Gå til innhold

Unnvikende personlighetsforstyrrelse, GAD og depresjon

Anbefalte innlegg

fragiledreamer
Skrevet

Hei!

I oktober 2016 dro jeg til fastlegen min pga. mye angst og selvskading/selvmordstanker. Jeg ble henvist til DPS og har drevet med mye utredning fram til nå. Jeg har fått diagnosene unnvikende/engstelig personlighetsforstyrrelse, GAD og tilbakevennende depressiv lidelse - moderat episode. GAD hadde jeg blitt diagnostisert med tidligere (2011) da jeg gikk i BUP for samme problematikk. Jeg har prøvd mange forskjellige legemidler. Cipralex, Zoloft og Fontex uten virkning. Går nå på Wellbutrin og Remeron, men har ingen virkning av disse heller. Har prøvd Truxal, Seroquel og Sobril ved behov (angst), fortsatt ingen virkning. Ikke av Sobril (15mg-25mg) en gang. Er det håp i å finne en medisin som kan ha virkning for meg? Begynner å bli utrolig lei av å ta masse medisiner uten virkning!

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, fragiledreamer skrev:

Er det håp i å finne en medisin som kan ha virkning for meg? Begynner å bli utrolig lei av å ta masse medisiner uten virkning!

Nei, dessverre er det lite håp om det. Håpet om en vesentlig og varig bedring ligger i å finne en behandler som er meget god på metakognitiv terapi samtidig som du må være villig til å utsette deg for betydelig ubehag (angst) over tid.

Før var dette en "håpløs" kombinasjon å behandle. Etter at metakognitiv terapi kom, har mange fått god og varig hjelp.

Anonymkode: c1a76...14d

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, fragiledreamer skrev:

Hei!

I oktober 2016 dro jeg til fastlegen min pga. mye angst og selvskading/selvmordstanker. Jeg ble henvist til DPS og har drevet med mye utredning fram til nå. Jeg har fått diagnosene unnvikende/engstelig personlighetsforstyrrelse, GAD og tilbakevennende depressiv lidelse - moderat episode. GAD hadde jeg blitt diagnostisert med tidligere (2011) da jeg gikk i BUP for samme problematikk. Jeg har prøvd mange forskjellige legemidler. Cipralex, Zoloft og Fontex uten virkning. Går nå på Wellbutrin og Remeron, men har ingen virkning av disse heller. Har prøvd Truxal, Seroquel og Sobril ved behov (angst), fortsatt ingen virkning. Ikke av Sobril (15mg-25mg) en gang. Er det håp i å finne en medisin som kan ha virkning for meg? Begynner å bli utrolig lei av å ta masse medisiner uten virkning!

Medisin virker ikke på dette.

Anonymkode: 68e00...38f

Skrevet
29 minutter siden, fragiledreamer skrev:

Hei!

Lamictal kan hjelpe mot tilbakevendende depresjoner.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Janus30 skrev:

Lamictal kan hjelpe mot tilbakevendende depresjoner.

Det er korrekt. For de depressive episodene kan en få god hjelp av medisin. Men for GAD og Unnvikende PF er det lite hjelp å få av medisiner.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre er det lite håp om det. Håpet om en vesentlig og varig bedring ligger i å finne en behandler som er meget god på metakognitiv terapi samtidig som du må være villig til å utsette deg for betydelig ubehag (angst) over tid.

Før var dette en "håpløs" kombinasjon å behandle. Etter at metakognitiv terapi kom, har mange fått god og varig hjelp.

Hvordan finner en en slik behandler? 

Anonymkode: 8e2a2...5e7

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De burde vite du på den lokale DPS.

Skrevet
På Friday, March 31, 2017 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Vet en som hadde passet perfekt. Men spørs hvor du bor da

Gjest Kanuttius
Skrevet
På Friday, March 31, 2017 den 19.15, AnonymBruker skrev:

Det er korrekt. For de depressive episodene kan en få god hjelp av medisin. Men for GAD og Unnvikende PF er det lite hjelp å få av medisiner.

Jeg får litt hjelp av sobril for GAD men det et jo ikke noe man bør ta for mye av og det er heller ikke en fantastisk god hjelp. Det jeg synes hjelper et at mine ytre synlige symptomer holder seg borte ett par timer. Da kan jeg delta på foreldremøter ol uten å være klissvåt fra topp til tå av angstsvette og jeg er trygg på å ikke få panikkanfall. Kaoset foregår inni meg. Jeg har forsøkt valium også men det hadde 0 virkning.

AnonymBruker
Skrevet
On 3/31/2017 at 7:15 PM, AnonymBruker said:

Nardil skal ha god effekt på unnvikende og angst. Men den får man kun etter søknad på reg.fritak.

Anonymkode: 61bc6...422

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...