Gå til innhold

Hvem er NAV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker dere på brukerne av nav kontorene når dere hører betegnelsen NAV

Selvfølgelig er jo NAV en institusjon eller organisasjon men jeg synes man assosierer betegnelsen lite med mennesker og mere med noe negativt diffust.

Og det er jo rart da det handler jo om mennesker og deres liv.

Anonymkode: 8671f...b66

AnonymBruker
Skrevet

Men kanskje mest naturlig at det fokuseres på oppgavene til NAV i presentasjonen av NAV

Men historikken bak NAV hva sammenfaller den med i samfunnet Jeg mener lå det "grep" bak som kanskje ikke kom så. godt frem dengang de startet NAV En viten om fremtidig utvikling???

Alt er liksom ikke så gjennomskinnelig for alle??

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener bare at man må ikke glemme at enkelte har store jobber å bekle ,men man må ikke glemme også føler jeg at den enkelte bruker kanskje ser "retten innenfra og er ganske slått ut av en masse omstendigheter"

Mange her er kanskje enig i det???

Jeg har lyst til å gråte men jeg klarer ikke

Forstå det den som kan

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg har både superpositive og supernegative erfaringer med NAV, så jeg føler det blir veldig feil å snakke kategorisk om dem som bare vanskelige og umulige. Det som er synd er at det ofte er svært personavhengig hva slags hjelp du får. Noen saksbehandlere liker jobben sin og står på, mens andre... Med fare for å virke mer kategorisk enn jeg burde rett og slett ikke bryr seg om å gjøre den god jobb. I alle fall framstår de ikke slik. Nå er det blitt en sånn gjengs holdning hos NAV der jeg bor at hvis man først har klart å få uføretrygd, ja da er man for sjuk til å jobbe noe som helst. Punktum, ferdig snakka. Jeg synes de i stedet for å være nedlatende heller kunne vært ærlige og si at "Vi beklager, men vi får ikke penger til å gjøre det politikerne vil." Hvorfor er det greit å jobbe noe på toppen av trygd om det å ha fått det skulle tilsi at man er for sjuk til å gjøre noe som helst? Da mener jeg småjobb på f.eks. 20-30%, ikke 40 timers arbeidsuke! En periode hadde jeg et så kalt Varig Tilrettelagt Arbeid (VTA) i ordinært arbeidsmarked, men pga. div omlegginger her og der kunne ikke arbedsstedet ha meg ansatt mer. Synd, for der trivdes jeg og fikk brukt ressursene mine. Nå er jeg "forvist" til disse "Vekst-bedriftene" eller hva de kaller det nå om dagen. Det passer ikke for meg. Jeg har prøvd, og sagt opp raskt. Det er hjernen jeg trenger å utfordre, ikke min evne til å gjøre repetitivt samlebåndsarbeid i timesvis. Fin de bedriftene finnes for de det passer for som får mestringsfølelse av å jobbe der, men det er så uendelig mange mennesker som faller utavor. Og her synes jeg NAV har en jobb å gjøre. Eller vi må vel begynne med de som forvalter penger i dette samfunnet. Å få folk ut i en arbeidssituasjon er krevende. Arbeidsplasser må jo skaffes, og uføretrygd har man jo fått av en eller annen grunn - ofte trenger man spesiell tilrettelegging. Dette koster masse. Om de rike fikk betale noen millioner mer i skatt... Og vi brukere slapp å sitte der og føle oss snakket nedlatende til av en 15 år yngre saksbehandler man ikke aner om har noe utdanning en gang... For noen år siden hadde jeg denne kjempepositive saksbehandleren som faktisk skaffet meg et tiltak... Da syntes jeg virkelig at NAV infridde stort. Nå er jeg ikke helt fornøyd. Særlig når jeg går der og vet at det de går rundt og sier er direkte feil. Jeg kjenner en person med en høy stilling i NAV privat. Hen jobber et annet sted. Kort sagt praktiserer de anerledes, og ser at folk klarer å komme av trygda eller gradere den, og etter mitt skjønn må jo det være god samfunnsøkonomi. Jeg ser jo og at de som er på arbeidsavklaringspenger ofte får mer hjelp, men at det også der er en del rart. At saksbehandlere er svært forskjellige, og byttes ut veldig ofte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...