Gå til innhold

Lurer på hvorfor??

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55
Skrevet

Helsejournaler på nett var ikke ordentlig utbygd enda hvis jeg tolket hva de sa på radio

Vil det si at hvert legekontor ses som en sluttet enhet og hvis man kan oppdatere automatisk får man for mange innganger ??

Jeg synes det med datajournal for så sensible ting ikke er noen god ide?

Kunne man ikke løst problemet med at legene rapporterte spesielt viktige ting til sykehuset den enkelte pasient sokner til??

Og ellers kunne alt forbli hos legen Men kanskje vanskelig for sykehuset å håndtere??

Har dere følt utrygghet med data??

Gjest Maggie55
Skrevet

Som jeg ser det for meg.

Legen jobber direkte mot en database ved sykehuset Logger inn i en slags medlemsportal(kanskje i folketrygden) Skriver direkte inn for hver pasient og laver en kopi til egen journal hvor tilleggsopplysninger og ny timeavtale evt kan skrives om nødvendig Sparer kanskje mye i administrasjon og kontorpersoner??

Pasienten kan få innsyn via passor d fra sykehuset?

Men alt er kanskje trygt nok??

Skrevet
25 minutter siden, Maggie55 skrev:

Helsejournaler på nett var ikke ordentlig utbygd enda hvis jeg tolket hva de sa på radio

Alle har fått kjernejournal.  Fullstendig elektronisk journal for alle er et gigantprosjekt som vil ta tid å realisere, men målet er én innbygger - én journal: https://ehelse.no/strategi/n-innbygger-n-journal

26 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg synes det med datajournal for så sensible ting ikke er noen god ide?

En gjennomtestet, landsomfattende elektronisk løsning er trolig langt sikrere og mer effektiv enn at alle enheter i helsevesenet har en blanding av papir og hjemmesnekrede datasystemer som ikke kommuniserer med andre enheter. Husk at sikkerhet ikke bare handler om at ikke informasjon skal komme på avveie (selv om det også selvfølgelig er et viktig poeng), det handler også om sikkerhet for pasienten.  Hvis du svimer av mens du er i et annet fylke enn der du bor, skal det være mulig å unngå at du dør av allergisjokk eller andre komplikasjoner fordi papirjournalen din ligger trygt innelåst hos fastlegen din.

31 minutter siden, Maggie55 skrev:

Har dere følt utrygghet med data??

Jeg er verken kjendis eller paranoid, så personvernet i norsk helsevesen holder i massevis for meg.  Det er implementert massevis av loggsystemer og reservasjonsmuligheter rundt journalsystemene.  Les f.eks. her: https://helsenorge.no/kjernejournal  Jeg tror det er høyere risiko for menneskelig svikt og "snarveier" enn for  tekniske feil i systemene, vel å merke når de er ferdigtestet og "innkjørt".  Dessuten må alle helseansatte få skikkelig opplæring, de har levd med mye tilfeldig og midlertidig i mange år.

Mine negative erfaringer med helsevesenet handler kun om nettopp systemer som ikke kommuniserer (f.eks. innkalling til keisersnittvurdering på samme sykehus som der jeg nettopp hadde født på vanlig vis) og kontor/administrative slurvefeil (beskjeder om å møte opp på kontorer som ikke er bemannet den dagen, innkalling til samtale før planlagt operasjon, men ingen visste hvor papirene mine var, osv.).

Gjest Maggie55
Skrevet

Så godt å høre at noen står på for rettigheter og sånn

Jeg har ikke ennå kommet inn på min journal

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...