Gå til innhold

Når psykologen selv har en vanskelig bakgrunn ...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en psykolog som har opplevd krig. Hun kom til Norge for mange år siden pga dette. Hun sier hun sliter litt selv etter dette. Hun har  mange pasienter fra dette landet som sliter psykisk etter denne krigen . 
Jeg opplever det litt vanskelig å komme med mine problemer. Kultur og bakgrunn blir så forskjellig. Merker at det er vanskelig for henne  å forstå meg. 

Jeg føler at mine problemer blir samme- lignet med deres . Burde jeg bry meg om det ?? 

Anonymkode: 88340...e75

AnonymBruker
Skrevet

Ut fra det du skriver hadde jeg byttet psykolog. Jeg har selv en psykolog fra et annet land hun er flink og alt det der .Men jeg har gjennom små ting i samtaler forstått at hennes mor har en del problemer som hun av og til  hinter til når vi snakker om mine problemer  .Det har ikke vært så mye av dette men hadde det vært det så hadde jeg skiftet psykolog.  For behandling skal bygge på mest mulig vitenskapelig kunnskap, for mye egne traumer kan påvirke behandlingen negativt. 

Kultur forståelse er et absolutt must, uten det blir det vanskelig å finne en felles plattform å jobbe utifra. 

Anonymkode: f26c9...88c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er uprofesjonelt av terapeuten å uttale seg om sine egne problemer til pasienten da det kan forstyrre terapien vesentlig. Det kan føre til at man føler man må ta hensyn til terapeuten og dermed holder tilbake egne følelser og reaksjoner for å skåne terapeuten. 

Dette med kulturforskjeller har jeg ingen erfaring med, men skjønner at det kan skape problemer i terapirelasjonen. Hvis du synes det hindrer deg fra å åpne deg og dra nytte av terapien så ville jeg vurdert å bytte psykolog.

Anonymkode: fdff7...e4c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd. Greit å se andres syn på saken 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en psykolog som har opplevd krig. Hun kom til Norge for mange år siden pga dette. Hun sier hun sliter litt selv etter dette. Hun har  mange pasienter fra dette landet som sliter psykisk etter denne krigen . 
Jeg opplever det litt vanskelig å komme med mine problemer. Kultur og bakgrunn blir så forskjellig. Merker at det er vanskelig for henne  å forstå meg. 

Jeg føler at mine problemer blir samme- lignet med deres . Burde jeg bry meg om det ?? 

Burde og burde... jeg reagerer på dette og jeg synes ikke det er greit. På samme tid vil du ikke treffe på et menneske som ikke har bagasje i varierende omfang, problemet er jo at hun gjør deler av sin (den delen som i seg selv er relativt spesiell og stor) såpass synlig at den hemmer deg.  Jeg håper inderlig du tar dette opp med henne og forteller hva dette gjør med deg, fordi hun kan ha godt av å bli minnet på hvor ødeleggende denne type deling kan være... men jeg skjønner om du opplever det vanskelig.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte snakker hun om sin bakgrunn? Hvis hun har vært i Norge i mange år, så stiller jeg meg litt tvilende til at hun ikke skulle kunne være i stand til å forstå deg pga kulturforskjeller. Etter mange år i Norge kjenner hun sannsynligvis også norsk kultur.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, frosken skrev:

Hvor ofte snakker hun om sin bakgrunn? Hvis hun har vært i Norge i mange år, så stiller jeg meg litt tvilende til at hun ikke skulle kunne være i stand til å forstå deg pga kulturforskjeller. Etter mange år i Norge kjenner hun sannsynligvis også norsk kultur.

Du må ikke missforstå meg og tro at jeg har imot andre kulturer. Hun er dyktig . 
Men det at de fleste pasientene hennes er fra samme land og har krigstraumer gjør meg usikker. Jeg føler at mine ting blir ubetydelige. Hun snakker også om sine egne psykiske problemer. At hun sliter med angst og tvang men lever greit med det. Jeg tror hun sier det for å vise at hun forstår meg og det er jo bra... 
Jeg er en " pleaser " og blir veldig følsom for hvordan hun har det og sammenligner meg. 
Det er jo min egen feil som reagerer slik. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må ikke missforstå meg og tro at jeg har imot andre kulturer. Hun er dyktig . 
Men det at de fleste pasientene hennes er fra samme land og har krigstraumer gjør meg usikker. Jeg føler at mine ting blir ubetydelige. Hun snakker også om sine egne psykiske problemer. At hun sliter med angst og tvang men lever greit med det. Jeg tror hun sier det for å vise at hun forstår meg og det er jo bra... 
Jeg er en " pleaser " og blir veldig følsom for hvordan hun har det og sammenligner meg. 
Det er jo min egen feil som reagerer slik. 

Hvor stor plass tidsmessig tar hennes egne erfaringer? Det kan av og til være en hårfin grense mellom at behandler forsøker å normalisere symptomer - som for eksempel ved å si at hun selv kan ha innslag av både angst og tvang i spesielle situasjoner, men at dette ikke plager henne - og det å fortelle om sine private problemer. Det første vil ofte kunne være konstruktivt, mens det siste fungerer dårlig.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, frosken skrev:

Hvor stor plass tidsmessig tar hennes egne erfaringer? Det kan av og til være en hårfin grense mellom at behandler forsøker å normalisere symptomer - som for eksempel ved å si at hun selv kan ha innslag av både angst og tvang i spesielle situasjoner, men at dette ikke plager henne - og det å fortelle om sine private problemer. Det første vil ofte kunne være konstruktivt, mens det siste fungerer dårlig.

