Gå til innhold

Er du syk når du gråter på jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper lite med sykemelding. Jobben er bare en del av årsaken. Et navsystem som ikke har utgangspunkt i å ta knekken på syke mennesker ville gjort bedre nytte. 

Jeg ønsker å vite hva jeg skal gjør når jeg bryter sammen på jobb. Hadde det vært så enkelt at det bare var å ta et kvarters pause for å få kontroll, for så å fortsette på jobben ville jeg selvsagt gjort det.

Anonymkode: b4651...8cb

Vi har prøvd å gi deg svar etter beste evne ... men når man mangler så mye informasjon om deg og livet ditt blir det generelle svar... 

Jeg valgte i en tøff fase å vær 100% åpen med min arbeidsleder... Vet ikke om det kan slå uheldig ut for deg men det hjalp meg. 

Anonymkode: 0ee46...ad4

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

33

• Kayia

7

• ColaZero

2

• Athena86

1

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke syk.

Har di snakket med legen.?

Anonymkode: 8be35...7aa

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har prøvd å gi deg svar etter beste evne ... men når man mangler så mye informasjon om deg og livet ditt blir det generelle svar... 

Jeg valgte i en tøff fase å vær 100% åpen med min arbeidsleder... Vet ikke om det kan slå uheldig ut for deg men det hjalp meg. 

Jeg vet at flere svarer etter beste evne. Jeg har lært at detaljer holder jeg for meg selv. Spesielt på nett. Velger derfor å ikke skrive så mye mer.

Men spørsmålet om hva jeg skal gjøre når jeg bryter sammen på jobb, trenges det ikke så mye detaljer om. Har man rett til å bruke egenmelding, eller må jeg bruke feriedager. For meg er det funksjon helt uavhengig av diagnoser som hemmer meg.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at flere svarer etter beste evne. Jeg har lært at detaljer holder jeg for meg selv. Spesielt på nett. Velger derfor å ikke skrive så mye mer.

Men spørsmålet om hva jeg skal gjøre når jeg bryter sammen på jobb, trenges det ikke så mye detaljer om. Har man rett til å bruke egenmelding, eller må jeg bruke feriedager. For meg er det funksjon helt uavhengig av diagnoser som hemmer meg.

Du kan ganske enkelt bruke egenmelding. Si at du er syk. Ingen trenger å vite mer enn det.. Lykke til .. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når tårene bare renner og funksjonen er på bånn. Hva gjør man da på jobb? Leverer egenmelding, låser seg inn på do, eller "skulker" resten av dagen?

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange årsaker. Begeret er fullt.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg fyller kriteriene for depresjon vet jeg ikke. Men det er funksjonen der og da som har betydning i jobben, uansett om det kalles depresjon, alt som tårner seg opp eller bare sliten av livet. 

Har du diskutert situasjonen med lege og nærmeste leder? Dersom ikke bør du starte der. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ganske enkelt bruke egenmelding. Si at du er syk. Ingen trenger å vite mer enn det.. Lykke til .. 

Ok

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når tårene bare renner og funksjonen er på bånn. Hva gjør man da på jobb? Leverer egenmelding, låser seg inn på do, eller "skulker" resten av dagen?

Jeg ser du skriver at det ikke er behov for detaljer for å kunne svare på dette spørsmålet. Slik jeg ser dette er det veldig avhengig av hvilken situasjon man er i, for hva man gjør på jobb i en slik situasjon. 

- Hvilken type arbeid er dette; er det serviceyrke på noen måte, er det noen mulighet for å trekke seg tilbake og gjøre " veldig enkle oppgaver" en periode mens tårene triller? Personlig har jeg opplevd dette som noe som hjelper meg når tårene triller på jobb. Det har noen ganger til og med hjulpet meg tilbake fra fullstendig panikk og svært lav funksjon...

