Gå til innhold

Hvor mange verdier har du skapt eller generert så langt i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55
Skrevet

Hver dag etter jeg kom i en annen livssituasjon er jeg begynt å stille meg det spørsmål

Akkurat i dag lavet jeg frokost til min mor med varm kakao og slo av en prat om mulige vårtegn utenfor i nærmiljøet vårt

Men man har jo vanligvis andre mål på dette Feks hvor mange duppeditter er kommet ut av kaffemaskinen i dag eller annen produksjonsmaskun hvis man har med det å gjøre Husker arbeidslivet på nittitall Når vi var på samlet lag pratet ofte yngre jenter og spurte hverandre om når de skulle begynne å "produser" i betydning av å slå seg til med barn Jeg mener da har vi fått den ultimate tingliggjøring og mekaniske menneskesyn Men nok om det

Hva legger dere i ordet å skape verdier?

Velger vi bort de mennesker vi ikke synes skaper noen verdier?

Hvem bestemmer dette?

Hva skal til for å skape verdier For hvem

Tenk for eksempel en gårdeier som eier mye? Verdiene ble jo skapt en gang for lenge siden Ikke bare ved arv kanskje?

Mulig sånne spørsmål bare er tidtrøyte??

Husker flere ganger ved oppfølging av nå eldre foreldre at pleierne spurte meg om jeg ville ha en kopp kaffe Jeg følte jeg var til så lite hjelp at jeg følte jeg ville iallefall avstå fra en masse "pauser" Jeg var også litt psyk og var redd noen ville gi meg en million i kaffen helt urettmessig etter mitt syn men har man vært innom schizofrene tanker så har man det

Hvodan skaper man egentlig verdier?

Eller er det slik at de fleste av oss bare går ut å kjøper ting det vil si genererer verdier?

Jeg bare spør Mitt kall er ei å svare som filosofen Sokrates sa dengang han levet

påskelilje
Skrevet
2 minutter siden, Maggie55 skrev:

Hva legger dere i ordet å skape verdier?

Velger vi bort de mennesker vi ikke synes skaper noen verdier?

Hvem bestemmer dette?

Hva skal til for å skape verdier For hvem

Tenk for eksempel en gårdeier som eier mye? Verdiene ble jo skapt en gang for lenge siden Ikke bare ved arv kanskje?

Mulig sånne spørsmål bare er tidtrøyte??

Hvodan skaper man egentlig verdier?

Eller er det slik at de fleste av oss bare går ut å kjøper ting det vil si genererer verdier?

Jeg bare spør Mitt kall er ei å svare som filosofen Sokrates sa dengang han levet

Spennende spørsmål :)

Verdier kan jo skapes i økonomisk forstand, at du for eksempel har melkekyr og produserer melk og kjøtt, eller fisker fisk, eller videreforedler råvarer til nye matprodukter (for eksempel ost, smør, skinkepålegg, ferdiglaget lapskaus, fiskepinner etc), en kan jobbe i ulike former for industrier der en fysisk kan produsere varer som har en verdi etc, en kan jobbe med kunnskap, trygghet, omsorgstjenester, andre samfunnstjenester som er nødvendige for at et samfunn skal kunne fungere osv -

og så har en jo alle de tingene en gjør for hverandre uavhengig av om en har jobb eller ikke.

• At du laget kakao til din mor og gav henne en god start på dagen, er en verdi for både henne og deg (regner jeg med).
  • At du brukte tid på å gi et klokt og varmt svar på den som spurte om råd og innspill om vonde ord da arbeidslivet skulle avsluttes
  • At jeg gav tenåringsjenta mi en klem da jeg gikk i morges
  • At jeg sender melding til ei venninne og spør hvordan hun har det
  • At jeg spør en annen venninne om å være med på et arrangement i morgen
  • At jeg lytter til en ungdom som har det vondt
  • At jeg sier i fra dersom noen sier noe skarpt til meg som jeg ikke opplever berettiget

Mye kan kjøpes, men veldig mye kan ikke kjøpes.

Det er i alle fall min mening sånn i farten her og nå :rolleyes: Kunne sikkert har skrevet mer og kommet på andre ting også...

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Maggie55 skrev:

Ibsen-sitat, vel.

Anonymkode: e2641...fa0

AnonymBruker
Skrevet

Åh herregud dette var jammen konstruktivt og seriøst.

Vi er syke her.

Anonymkode: 12e8e...b4b

AnonymBruker
Skrevet
24 minutes ago, påskelilje said:

at du for eksempel har melkekyr og produserer melk og kjøtt, eller fisker fisk, eller videreforedler råvarer til nye matprodukter (for eksempel ost, smør, skinkepålegg, ferdiglaget lapskaus, fiskepinner etc)

Nå nå 'tuller' du nok fælt.

Anonymkode: 12e8e...b4b

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp stått opp og har ikke rukket å produsere noe ennå, vel. 

Anonymkode: ebdc4...70d

Gjest Maggie55
Skrevet

Det er ting det bare er umulig for noen å ta inn over seg tror jeg i dag

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Maggie55 skrev:

Det er ting det bare er umulig for noen å ta inn over seg tror jeg i dag

Sånn er det nok.

Anonymkode: ebdc4...70d

Gjest Maggie55
Skrevet

Det virker som det er veldig mye gammelt som henger igjen også nå i nyere tid ja

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...