrevet

De har taushetsplikt. Så ingenting å frykte for :) 

Anonymkode: dbc19...ab9

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde å være sammen med min datter til en psykologsamtale. Det var en del av et oppfølgingsprogram ang overvekt hos barn 

Jeg var i den tro at det var taushetsbelagt og fortalte om utfordringe vi hadde. Psykologen ringte meg hjem dagen etter for ytterligere informasjon. Han spurte litt om hvordan jeg hadde det. Jeg var sårbar og i en dårlig psykisk fase og betrodde meg til han . 

Fikk senere en rapport i posten. Denne rapporten var også sendt til lege , skolehelsesøster og PPT siden det gjaldt mitt barn. I rapporten stod detaljer om min psykiske helse som jeg hadde delt med psykologen i telefonen. Disse opplysningene hadde ikke betydning for min datter. Hun ble godt tatt vare på. Dessuten var rapporten og konklusjonene der mangelfull og feil. Han kunne umulig kjenne meg etter noen minutters samtale men likevel følger denne rapporten meg.... Jeg har prøvd å komme i dialog med psykoligen ang dette men fikk aldri kontakt med han igjen. De på kontoret sa at han var så høyt aktet psykolog at de hadde full tillit til han.... 

Jeg har siden ALDRI stolt på psykologer. Jeg ble dårligere psykisk av denne episoden.. 

Anonymkode: 690aa...0ee

FjellOgDalar
Skrevet

Det var ekstremt uproft ikke å ta opp med deg/dere hva som skulle stå i den epikrisen. Etter min erfaring er det normen. Synes det der fortjener en skriftlig klage til helsemyndighetene.

stjernestøv
Skrevet

Når jeg gikk sist til psykolog på dps sa hun "Du er vel klar over at jeg diskuterer deg med de andre som jobber her"? 

Det var jeg ikke klar over. Men visste at de hadde møter en gang i uka, for å ta opp ting med sjefen hvis det var noe. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...