Gjest forvirret Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Jeg hadde et innlegg denne uka som tok opp forholdet mellom terapauten min og meg, som jeg i et halvt år har opplevd veldig lite godt. Nå har jeg sagt ifra at jeg ikke vil mer. Hun mente dette var dumt, fordi hun mener at alle problemene mellom oss skyldes overføring fra min side, og at jeg nå ikke får jobbet meg igjennom dette. Jeg mener hun tar feil, men blir totalforvirra både over ting hun sier og gjør, og da det bare er oss to til stede så er det jo ingen måte jeg kan få sortert og sett på dette med utenfra. Så om noen fler her inne har noen tanker, hadde det vært fint å høre dem! Jeg har også et praktisk spørmsål. Hun sitter på en del av mine tidligere epikriser -kan jeg be om å få dem selv om de er sendt til henne? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41829-sp%C3%B8rsm%C3%A5ang%C3%A5ende-brudd-med-terapaut/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Først må jeg sterkt understreke at jeg verken kjenner deg eller terapeuten din. Det følgende er kun en generell betraktning. En kan ikke alltid ta for gitt at det er terapeuten som har rett og pasienten feil. Blant alle behandlere i landet, er det selvsagt noen som er syke, en god del har store blinde flekker, mange er umodne i den forstand at de har problemer med å se ting i et metaperspektiv eller nøytralt i forhold til egne "livssyn". Blant de jeg har truffet, er det minst 10% jeg aldri ville henvist en nær venn til. Epikrisen er en del av behandlers journal. Du kan ikke få dem utlevert, men du kan få en kopi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41829-sp%C3%B8rsm%C3%A5ang%C3%A5ende-brudd-med-terapaut/#findComment-156960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest forvirret Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Først må jeg sterkt understreke at jeg verken kjenner deg eller terapeuten din. Det følgende er kun en generell betraktning. En kan ikke alltid ta for gitt at det er terapeuten som har rett og pasienten feil. Blant alle behandlere i landet, er det selvsagt noen som er syke, en god del har store blinde flekker, mange er umodne i den forstand at de har problemer med å se ting i et metaperspektiv eller nøytralt i forhold til egne "livssyn". Blant de jeg har truffet, er det minst 10% jeg aldri ville henvist en nær venn til. Epikrisen er en del av behandlers journal. Du kan ikke få dem utlevert, men du kan få en kopi. Takk for svar! Jeg lurte på om du kunne si noe mer, ikke om mitt tilfelle men mer på et generelt grunnlag. Hvordan skal, og kan en som pasient beskytte seg mot dårlige og/eller skadelige terapauter? Hva bør en gjøre i en slik situasjon som den jeg beskriver (som nok ikke er farlig, men svært lite god for en som i utgangspunktet sliter med psykiske problemer)? En situasjon hvor en ikke vet om en skal følge sin egen magefølelse og oppelvelse av situasjonen, eller terapautens råd, fordi en ikke klarer å forstå hvilke av disse det er som har rett. Kan en i det hele tatt følge magefølelsen sin når det er snakk om overføringer? Kan en stole på sin egen iaktagelsesevne om en nettopp er i en situasjon hvor en overføring intreffer? Ellers føler jeg ikke at jeg kan si at dette er en dårlig terapaut, heller at vi komuniserer veldig dåprig, kanskje at jeg er et "kasus" som h*n ikke mestrer, og at kombinasjonen av meg og denne teraputen ikke var god. Det er kanskje dette du mener med å snakke om "blinde punkter" -det kan være jeg traff et slikt, men at terapauten ovenfor de fleste andre vil fungere godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41829-sp%C3%B8rsm%C3%A5ang%C3%A5ende-brudd-med-terapaut/#findComment-157069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.