Gå til innhold

Å bli innlags på dps vs psykatrisk sykehus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen?

Hvorfor blir noen innlagt på dps, mens andre på psykatrisk sykehus?

Anonymkode: 30d05...b05

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen?

Ja det kan man jo lure på. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja det kan man jo lure på. 

Ja det er derfor jeg lurer.

stjernestøv
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det er derfor jeg lurer.

På psykiatriske sykehus har de vel ulike avd for ulike diagnoser? Eller? Jeg var på en avd for psykose en gang. Vet det finnes en for bare voldelige menn, så er det vel akutt avd. På dps er det vel blandet drops. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen?

Mindre alvorlig på dps tenker jeg.

Anonymkode: 3e072...622

stjernestøv
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mindre alvorlig på dps tenker jeg.

Anonymkode: 3e072...622

Har sett ganske mange alvorlige tilfeller på dps. Boing! Helt borte vekk i hodet!

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, stjernestøv skrev:

På psykiatriske sykehus har de vel ulike avd for ulike diagnoser? Eller? Jeg var på en avd for psykose en gang. Vet det finnes en for bare voldelige menn, så er det vel akutt avd. På dps er det vel blandet drops. 

Ok, min tanke etter å ha vært 2 uker på dps for noen år siden at det mer var et "oppholdssted" altså man bare sov der, gikk ned å spiste. Imotsetning til på psyk sykehus der man faktisk får behandling/hjelp. Det er ihvertfall min erfaring, men jeg skulle likt å hørt andres erfaring også

stjernestøv
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, min tanke etter å ha vært 2 uker på dps for noen år siden at det mer var et "oppholdssted" altså man bare sov der, gikk ned å spiste. Imotsetning til på psyk sykehus der man faktisk får behandling/hjelp. Det er ihvertfall min erfaring, men jeg skulle likt å hørt andres erfaring også

Nei men det er jeg enig i, at det er en oppbevaringsplass. Det er ikke mye behandling der, man har miljøkontakt da og får snakke med psykiater ved behov.Men det er ikke så mye å gjøre der. Har hørt flere si det også. 

Skrevet (endret)

I prinsippet skulle DPS være et lavterskeltilbud i allmennpsykiatri nært pasienten. Sykehusene skulle ta seg av spesialoppgaver som lukkede akuttavdelinger og noen spesialenheter f. eks. for nye psykoser, spiseforstyrrelser etc.

I det virkelige liv ble det ikke helt slik. Dette bl.a. fordi DPSene varierer så enormt i størrelse og kompetanse, og selvsagt i opptaksområde. Selv om DPS er definert som spesialisthelsetjeneste ( i motsetning til DMS i somatikken) er det særlig på de små DPS nesten ikke dekning av spesialister (psykiatere og psykologspesialister).

Endret av man
Skrevet

Jeg blir innlagt på sykehuset (på lukket) når jeg er tvangsinnlagt og trenger tettere oppfølging enn hva de kan på DPS.

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok noe  fra regio til regio hvordan de psykiatriske avdelinkene er organisert. 

Her jeg bor har sykehuset akutte avdeling, der de mest alvorlige syke ofte er mange av  de som misbruker narkotika og som får en rus utløst psykose er. Alså de som trenger mye hjelp og skjerming er for en stund. Mange blir deretter overført til DPS  som har egen psykose avdeling til bruk over lengre tid .Det er halv åpen det vil si at det er både pasienter som kan forlate avdelingen og andre som ikke kan.

Det er bedre tilbud av aktiviteter på DPS, blant annet biltur. 

Anonymkode: ce7f9...e2d

stjernestøv
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer nok noe  fra regio til regio hvordan de psykiatriske avdelinkene er organisert. 

Her jeg bor har sykehuset akutte avdeling, der de mest alvorlige syke ofte er mange av  de som misbruker narkotika og som får en rus utløst psykose er. Alså de som trenger mye hjelp og skjerming er for en stund. Mange blir deretter overført til DPS  som har egen psykose avdeling til bruk over lengre tid .Det er halv åpen det vil si at det er både pasienter som kan forlate avdelingen og andre som ikke kan.

Det er bedre tilbud av aktiviteter på DPS, blant annet biltur. 

Biltur ja...å kjøpe is. Husker en gang jeg var der, var i varmebasseng og til fotterapeut. Det er da noe. Og første gang var det både psykolog og psykiater der, men vi kom ikke til enighet om medisiner så jeg ble sendt hjem. 

FjellOgDalar
Skrevet

Psykehuset tar seg av de som trenger mest skjerming og lukket avdeling, men det er overganger. DPS akutt/krise er åpen, men jeg trives personlig ekstremt dårlig der. Personalet er ikke nesten ikke tilstede i miljøet. Pasientene holder seg på rommene sine, og det forstår jeg godt. Lokalene er ekstremt utrivelige. Pasienter skal ikke være særlig dårlige får de blir dirigert videre til lukket. Selv opplevde jeg det etter en verbal utagering... Ellers har jeg så godt som uten unntak skrevet meg ut derifra, for jeg føler jeg ikke vinner noe på å være der. Det er et oppbevaringssted hvor man ikke føler for noe annet enn å sitte på rommet sitt og lese, sove bort dagen (noe man liksom skal være der for å unngå) eller surfe på nettet om man er så heldig å ikke bo så langt nede i gangen at man ikke har dekning. Psykehuset er mye bedre på å aktivisere. De er mye mer til stede for pasientene. Er man erklært "tilregnelig" er det ikke noe problem om dørene er låst, personalet har jo nøkkel.