Jeg forstår at du vil se dette i et annet lys. Og jeg er ikke en vrang person. Selvfølgelig er ikke dette noe hun snakker mye om, da hadde jeg ikke vært i tvil. Det er akkurat fordi det er enn hårfin balanse her at jeg spør .. Men det er noe i denne situasjonen som gjør meg usikker. Jeg tror at en av mine hovedproblemer er at jeg ikke vil være til bry og at jeg føler at mine problemer ikke er viktig..Tror det er mine egne følelser som er problemet. At jeg syns hun egentlig har hatt det verre enn meg....

jeg har ikke sagt at hun ikke er en bra psykolog. Det er min egen feil. 

En annen ting er at hun legger ord i munnen på meg og konkluderer ut fra sine erfaringer. Jeg prøver å forklare hva jeg opplever og føler men det er akkurat som om hun ikke forstår at vi kan oppleve samme lidelse forskjellig..... 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at du vil se dette i et annet lys. Og jeg er ikke en vrang person. Selvfølgelig er ikke dette noe hun snakker mye om, da hadde jeg ikke vært i tvil. Det er akkurat fordi det er enn hårfin balanse her at jeg spør .. Men det er noe i denne situasjonen som gjør meg usikker. Jeg tror at en av mine hovedproblemer er at jeg ikke vil være til bry og at jeg føler at mine problemer ikke er viktig..Tror det er mine egne følelser som er problemet. At jeg syns hun egentlig har hatt det verre enn meg....

En annen ting er at hun legger ord i munnen på meg og konkluderer ut fra sine erfaringer. Jeg prøver å forklare hva jeg opplever og føler men det er akkurat som om hun ikke forstår at vi kan oppleve samme lidelse forskjellig..... 

Hvis du ikke allerede har gjort det, så synes jeg du bør ta opp dette temaet med psykologen.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, frosken skrev:

Hvis du ikke allerede har gjort det, så synes jeg du bør ta opp dette temaet med psykologen.

Kanskje jeg burde det. Har ikke tenkt å bytte psykolog uansett. Listene på avtalespesiallister er lang. 

Det hjalp bare å lufte disse tankene. Det går an å snakke om det meste. Har skammet meg litt over dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne aldri gått til en psykolog som snakker om egne problemer og hva hun sliter med. Om min psykolog hadde sagt rett ut at hun sliter med angst og tvang (eller andre ting) så ville jeg fått hakeslepp tror jeg. Jeg ser på det som å gå langt over streken for hva en psykolog skal dele med pasientene sine. Det finnes andre måter å normalisere reaksjoner eller å formidle forståelse på enn å legge ut om egne erfaringer, opplevelser og problemer. 

Jeg skjønner veldig godt at du føler dine problemer blir ubetydelige (selv om de ikke er det!), og nettopp dette er vel en av grunnene til at en terapeut ikke skal dele private ting med pasienten. 

Om min psykolog har opplevd traumer, har angst, spiseforstyrrelser eller whatever, så er det helt i orden for meg så lenge hun klarer å gjøre jobben sin og jeg slipper å vite om det. 

Anonymkode: fdff7...e4c

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det siste avsnittet i det du skriver her er god nok grunn til å bytte psykolog. 

Anonymkode: f26c9...88c

AnonymBruker
Skrevet

I krig opplever innbyggerne en stor nærhet til hverandre, de lider under de samme problemene. Å oppleve " krig" ( fysisk,emosjonell, seksuell mishandling eller generell omsorgssvikt) i barndommen er en helt annen opplevelse, den fører ofte til stor ensomhet fordi en føler seg helt alene om sine erfaringer. Så det at denne psykologen har opplevd krig i sitt hjemland, og har mange pasienter med erfaringer fra krig i sine hjemland trenger absolutt ikke være verre enn dine opplevelser. De har opplevd fellesskap pga de samme traumene mens du muligens har opplevd stor ensomhet rundt dine opplevelser. Ps, hvis jeg ikke husker feil så er det mindre selvmord når et land er i krig, nettopp pga at befolkningen kommer nærmere hverandre.

Anonymkode: 9e14e...2bd

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I krig opplever innbyggerne en stor nærhet til hverandre, de lider under de samme problemene. Å oppleve " krig" ( fysisk,emosjonell, seksuell mishandling eller generell omsorgssvikt) i barndommen er en helt annen opplevelse, den fører ofte til stor ensomhet fordi en føler seg helt alene om sine erfaringer. Så det at denne psykologen har opplevd krig i sitt hjemland, og har mange pasienter med erfaringer fra krig i sine hjemland trenger absolutt ikke være verre enn dine opplevelser. De har opplevd fellesskap pga de samme traumene mens du muligens har opplevd stor ensomhet rundt dine opplevelser. Ps, hvis jeg ikke husker feil så er det mindre selvmord når et land er i krig, nettopp pga at befolkningen kommer nærmere hverandre.

Anonymkode: 9e14e...2bd

Interessant betraktning . Takk for det.. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...