Gå til innhold

10 år og våt igjen etter tørre perioder


Gjest rio

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 10 år. Han ble tørr da han var 3år. Begynte i barnehage da han var 4 år. Etter en stund begynte han og tisse på seg om natten ( hver natt , flere gngr om natta). Vi begynte m klistremerkeordning med dårlig resultat (i samarb. M/helsestasjon). Vi pratet aldri negativt og roste han de få gangene det gikk bra. Etter hvert gikk vi til lege og har prøvd Minirin m dårlig resultat. Homøopat, dårlig resultat. Vært til ultralyd, ingenting galt (v/6-års alder). Var også hos spesiallege for barn og fikk resept på noe han sa var en slags ”lykkepille-antidepressiv. Den hentet vi aldri etter å ha lest bivirkninger av skremmende art. Det har aldri vært noe ”galt” hjemme (ingen krangling eller noe som kan ha påvirket han psykisk). Da han var 7 år fikk vi høre om truse-alarm. Det fungerte veldig fint. Men på dagtid har han hele veien skvettet i trusene. Sent i høst (var 9 år) begynte det å lekke ut om natten. Han tisser seg ikke ut, men det er våte flekker på lakenet hver morgen.

Det første han gjør er å løper på do og ”tisser som en mann”. Han har ikke problemer med å knipe av strålen mens han tisser.

Dette har nå pågått hele tiden, og nå plager det han selv.

Han kom og sa: Mamma, hva skal jeg gjøre. Andre kommer snart til å se, lukte det.

Har passet på at han tar seg tid til å gå på do. Men det gjør han før han går på skolen, første friminutt etc. Han drikker ikke noe mer enn andre. Han sier selv at han merker at det

Bare renner ut, uten at han får gjort noe med det.

Synes så synd på han i og med at han plages av det selv. Har lyst til å ligge over hos kamerater, men vil ikke så lenge han har dette problemet. Er lei av å gå til lege med urinprøver og bare får høre: Dette vokser han av seg, pass på drikkevaner, øv på knipe av strålen etc.etc.

En venninne av meg anbefalte meg og ”kreve” å få time hos urolog og få en skikkelig utredning.

Hva skal jeg gjøre????

Hilsen fortvilet mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til fortvilet mor. Det er nok slitsom dette du beskriver. Spesielt også det at det begrenser din sønn sosialt i forhold til å overnatte borte. jeg tror han kunne hatt god effekt av time hos uroterapeut. Ut fra det du beskriver så har han muligens brukt noen knep, ubevisst , som har ført til at signalene som gir beskjed om at blæra er full, er forstyrret. Han har muligens utviklet et lite blærevolum. Han bør ha faste, og regelmessige dotider. Dvs. minst 6 ganger pr. dag, fordelt jevn utover hele dagen fra han står opp og til han legger seg.

En uroterapeut vil i samarbeid med ham lage et opplegg med dotrening.Jeg har også lært av en pensjonert skolelege at dersom gutter skal bli tørre når de har det som din sønn, må de sitte på toalettet og ikke stå. Det kan være verdt et forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...