AnonymBruker
Skrevet
På 10.3.2017 den 13.11, stjernestøv skrev:

Biltur ja...å kjøpe is. Husker en gang jeg var der, var i varmebasseng og til fotterapeut. Det er da noe. Og første gang var det både psykolog og psykiater der, men vi kom ikke til enighet om medisiner så jeg ble sendt hjem. 

He he ,glemte å skrive daglige turer i nærmiljøet og til alle tur områder i en omkrets på 20 min kjøretur Men én blir jo veldig kjent med distriktets utfarts muligheter da 😀Svømmebasseng hadde vært noe ,istedet for kjedelig trimrom. 

stjernestøv
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

He he ,glemte å skrive daglige turer i nærmiljøet og til alle tur områder i en omkrets på 20 min kjøretur Men én blir jo veldig kjent med distriktets utfarts muligheter da 😀Svømmebasseng hadde vært noe ,istedet for kjedelig trimrom. 

Det bassenget var virkelig godt å være i, varmen myknet opp musklene. Synd de ikke har det tilbudet lenger. Var trimrom der og eller sal, var litt med på det og. Og hvis man ville kunne man bruke treningsrommet med utstyr, men jeg var jo ikke i form. Prøvde meg på skole og, jo de har jo hatt masse muligheter på dps og :) Glemte jo det, vi laget band og. Meg og ei til sang og en spilte gitar. Husker ikke om noen spilte trommer. Brukte skolens musikk rom, sang i mikrofoner og greier. 

Endret av stjernestøv
AnonymBruker
Skrevet
På ‎09‎.‎03‎.‎2017 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen?

Med unntak av lukkede akuttenheter, så tror jeg det ikke går an å stille opp generelle skiller mellom dps og sykehusavdelinger. Enkelte steder i landet foregår høykompetent og spesialisert behandling ved dps-døgnenheter, mens det andre steder ser ut til å være mest korte avlastningsopphold uten særlig innhold som tilbys.

For folk som bor i de større byene (dvs. at det finnes flere alternativer innen et lite geografisk område), så kan det være greit å huske på retten til fritt sykehusvalg når det gjelder planlagte innleggelser. Ved å gjøre litt forundersøkelser sammen med henvisende instans, kan man oppnå en mye mer målrettet behandling enn dersom man kun velger å følge geografisk tilhørighet når det søkes om innleggelse.

Anonymkode: 47e7c...e11

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, stjernestøv skrev:

Det bassenget var virkelig godt å være i, varmen myknet opp musklene. Synd de ikke har det tilbudet lenger. Var trimrom der og eller sal, var litt med på det og. Og hvis man ville kunne man bruke treningsrommet med utstyr, men jeg var jo ikke i form. Prøvde meg på skole og, jo de har jo hatt masse muligheter på dps og :) Glemte jo det, vi laget band og. Meg og ei til sang og en spilte gitar. Husker ikke om noen spilte trommer. Brukte skolens musikk rom, sang i mikrofoner og greier. 

Godt detikke er bare dårlige minner fra tidligere innleggelser 😊

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Godt detikke er bare dårlige minner fra tidligere innleggelser 😊

Nei det var noen lyspunkter, det er helt sikkert :) 

Skrevet
13 timer siden, stjernestøv skrev:

Nei men det er jeg enig i, at det er en oppbevaringsplass. Det er ikke mye behandling der, man har miljøkontakt da og får snakke med psykiater ved behov.Men det er ikke så mye å gjøre der. Har hørt flere si det også. 

er jo ikke helt enig da, min mening er at jeg føltes mer som om jeg var på oppbevaring på psyk (kanskje fordi det var sommer) mens på dps følte jeg de haddde mye bedre tid, til å sette seg ned og høre hvordan du hadde det, de hadde tid til å gi meg tid til å snakke, og jeg må si at jeg følte de hadde mye bedre tid til meg på dps, og at jeg slapp alt det stresset med banking på dørene!!

stjernestøv
Skrevet
Akkurat nå, villakulla skrev:

er jo ikke helt enig da, min mening er at jeg føltes mer som om jeg var på oppbevaring på psyk (kanskje fordi det var sommer) mens på dps følte jeg de haddde mye bedre tid, til å sette seg ned og høre hvordan du hadde det, de hadde tid til å gi meg tid til å snakke, og jeg må si at jeg følte de hadde mye bedre tid til meg på dps, og at jeg slapp alt det stresset med banking på dørene!!

Ja tror jeg var litt kjapp i avtrekkeren. Det var godt å ha miljøkontakten å snakke med, hun brydde seg om hvordan jeg hadde det. Ja jeg ville hjem når sommeren kom, da kom vikarene og det likte jeg svært dårlig. Mange unge uerfarne folk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...