Gå til innhold

Psykose ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. I februar tok jeg lsd for første gang, jeg var med noen venner i et hus og jeg finn en syk badtrip fordi jeg mixa mdma, hasj og en stor dose lsd. Jeg var så redd og stressa at jeg tror jeg utløste en depressiv psykose. Grunnen til at jeg tror det, er at jeg har ikke alltid sett forskjell på virkelighet og fantasi, hallusinasjoner, søvnløse netter, stor frykt for forskjellige personer og objektiver. Så kan dette stemme? 

påskelilje
Skrevet
2 minutter siden, Tor johan skrev:

Hei. I februar tok jeg lsd for første gang, jeg var med noen venner i et hus og jeg finn en syk badtrip fordi jeg mixa mdma, hasj og en stor dose lsd. Jeg var så redd og stressa at jeg tror jeg utløste en depressiv psykose. Grunnen til at jeg tror det, er at jeg har ikke alltid sett forskjell på virkelighet og fantasi, hallusinasjoner, søvnløse netter, stor frykt for forskjellige personer og objektiver. Så kan dette stemme? 

Har du vært i kontakt med lege? Eller rusforebyggende team (eller liknende) i kommunen?

Gjør det - og gjør det du kan for ikke å komme i en slik situasjon igjen. Kjempefarlig å mixe stoff på den måten...!

Hvor gammel er du?

påskelilje
Skrevet
8 minutter siden, Tor johan skrev:

18

Jeg vet ikke hvor du bor, men her i Kristiansand har vi et godt tilbud for hjelpe ungdom ut av rusmiljøet. Tett oppfølging med ungdommen, foreldre, skole og evt andre instanser. Les her: https://www.kristiansand.kommune.no/helse-og-omsorg/ungdom/ungdomstjenesten/#ungteam Kanskje kommunen din har noe liknende?

Når du har blitt så dårlig av en slik episode, står du kanskje i et veikryss hvor du nå kan velge å få hjelp til å slutte med rusen og komme deg gjennom videregående på en grei måte, slik at du kommer deg ut i voksenlivet på en trygg måte. For en måned siden hadde forebyggende team og politiet en kveld for oss foreldre der de fortalte mye om spesielt hasj, men også litt om andre typer rus. De hadde også snakket med ungdommene samme dag.

Ta kontakt med noen som kan hjelpe deg. Hvis ikke kommunen din har noe tilsvarende som her, snakk med helsesøskter på skolen eller fastlegen din. Eller det aller beste - snakk med foreldrene dine eller noen andre voksne som du har tillit til. Jeg har slev en gutt på 18 år, og jeg hadde gjort alt for å få ham ut av et rusmiljø, dersom han hadde fortalt om det, eller jeg hadde oppdaget det.

påskelilje
Skrevet

Hvordan har du prestert på skolen disse ukene etter badtripen?

Har du røyket hasj jevnlig før denne dagen, og så prøvde du mdma og lsd for første gang, eller hadde du også tatt mdma tidligere? Var det andre også som ble veldig dårlige, eller fikk du i deg mer enn de andre?

Nicklusheletida
Skrevet
4 timer siden, Tor johan skrev:

Ja, det kan dessverre stemme. Du bør oppsøke hjelp og forklare situasjonen og så håper jeg du har lært at du har gjort noe som er farlig for deg og ikke gjør det igjen. 

Nicklusheletida
Skrevet
3 timer siden, påskelilje skrev:

Hvordan har du prestert på skolen disse ukene etter badtripen?

Har du røyket hasj jevnlig før denne dagen, og så prøvde du mdma og lsd for første gang, eller hadde du også tatt mdma tidligere? Var det andre også som ble veldig dårlige, eller fikk du i deg mer enn de andre?

Noen har lavere psykoseterskel enn andre, så det behøver ikke si så mye hvordan de andre har greid seg. 

Skrevet

Du står ved et veiskille, som Påskelilje sier, og for noen dager siden tipset jeg om en bok på dette forumet – »Badboy». Den boken skildrer hvor tøft det kan være i et rusmiljø. Vær modig og ta en god avgjørelse for deg selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Det du skriver er at du tok en større dose lsd, sammen med hasj og mdma, og at effektene av lsd´en vedvarer etter at stoffet er ute av kroppen? Det er kjent at både lsd og hasj kan utløse en såkalt rusutløst psykose, så hvis du er redd for at det har skjedd, ta en tur til fastlegen på mandag. Er det etter denne badtrippen du har begynt å sette spørsmålstegn til virkeligheten, eller har du hatt det sånn før? Jeg har selv gått på lignende smell, og det varte vel ei uke eller to før det roet seg og ting begynte å bli normalt igjen. Men det gikk over, og det vil det sikkert gjøre for deg og. Jeg rører derimot ikke det stoffet igjen. Lykke til, håper det ordner seg snart.

Anonymkode: d6be0...cec

Gjest Kanuttius
Skrevet
På Friday, March 31, 2017 den 14.46, Nicklusheletida skrev:

Noen har lavere psykoseterskel enn andre, så det behøver ikke si så mye hvordan de andre har greid seg. 

Dette er viktig å merke seg. Terskelen er ulik og hva som forårsaker psykoser kan og variere. Skulle ønske dette var mere opplyst i befolkningen generelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...