Gå til innhold

jumper knee


Hannesen

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 23 som fikk diagnosen Jumper Knee for nesten 2 år siden etter Step-aerobic trening. Siden da har jeg vært hos 3 forskjellige fysioterapauter som har gitt meg forskjellig behandlig. Den siste jeg var hos, foreslo et treningsopplegg som de har utarbeidet sammen med Idrettsklinikken eller noe sånn. Jeg ble fortalt at ca. 70-80% merket stor forbedring ved hjelp av dette treningsopplegget. Men dette har ikke hjulpet meg! Det jeg lurer på er hva kan jeg forvente hvis jeg søker om operasjon? Vil jeg få det, og hva er sjansene for at jeg blir bra? Jeg er ikke en profesjonell idrettsutøver, men jeg vil ikke gå med disse smertene i 50 år til....!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei, Hannesen!

Når knesmertene kom av belastning og du merker at tilstanden bedres/forverres av belastning, da er det sannsynlig snakk om belastningsskader. Slike skader orden kroppen selv så sant den får forholdene tilrettelagt. Ved å legge opp din daglige aktivitet med riktige hvilepauser og riktig økning, vil du etter en tidsperiode bli bra igjen. Dette vet jeg av erfaring da jeg i mitt arbeide hjelper alt fra mosjonister til toppidrettsutøvere med å kvitte seg med smerter og skader. Ved riktig tilretteleggelse kan plagene forsvinne i løpet av relativt kort tid, mens overlatt til tilfeldighetene kan gå månedsvis eller lenger. Belastningsskader blir lett kroniske. Et siste råd er at du ikke må presse deg med belastning dersom smertene forverrer seg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Hannesen!

Når knesmertene kom av belastning og du merker at tilstanden bedres/forverres av belastning, da er det sannsynlig snakk om belastningsskader. Slike skader orden kroppen selv så sant den får forholdene tilrettelagt. Ved å legge opp din daglige aktivitet med riktige hvilepauser og riktig økning, vil du etter en tidsperiode bli bra igjen. Dette vet jeg av erfaring da jeg i mitt arbeide hjelper alt fra mosjonister til toppidrettsutøvere med å kvitte seg med smerter og skader. Ved riktig tilretteleggelse kan plagene forsvinne i løpet av relativt kort tid, mens overlatt til tilfeldighetene kan gå månedsvis eller lenger. Belastningsskader blir lett kroniske. Et siste råd er at du ikke må presse deg med belastning dersom smertene forverrer seg.

Med vennlig hilsen

En kronisk kneskjellsene affeksjon er meget vanskelig å behandle.

Det er viktig mellom balanse mellom bøye og strekkemuskulaturen og gode bevegelsesutslag.

Avlastning er viktig i akuttfase, og hvis symptomene vedvarer må du avpasse aktiviteten ifht smertenivået.

Fysikalsk behandling kan hjelpe med å forhindre at senen "gror fast" med strukturene rundt.

Noen har nytte av knestøtte.

Noen har gode resultater av eksentrisk trening.

Kirurgisk behandling er et ortopedisk spesialområde som kan prøves på kroniske tilstander der pasienten ønsker seg tilbake i normal aktivitet.

Om du får dette dekket, vet jeg ikke.

Aktivitetstilpasning fjerner nesten alltid plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ikke enighed blandt ortopædkirurger om diagnosen jumpers knee.

jeg siger at den ikke findes.

det er fejltolkning af hvad man ser når man knækikkertundersøger.

Jeg siger at det er problemer med brusken på bagsiden af knæskalllen.

bliv evt. knækikkertundersøgt hos en i denne henseende erfaren ortopædkirurg.

skriv så svaret.

så måske kan vi hjælpe dig.

mvh

bruun, ortopædkirurg, køge, danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...