Gå til innhold

Tror du at alle andre har et så mye bedre liv enn du selv??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør fordi jeg ikke tror det er så sikkert

Enkelte har sammenliknet psykoselidelser og nødvendighet med medisin med sukkersyke og "føling"

Synes dere dette er sant ?

Anonymkode: 1ed6f...4e6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke ALLE har det mye bedre enn meg selv og jeg vet at mange har det mye verre. At jeg egentlig bør være takkneml8g for det jeg faktisk har (og det er jeg i bunn og grunn også). Men jeg kjenner en følelse av forakt og misunnelse overfor de som "tilsynelatende" har det mye enklere enn meg selv. Særlig dersom de ser ut til å ta det for gitt og ikke reflekterer over at andre kanskje ikke er i samme posisjon. 

Anonymkode: 155cc...613

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg ikke tror det er så sikkert

Enkelte har sammenliknet psykoselidelser og nødvendighet med medisin med sukkersyke og "føling"

Synes dere dette er sant ?

Anonymkode: 1ed6f...4e6

Både ja og nei, nei fordi psykose rammer personligheten så inderlig mye hardere. Ja fordi begge er alvorlige tilstander (finnes riktig nok grader av begge). Sammenligningen er kanskje blitt gjort i de tilfeller der mennesker med diabetes er blitt nødt til å gå på medisiner resten av livet, slik noen med psykoselidelser også må.

Anonymkode: d6c15...6e3

AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke.

Anonymkode: fab82...73c

AnonymBruker
Skrevet

Verden er en kloakk for noen. Andre har alt. 

Jeg har hatt alle muligheter, men brent så mange sjangser, og er sikkert fryktelig utakknemlig.

Anonymkode: 00927...d2e

Skrevet

Jeg har en ustabil epilepsi som må medisineres resten av livet, men jeg vet at mange epileptikere har det mye verre enn meg. Jeg får anfall ca. én gang i måneden mens andre kan få anfall 100 ganger til dagen.
Jeg har en fysisk funksjonshemning, men jeg klarer meg selv godt i hverdagen. Jeg ser det er flere som både takler funksjonshemningen dårligere og tilpasser seg dagliglivet på en vanskelig måte.
Jeg synes jeg tross alt er heldig som bor i Norge. Jeg får medisinsk oppfølgning når det kommer til epilepsien og jeg får de hjelpemidlene jeg trenger for å klare meg best mulig som synshemmet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg har hatt et godt liv på tross av en del uventet tøffe utfordringer. Jeg burde være lykkelig og tilfreds ... Jeg tror jeg har hatt det bedre enn gjennomsnittet men er likevel psyk. Jeg tror ikke andre har så mye bedre liv enn meg  men mange takler livet bedre enn meg... 

Anonymkode: 2c37e...4c0

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle, men jeg har inntrykk av at det gjelder de fleste.

Anonymkode: 616a9...a78

Skrevet

Nei, jeg tror jeg har et bedre liv enn brorparten av andre som lever på kloden akkurat nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvem vet.

Anonymkode: a2804...ee4

FjellOgDalar
Skrevet

Å sammenlikne psykose med diabetes synes jeg blir litt tåpelig - i alle fall type en hvor insulinproduksjonen faller bort. Uten insulin stryker man med. Jeg var veldig nære å dø selv da jeg fikk diabetes selv. Men livslang medisinering kan nok begge tilstander kreve. Begge tilstander kan kreve livsstilstiltak som å få i seg sunn mat og fysisk aktivitet for å lette hverdagen med sykdommen. Psykoser kan være dødelige om man blir suicidal selvsagt... Føling og insulinsjokk kan man i ytterste konsekvens (det er sjelden det går så langt) få hjerneskade og dø av). Man må være svært påpasselig. Det er faktisk en del av jobben til et av kroppens organer man overtar når man får type 1 diabetes. Snakker man type 2 språk, vil det lyde litt anderledes. Da har man ikke mistet insulinproduksjonen sin, men får høyt blodsukker fordi den er svekket eller fordi kroppen ikke reagerer tilstrekkelig på den som produseres (insulinresistens). Man tilstreber å gjøre mest mulig med livsstilsendringer (det finnes noen arvelige former for type 2, som ikke skyldes livsstil). Noen blir symptomfrie, andre må ha medisinsk behandling i tillegg. Men man tilstreber sunn livsstil, forebygge at det oppstår komplikasjoner som følge av høyt blodsukker over tid. Type 2 dia kan utvikle seg så snikende at enkelte får diagnosen på grunnlag av komplikasjoner som har fått utvikle seg. Men uansett. En sunn livsstil er viktig både for kropp og psyke. Psykiske og fysiske sykdommer kan man leve bedre med igjennom en del av de samme tiltakene. Det er vel det alt koker ned til egentlig, så kan dere se bort fra alt nerdepratet mitt hehe. Jeg er egentlig lite tilhenger av å sammenligne sykdommer, for de kan oppleves så forskjellig fra person til person. I en periode kunne jeg funnet på å si at jeg gjerne skulle byttet diabetesen min mot hardere bipolar plager og vise versa... Så det blir litt meningsløst. Alle har sine liv og sine opplevelser av hvordan de har det. Jeg er SIKKER på at det er mange der ute som sliter mye hardere der ute enn det jeg gjør, enn det mange andre gjør. Hadde jeg ikke bodd i denne delen av verden, ville jeg ikke vært i live nå. Andre steder ender folk med lignende utfordringer som meg på gata. De har ikke råd til medisiner. De stryker med. Og det er maaange som har gått igjennom mye hardere prøvelser enn jeg selv har. Ingen tvil om det.

Skrevet

Jeg har det beste livet:)

mye takket være antipsykotika

AnonymBruker
Skrevet

det med å sammenligne insulin for diabetikere mot ap for psykosepasienter, er jo selvfølgelig ikke helt rett. Men det er jo altså sånn att noen tror man kan klare seg uten AP, selv om man har hatt flere psykoser det er helt feil.

Anonymkode: 00927...d2e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...