Gå til innhold

Takle triggere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Hvordan takler dere ulike triggere? Hva gjør dere for å forutsi disse triggerne? Hva kan hjelpe når man er i krise og trigget?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje vissheten om at det er så mye nytt hele tiden og at det er et bilde som møter oss alle

De fleste tingene begynner ofte som en " sommerflørt" og kan ende i et livslangt forhold av veldig negativ art

Jeg synes at hvordan det går for enkeltindivider avhenger veldig mye sosioøkonomiske faktorer men at noen alltid er så mye mer utsatt det er helt uten tvil

De værste triggerne gnager seg inn i knoklene føles det som man er helt hjelpeløs overfor Tror legene tror mye det handler om smerter. Jeg tror det er resultat av ytre påførte faktorer av ofte uintendert art.

Noe bedre tror jeg aldri det blir for meg men hadde jeg vært født om femti år hvem vet man kan alltid håpe

Man kan kanskje prøve å velge aeg inn i en mere skjermet situasjon i den grad man har mulighet

Enkelte oppsøker jo triggerne selv for å " se hva det er"Kommer helt an på hva de består

Noen ganger kan det bare være påminning om alt man ikke vet

Anonymkode: fcdc2...d4b

Skrevet
11 timer siden, Jessicaxdx skrev:

Hei. Hvordan takler dere ulike triggere? Hva gjør dere for å forutsi disse triggerne? Hva kan hjelpe når man er i krise og trigget?

Noen som kan hjelpe med å mestre triggere er å realitetsorientere deg. Steg 1 er minne deg selv på at du er i "her og nå"- tid, at du er trygg (forhåpentligvis). 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, XbellaX skrev:

Noen som kan hjelpe med å mestre triggere er å realitetsorientere deg. Steg 1 er minne deg selv på at du er i "her og nå"- tid, at du er trygg (forhåpentligvis). 

Steg to kunne feks være: ha en klar plan på forhånd før det " renner over".  Ha alliert deg med noen ( feks en venn, en terapaut , poliklinikk, legevakt). Ha klart telefonnummer til hvem du skal ringe og når. En plass der du kan gå for å være sammen med andre de dagene som er vanskelige ... 

Hvis feks helger og helligdager er verst  snakk med noe om det på forhånd. Sørg for å ha en plan... 

Viktig med søvn,mat, bevegelse og kontakt med andre.. 

Skriv ned det som du tenker i gode perioder : at ditt liv er viktig , at du skal bli frisk, at livet blir bedre , at "smerten " vil gå over, skriv hva du ønsker med livet og hva du drømmer om...om mannen du skal treffe og barna du skal få , skriv ned de som bryr seg om deg ... Hva som tross alt er bra osv... Så kanskje du kan lese det de dagene da alt er svart.... 

Minn deg på at triggere "lyger". Du bestemmer og ikke de. 

Anonymkode: 67c47...fcf

Skrevet
På 10.3.2017 den 22.53, Jessicaxdx skrev:

Jeg har kriseplan, hvis det virkelig skulle bli ille. Men det som faktisk virker veldig bra er å komme seg ut, gå en tur (ikke rusle, men må få opp pulsen!). Og dess verre været er dess bedre! Jeg går så lenge det trengs. Det kan være alt fra 30 minutter til et par timer. Hvis været er skikkelig dårlig, slik at jeg blir klissvåt eller iskald behøver jeg ikke gå i to timer. Det "beste" været er masse regn og vind.

Har investert i all slags type utetøy. Men ikke alltid jeg bruker det :-)  

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg har skrevet mstrings/kriseplan i samarbeid med nære pårørende og behandleren min på DPS-poliklinikk. Hva som er varselsignaler man skal ta på alvor så pass tidlig at man unngår at det blir alvorlig og farlig. Det er klart definert hva jeg kan gjøre, hva jeg ønsker at de rundt meg gjør og hva de ikke skal gjøre.

Det er viktig for meg å kjenne de verste triggerne mine så jeg kan unngå dem, eller i alle fall begrense omfanget.      

Skrevet
8 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg har skrevet mstrings/kriseplan i samarbeid med nære pårørende og behandleren min på DPS-poliklinikk. Hva som er varselsignaler man skal ta på alvor så pass tidlig at man unngår at det blir alvorlig og farlig. Det er klart definert hva jeg kan gjøre, hva jeg ønsker at de rundt meg gjør og hva de ikke skal gjøre.

Det er viktig for meg å kjenne de verste triggerne mine så jeg kan unngå dem, eller i alle fall begrense omfanget.      

Har akkurat samme mestringsplan. Selv om min antageligvis inneholder annet innhold enn din :-) Og den vil jeg bruke om krise inntreffer. Men jeg merker at hvis jeg, ved den minste antydning til noe som kan ligne på trigger, det kan bare være et lite blaff av noe, så kan det og gå ut og bruke kroppen "ta det ved rota". 

Når jeg er full av følelser og tanker merker jeg at jeg går litt ut av meg selv og kjenner ikke kroppen så tydelig. Da hjelper det å gå ut og "kjenne kroppen". Ved hjelp av vær, høy puls og rask pust. Jeg må si at det anbefales! :-) Til alle her inne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...