Gå til innhold

Nedtrapping ziprasidone

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg har brukt antipsykotika halve livet og ikke trenger noen hjelp fra spesialisthelsetjenesten (hvilket betyr at jeg ikke er så syk) (ifølge spesialisthelsetjenesten og meg selv) så tenker jeg å slutte på slik medisin. Bruker i dag 20 mg + 40 mg ziprasidone. Hvordan blir nedtrappingsplanen? Tar vel til 20 mg + 20 mg først, men hvor lenge bør jeg vente til neste reduksjon?

(Jeg bruker også lamotrigin, men den ønsker jeg å fortsette på.)

Anonymkode: 85598...a2c

Skrevet

Er det så lurt å kutte ut medisinen som har hjulpet deg så mye bare fordi du protesterer mot helsevesenet? Du hadde det jo veldig vanskelig før det, minnes jeg av gamle tråder?

Hvis du absolutt må dette, er måten enten å ta 40 mg kveld og så 20 mg kveld, eller 20+20, så 0+20 og så null.

stjernestøv
Skrevet
42 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Er det så lurt å kutte ut medisinen som har hjulpet deg så mye bare fordi du protesterer mot helsevesenet? Du hadde det jo veldig vanskelig før det, minnes jeg av gamle tråder?

Hvis du absolutt må dette, er måten enten å ta 40 mg kveld og så 20 mg kveld, eller 20+20, så 0+20 og så null.

Unnskyld! Men du som vet så mye om medisiner, er det vanlig å få stor øm klump etter injeksjon i skinka? Har hatt klumper før men denne er større, kan hun ha stukket feil? Er så urolig pga dette, ville spør NHD på experthjelp men han var ikke der mer. 

Skrevet
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Unnskyld! Men du som vet så mye om medisiner, er det vanlig å få stor øm klump etter injeksjon i skinka? Har hatt klumper før men denne er større, kan hun ha stukket feil? Er så urolig pga dette, ville spør NHD på experthjelp men han var ikke der mer. 

Hei,

Det er ikke uvanlig og ikke farlig. Det skyldes at de har kommet borti en liten blodåre på vei inn med nålen. 

Det er vondt, men du må virkelig ikke bekymre deg for dette. Det er ikke farlig. En sjelden gang kan legen "bomme" men da merker du det ganske raskt. Det er heller ikke farlig men da kan man bli ganske trøtt. 

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hei,

Det er ikke uvanlig og ikke farlig. Det skyldes at de har kommet borti en liten blodåre på vei inn med nålen. 

Det er vondt, men du må virkelig ikke bekymre deg for dette. Det er ikke farlig. En sjelden gang kan legen "bomme" men da merker du det ganske raskt. Det er heller ikke farlig men da kan man bli ganske trøtt. 

Ok takk for svar. Er bare så stor den klumpen, så det er blod som er i den? 

Det er sykepleiere som setter sprøyten,det er godt det ikke er farlig om de bommer da for det kjennes sånn ut. At hun har stukket væsken inn i fettet mitt. Men takk for betryggende svar. Føler meg ganske trøtt og, men ikke veldig. 

Skrevet
10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok takk for svar. Er bare så stor den klumpen, så det er blod som er i den? 

Det er sykepleiere som setter sprøyten,det er godt det ikke er farlig om de bommer da for det kjennes sånn ut. At hun har stukket væsken inn i fettet mitt. Men takk for betryggende svar. Føler meg ganske trøtt og, men ikke veldig. 

Ja, det er blod som er i den. Jeg fikk det samme en gang jeg skulle ta blodprøve og sykepleier gjorde noe rart. Det går over. Men kanskje be de om å sette sprøyten et annet sted (f.eks andre skinka) neste gang? 

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Ja, det er blod som er i den. Jeg fikk det samme en gang jeg skulle ta blodprøve og sykepleier gjorde noe rart. Det går over. Men kanskje be de om å sette sprøyten et annet sted (f.eks andre skinka) neste gang? 

Ok. Takk. De setter den i en skinke annenhver gang, venstre høyre venstre høyre. Skjer aldri når jeg tar p.sprøyten. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, issomethingwrong said:

Det er ikke fordi jeg protesterer mot helsevesenet. De sier jeg ikke har "alvorlige" symptomer. Da er det nok ikke noe farlig å teste.

Anonymkode: 85598...a2c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...