Gå til innhold

Supplere Strattera med stimulant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har ADD og går på strattera. Dette har jeg gjort mange år. Tidligere har jeg prøvet ut Conserta, men byttet til Strattera på grunn av ønsket om å være stabil hele døgnet. De siste årene mener jeg effekten av Strattera har begynt å bli dårligere. Jeg har i samråd med legen økt dosen, men er fremdeles ikke førsnøyd og konsentrerer meg dårligere og over kortere perioder enn tidligere.

Jeg har prøvd å finne litteratur om det er slik at Strattera kan miste effekten etter mange års bruk, men finner lite om dette. Jeg fant imidlertid noe forskining om pasienter som med stort hell har brukt strattera sammen med andre adhd medisiner med stort hell og uten nevneverdig økning i bivirkninger.

Er en slik kombinasjon avmisineringen mulig i Norge?

Jeg har bedt om en henvisning til psykiater for å undersøke, men det er mange månder ventetid, og jeg vil gjerne vite om det i det hele tatt er mulig å forsøke dette i Norge fjør jeg eventuelt går til en privatpraktiserende psykiater

Skrevet
2 timer siden, ADD-Andre skrev:

Hei.

Jeg har ADD og går på strattera. Dette har jeg gjort mange år. Tidligere har jeg prøvet ut Conserta, men byttet til Strattera på grunn av ønsket om å være stabil hele døgnet. De siste årene mener jeg effekten av Strattera har begynt å bli dårligere. Jeg har i samråd med legen økt dosen, men er fremdeles ikke førsnøyd og konsentrerer meg dårligere og over kortere perioder enn tidligere.

Jeg har prøvd å finne litteratur om det er slik at Strattera kan miste effekten etter mange års bruk, men finner lite om dette. Jeg fant imidlertid noe forskining om pasienter som med stort hell har brukt strattera sammen med andre adhd medisiner med stort hell og uten nevneverdig økning i bivirkninger.

Er en slik kombinasjon avmisineringen mulig i Norge?

Jeg har bedt om en henvisning til psykiater for å undersøke, men det er mange månder ventetid, og jeg vil gjerne vite om det i det hele tatt er mulig å forsøke dette i Norge fjør jeg eventuelt går til en privatpraktiserende psykiater

Prøvd Elvanse eller Attentin? 

Skrevet

Nei, jeg har ikke prøvd noen av de.

Skrevet
19 timer siden, ADD-Andre skrev:

Nei, jeg har ikke prøvd noen av de.

Da kan det være verdt å spørre behandler om nevnte preparater. 

Skrevet

Hvordan virker disse? Gir de "dekning" hele døgnet slik som strattera?

Skrevet
1 time siden, ADD-Andre skrev:

Hvordan virker disse? Gir de "dekning" hele døgnet slik som strattera?

Elvanse er depot og virker lenge, ja. Attentin virker langt kortere, og du må ta den flere ganger om dagen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...