Gå til innhold

Seponering Lamictal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er blitt "friskmeldt" fra min diagnose 'Bipolar' av psykiater på DPS og ferdig som pasient der. Jeg er nesten ferdig med seponering av Seroquel(bare 25mg igjen) og de skal tas vekk om halvannen uke. Jeg går i tillegg på Lamictal som også skal seponeres når jeg ser at den siste lille dosen med Seroquel går greit å slutte med, men vi hadde så mye å snakke om på siste samtale at vi ikke fikk/husket å snakke om hvor fort/hvor mye man skal trappe den ned. Jeg har lest at man skal trappe den ned over to uker, er det noen som vet noe om dette? Jeg står på 200mg(100mg morgen og 100mg kveld) og har stått på det 5-6mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir man frisk fra en bipolardiagnose som er en livsvarig disposisjon? Var den opprinnelige diagnosen feil?

Anonymkode: a3b0e...966

Skrevet

Ja, det er stor forskjell på å ha blitt symptomfri som følge av god behandling og innsats, og det å være frisk. Hvis du har bipolar lidelse, har du en livslang disposisjon og trenger livslang behandling for å ikke få tilbakefall. Da vil du få depresjoner tilbake hvis du slutter med medisiner. Det blir som med blodtrykksmedisin. Om du har normalt blodtrykk med medisin, og slutter, så blir blodtrykket høyt igjen. Medisiner behandler ikke noe på permanent basis.

Hvis diagnosen var feil, er det noe annet. Men jeg tror jeg ville bedt om en second opinion fra annen psykologspesialist eller psykiater da. Risikoen for å måtte starte helt på nytt er jo tilstede, og at du må gjennom mye lidelse.

AnonymBruker
Skrevet

TS: Håper du ikke er erklært frisk fordi du ikke har vært syk på noen år mens du har brukt medisiner. I så fall har du møtt nok en inkompetent DPS-psykiater.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir man frisk fra en bipolardiagnose som er en livsvarig disposisjon? Var den opprinnelige diagnosen feil?

Noen psykiatere er kanskje mer avventende enn andre mht bipolardiagnose. Jeg har hatt både depresjon og mani for mange år siden, men har ikke hatt noen nye episoder i løpet av svært mange år. Glad jeg var dårlig før nesten "alle" anbefales lang(livs)-varig behandling.

Anonymkode: b4316...36c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen psykiatere er kanskje mer avventende enn andre mht bipolardiagnose. Jeg har hatt både depresjon og mani for mange år siden, men har ikke hatt noen nye episoder i løpet av svært mange år. Glad jeg var dårlig før nesten "alle" anbefales lang(livs)-varig behandling.

Utrolig bra at du har sluppet flere episoder! Men du er likevel fortsatt bipolar. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Janus30 skrev:

Utrolig bra at du har sluppet flere episoder! Men du er likevel fortsatt bipolar. 

Ja, ut i fra diagnosemanualen så oppfyller jeg kriteriene. Men det er altså også fullt mulig å få slike symptomer som følge av annen underliggende problematikk enn bipolar lidelse. Jeg er godt fornøyd med å slippe stemningsstabiliserende medikamenter, og spesialister jeg har snakket med anser det som helt uaktuelt å være opptatt av de episodene jeg hadde langt tilbake i tid.

Skrevet

Hei og takk for mange svar! Jeg har aldri vært bipolar. Ble feildiagnostisert/feilmedisinert på en dps og ble henvist for en 'second opinion' til en dyktig psykiater på en annen DPS. Jo mer medisiner jeg har kuttet ut jo bedre har jeg blitt. Men spørsmålet mitt var hvor fort/hvor mye jeg skal trappe ned Lamictal uten å få sterke nedtrappingssymptomer?

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ut i fra diagnosemanualen så oppfyller jeg kriteriene. Men det er altså også fullt mulig å få slike symptomer som følge av annen underliggende problematikk enn bipolar lidelse. Jeg er godt fornøyd med å slippe stemningsstabiliserende medikamenter, og spesialister jeg har snakket med anser det som helt uaktuelt å være opptatt av de episodene jeg hadde langt tilbake i tid.

Det høres ut som en klok vurdering. Så får man heller se på det på nytt hvis du skulle få en ny episode. 

Skrevet
2 timer siden, Trettifire skrev:

Hei og takk for mange svar! Jeg har aldri vært bipolar. Ble feildiagnostisert/feilmedisinert på en dps og ble henvist for en 'second opinion' til en dyktig psykiater på en annen DPS. Jo mer medisiner jeg har kuttet ut jo bedre har jeg blitt. Men spørsmålet mitt var hvor fort/hvor mye jeg skal trappe ned Lamictal uten å få sterke nedtrappingssymptomer?

Bare nysgjerrig, fikk du bipolar type 1 eller 2 da du ble diagnostisert første gang? 

Skrevet

Bipolar2, men aldri vært manisk så nå er jeg derfor diagnostisert på nytt med depresjon og det var den diagnosen jeg fikk første gang jeg var syk i 2011 men de endret den til bipolar2 ved ny innleggelse i 2014 og jeg ble feil- og overmedisinert. Har tatt vekk fire medisiner til nå og jo mer jeg har tatt vekk jo friskere er jeg blitt. Den 'nye' psykiateren sier at det er tydelig at jeg har fått bivirkninger/blitt sykere av feil- og overmedisinering, og den siste nedtrappingen på Seroquel måtte jeg 'krangle' meg til og jeg følte jeg måtte kjempe mot systemet/stanget hodet mot veggen på den 'gamle' dps'n. De lot også være å ta viktige blodprøver som jern og folat(som har veldig stor innvirkning på depresjon) og det er nå oppdaget i ettertid at jeg har. Med en gang jeg begynte å trappe ned Seroquel forsvant depresjonen mer og mer og den nye dps'n var fantastisk men jeg er nå ansett som frisk og ferdigbehandlet. Så da har jeg altså vært syk/hatt et mareritt i to år pga medisiner med x antall ect-behandlinger som ikke har hjulpet(bare ødelagt hukommelsen min) fordi det er medisinene som har hindret meg i å bli frisk! TOMMELEN OPP FOR PSYKIATRIEN!

Skrevet

Så hvis jeg da ikke hadde kranglet meg til å  seponere Seroquel og bytte dps så hadde jeg gått og 'trakket' på den gamle dps's enda og ikke blitt frisk! Man må være frisk for å være syk!

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg gikk på lamictal og skulle slutte, så fikk jeg beskjed om å bare kutte den ut... evt hvis jeg ville så gå ned fra 200mg til 100mg i en uke og så bare slutte

Anonymkode: b793f...153

Skrevet

Ok, tusen takk for svar. Jeg ble bare litt nervøs for det står at man kan få så mange nedtrappingssymptomer, b.l.a. krampeanfall men det går vel greit!

Skrevet
3 timer siden, Trettifire skrev:

Ok, tusen takk for svar. Jeg ble bare litt nervøs for det står at man kan få så mange nedtrappingssymptomer, b.l.a. krampeanfall men det går vel greit!

Det gjelder vel de med epilepsi;) de tok meg av den på dagen på sykehuset

Skrevet

Ok, ble bare litt skeptisk, takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...