- Hvilket forhold har du til din nærmeste leder og dine kolleger? Kan du snakke med din leder om mulig tilrettelegging? Har du forståelsesfulle kolleger? Jeg har opplevd fantastisk forståelsesfulle kolleger i slike perioder, og meg personlig har det hjulpet at ikke hele fokuset ligger på at jeg må skjule dette for alt og alle. Jeg har hatt avtale med min leder at jeg tar egenmelding dersom det blir for gale for å forhindre at situasjonen utvikler seg. Jeg har ikke brukt det så mange ganger, men bare det å vite at jeg har forståelse og oppbakking fra jobben betyr enormt mye.

Selvfølgelig kan du også snakke med legen din om mulig kortere sykemelding, dersom du tror det vil kunne hjelpe deg. Hvis du er redd det bare vil gjøre vondt verre å ikke være på jobb bør du forsøke å finne andre løsninger. Ta hensyn til deg selv oppi alt dette, men bare du kan vite hva det innebærer for deg. Men det å skjule at man har det vanskelig for alle, tar etter min erfaring veldig mye unødvendige krefter. 

Ønsker deg alt godt

Anonymkode: 9dd81...800

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Kayia skrev:

Har du diskutert situasjonen med lege og nærmeste leder? Dersom ikke bør du starte der. 

Om jeg skal bruke egenmelding har jeg ikke diskutert. Leder skal vite minst mulig. At jeg i perioder ikke orker mer vet psykiater. Men det hjelper lite.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg skal bruke egenmelding har jeg ikke diskutert. Leder skal vite minst mulig. At jeg i perioder ikke orker mer vet psykiater. Men det hjelper lite.

Jeg tror du misforstod. Det er situasjonen din du bør diskutere med hhv leder og fastlege. Først snakker du med fastlege og får hjelp til å forstå hva som gjør at du har det vondt og vanskelig. Deretter må fastlegen hjelpe drg (eller sette deg i kontakt med andre) dom kan hjelpe deg med å få det bedre. Parallelt bør du snakke med nærmeste leder slik at du får en arbeidsdag du kan tåle. 

Lykke til!☺️

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg tror du misforstod. Det er situasjonen din du bør diskutere med hhv leder og fastlege. Først snakker du med fastlege og får hjelp til å forstå hva som gjør at du har det vondt og vanskelig. Deretter må fastlegen hjelpe drg (eller sette deg i kontakt med andre) dom kan hjelpe deg med å få det bedre. Parallelt bør du snakke med nærmeste leder slik at du får en arbeidsdag du kan tåle. 

Lykke til!☺️

Det er ikke arbeidsdagene jeg ikke tåler. Jeg orker ikke alle påkjenninger i livet lenger. Sykdommer. Usikkerhet. Ustabilitet i arbeidslivet. Kamper i systemet. Det går i å kjempe for å holde seg oppe. Mange systemer jobber mot. Jeg tror ikke det har noen hensikt å kjempe lenger. Det er nok nå.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke arbeidsdagene jeg ikke tåler. Jeg orker ikke alle påkjenninger i livet lenger. Sykdommer. Usikkerhet. Ustabilitet i arbeidslivet. Kamper i systemet. Det går i å kjempe for å holde seg oppe. Mange systemer jobber mot. Jeg tror ikke det har noen hensikt å kjempe lenger. Det er nok nå.

Mulig jeg er utydelig. Jeg mener at du skal snakke med:

- legen om det du strever med

- lederen om hvordan det kan tilrettelegges for deg på jobb i den perioden du sliter (ettersom du ikke ønsker sykemelding)

Håper du får bedre dager snart! 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kayia skrev:

Mulig jeg er utydelig. Jeg mener at du skal snakke med:

- legen om det du strever med

- lederen om hvordan det kan tilrettelegges for deg på jobb i den perioden du sliter (ettersom du ikke ønsker sykemelding)

Håper du får bedre dager snart! 

Er det ikke godt nok å snakke med psykiateren.Fastlegen bryr seg lite.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke godt nok å snakke med psykiateren.Fastlegen bryr seg lite.

