Gå til innhold

Må man innom DPSen ??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår fastlege sender alle som sliter psykisk til en DPS. Min datter går der nå . Skole , helsesøstre , skolepsykolog , lege og vi foreldre mente at hun trengte behandling 

Men på DPSen er de opptatt å fortelle henne at hun har jo ingen alvorlig psykisk lidelse som mange andre der. At hun bare har angst og depresjon . Hun har hatt sjelden samtaler og ingen plan i behandlingen. Og nå avslutter psykologen... Vår datter har hatt ingen nytte av det... 

Er det ikke da bedre å bli sendt til en avtalespesiallist?. Eller må man innom DPSen for å bli diagnostisert ? 

Anonymkode: 63a9e...ba2

AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke innom dps'en, jeg har aldri vært der. Det var ikke engang et emne når fastlegen min foreslo å sende meg til psykolog, hun henviste meg rett til en psykolog med avtale og hun har diagnotisert meg.

Dere kan jo be fastlegen om en henvisning til en avtalespesialist, men hvis legen ikke vil høre så kan dere bytte fastlege:)

Anonymkode: 45744...d1f

Gjest Kanuttius
Skrevet

Be om henvisning til en avtalespesialist. Mange tror dps kun har psykologer men du kan like gjerne få tildelt en allmennlege der, en som ikke kan mere enn den fastlegen du allerede går til. Noen er dyktige leger men mange er kun er på dps for å bli godkjent spesialist i allmennmedisin. 

FjellOgDalar
Skrevet

Avtalespesialist er ikke nødvendigvis et dårlig alternativ om DPS sviker. Jeg synes ikke angst og depresjon er "bare." I verste fall kan det invalidisere folk, og jeg mener det er svært viktig å ta tak i slikt før det blir verre! Fastlegen kan fint skrive henvisning direkte. Man må nok regne med en del ventetid dessvere. En del avtalespesialister ønsker å få henvisningen tilsendt før h*n setter deg på venteliste. Oversikt over avtalespesilister finner du på helseforetakets hjemmesider :).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...