Om du allerede har en behandler innen psykiatrien er det selvfølgelig denne du henvender deg til. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Kayia skrev:

Om du allerede har en behandler innen psykiatrien er det selvfølgelig denne du henvender deg til. 

Jeg skrev tidligere at psykiater kjenner til at jeg i perioder ikke orker mer. Men det løser ingenting å snakke om det. Det er lite å gjøre med det. 

Jeg har hørt det siest at man må være sterk for å være syk. Det er noe jeg sterkt har fått erfare. Ikke bare ved egen sykdom, men også nær familie.

Skrevet (endret)
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev tidligere at psykiater kjenner til at jeg i perioder ikke orker mer. Men det løser ingenting å snakke om det. Det er lite å gjøre med det. 

Jeg har hørt det siest at man må være sterk for å være syk. Det er noe jeg sterkt har fått erfare. Ikke bare ved egen sykdom, men også nær familie.

OK. 

I åpningsinnlegget spør du "Når tårene bare renner og funksjonen er på bånn. Hva gjør man da på jobb? Leverer egenmelding, låser seg inn på do, eller "skulker" resten av dagen?"

Ønsker du kun svar på hva du bør velge ut fra de tre (kortsiktige) alternativene du skisserer, eller ønsker du innspill på hva du kan gjøre for å få det bedre på lengre sikt?

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ønsker du?

Anonymkode: 91e90...cf5

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du mener det er lite å hente på å diskutere dette med din behandler, så ville jeg ha diskutert konkret med nærmeste leder hvilke alternativer som kan fungere på din arbeidsplass når du har det vanskelig. Kanskje du kan gå ut en tur og komme tilbake etter 30 min.

Det går for øvrig an å lære teknikker for følelsesregulering.

Gjest Maggie55
Skrevet

Det hender å bare møte på Arbeidstilsynet er hva man iallefall må prøve tror jeg selv om det sitter langt inne for de fleste av oss Man kan også prøve fri rettshjelp selvsagt eller melde seg inn i en forening tror mest på det siste akkurat nå Veldig leit at det skal være sånn at problemene skal bli så vonde

Ta vare på helsa Det eneste man egentlig har

Ønsker bare lykke til🙂

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Kayia skrev:

OK. 

I åpningsinnlegget spør du "Når tårene bare renner og funksjonen er på bånn. Hva gjør man da på jobb? Leverer egenmelding, låser seg inn på do, eller "skulker" resten av dagen?"

Ønsker du kun svar på hva du bør velge ut fra de tre (kortsiktige) alternativene du skisserer, eller ønsker du innspill på hva du kan gjøre for å få det bedre på lengre sikt?

Jeg trengte svar på hva jeg skal gjøre. Om jeg har rett på å bruke egenmelding selv om jeg egentlig ikke er syk, slik jeg tenker sykdom.

Det andre jeg skrev kan dere se bort fra. Mye ble skrevet når det toppet seg. Ingen her kan hjelpe meg med det. Spesielt når jeg ikke kan skrive detaljert.

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trengte svar på hva jeg skal gjøre. Om jeg har rett på å bruke egenmelding selv om jeg egentlig ikke er syk, slik jeg tenker sykdom.

Det andre jeg skrev kan dere se bort fra. Mye ble skrevet når det toppet seg. Ingen her kan hjelpe meg med det. Spesielt når jeg ikke kan skrive detaljert.

Du er tydeligvis en pliktoppfyllende arbeidstaker. Jeg har vært sykemeldt når livet har vært for tøfft og jeg har følt meg i følelsesmessig ubalanse i en slik grad at det har gjordt det vanskelig å jobbe. Hvis en lege ville ha gått god for en sykemelding mener jeg at du trygt kan ta en egenmelding ang dette. 

Ta noen dager der du pleier deg selv. Snakk med noen, gå tur, gjør noe du liker, hvil deg, 

Din psykiske helse er også en del av deg og like viktig som din fysiske helse ... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...