Gå til innhold

Er alt blitt overtro???

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55
Skrevet

Føler at mer og mer i de fleste fagfelt får større og større innslag av overtro??

Er det ikke nettopp derfor man ikke tror helt på psykiske lidelser?

Man føler liksom at der hefter så mye overgrep bak hva mange fag hviler på?

De aller fleste fag har sikkert "svin på skogen" Mange fag er jo kun utviklet fra et "overklasseperspektiv" Selv litteratur og kunst har jo ikke til alle tider vært noe som har tilflytt alle.

Jeg mener føler dere at psykiatrien også i våre dager består i stor grad på overtro??

Selv mange av medisinene som brukes er det mange selv leger som tviler mye på også i dag.

Hvor mye kan man egentlig stole på testingen av medisiner?

Som pasient gjør man liksom feil uansett og har under null i troverdighet spesielt hvis man ikke frisoner til men blir mer og mer håpløs tilfelle

Synes også medisinen har altfor lett til å avskrive mange som nettopp dette "Håpløse tilfell"

Og pårørende aner jo ikke og blir veldig bekymret og usikre

Enda mer overtro og vond sirkel er resultetet

stjernestøv
Skrevet

Tror ikke det er mye overtro i psykiatrien, jeg er heller ikke overtroisk men tror på overnaturlige ting. Det kaller psykiatrien symptomer, men hadde besøk av Jehovas vitner nå, de sa alt var ikke godt...men det vet jeg jo. Sa jeg hadde opplevd både gode og onde krefter, men at de kaller det psykisk syk. Våkn opp handlet om overtro, så det stod om okkultisme der...får lese det og se hva de mener om saken. 

stjernestøv
Skrevet

Nei det handlet om det overnaturlige. Jepp. Nå fikk jeg sånne tanker igjen, om tro.

Andreaswell
Skrevet

Jeg har ikke den oppfatningen i hvertfall. Men at det er uenigheter i feltet, det er det vel ingen tvil om. Og det er jo positivt med kritiske refleksjoner og diskusjoner.

stjernestøv
Skrevet

Men det finnes jo selvsagt kristne psykiatere og behandlere, de er litt mer åpen for at ting kan være noe åndelig. 

Skrevet

I dagens medisin skal alt påvises og bekreftes. Det er det mye som ikke kan i psykiatrien og jeg tror kanskje det er derfor det er så mye tvil blant diagnoser, medisiner og behandling. Om man får en fysisk kjent sykdom, er denne kjent, man vet hvordan den skal behandles og hvilke medisiner som skal brukes.

Andreaswell
Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Men det finnes jo selvsagt kristne psykiatere og behandlere, de er litt mer åpen for at ting kan være noe åndelig. 

Tror du virkelig det? Må ærlig si at jeg er usikker  der.

stjernestøv
Skrevet
Akkurat nå, Master skrev:

Tror du virkelig det? Må ærlig si at jeg er usikker  der.

Jeg har fått hjelp av en kristelig psykiater, jeg gikk alltid med gullkors før og han spurte hva det betydde for meg. Det var jo beskyttelse det da, nå har jeg et smykke med hellig geometri...det er ikke kristent, jeg er jo ikke kristen. Han psykiateren likte jeg godt, han var så lun og god. Så hadde jeg en kristen behandler, men hun likte ikke sjefens meninger og teorier. Hun mente antipsykotika var moderne lobotomi, og jeg var enig. 

Andreaswell
Skrevet
12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg har fått hjelp av en kristelig psykiater, jeg gikk alltid med gullkors før og han spurte hva det betydde for meg. Det var jo beskyttelse det da, nå har jeg et smykke med hellig geometri...det er ikke kristent, jeg er jo ikke kristen. Han psykiateren likte jeg godt, han var så lun og god. Så hadde jeg en kristen behandler, men hun likte ikke sjefens meninger og teorier. Hun mente antipsykotika var moderne lobotomi, og jeg var enig. 

Uansett psykiater så skal jo tro respekteres. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil.

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Master skrev:

Uansett psykiater så skal jo tro respekteres. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil.

Ja det skal respekteres, men min tro ble av mange i psykiatrien ikke respektert. Det ble sett på som sykdom, hvorfor? Fordi det finnes aliens og onde krefter? 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det skal respekteres, men min tro ble av mange i psykiatrien ikke respektert. Det ble sett på som sykdom, hvorfor? Fordi det finnes aliens og onde krefter? 

Om det anses for sykt eller ikke kommer an på hvor funksjonsfrisk du er.

Anonymkode: e8e24...b66

stjernestøv
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om det anses for sykt eller ikke kommer an på hvor funksjonsfrisk du er.

Anonymkode: e8e24...b66

Jeg vet. Prøver å få sykdomsinnsikt, men det er ikke lett når jeg har min indre overbevisning. Tror det vil ta tid. 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Det finnes kristne psykiatere iallefall. Jeg vet om en, en som er nær slekt til meg.

Gjest Maggie55
Skrevet

Føler vel bare at dagens verden er blitt en for meg veldig fremmed verden men jeg ser også at det i alt overveiende er min egen skyld

På den annen side sier jo statestikken at alt er blitt bedre i den store verden

Men selvfølgelig ingenting er enkle sannheter

Gjest Maggie55
Skrevet

Tusen takk for så mange fine og veldig verdifulle svar. Deres ord betyr mye for meg.

Føler det er ikke lenger noe man ikke gamler med og det er jeg imot

Gjest Maggie55
Skrevet

Når alle disse planlagte autostradaene kommer og folk ser tilbake kommer de da til å huske noe av "Enerhaugen" som Rolf Søder bla sang om

Men det er kanskje meningen å bli mere lik alle andre land?

Jeg vet det ikke er så mye rød tråd til det andre men jeg er veldig sjokkert over alt jeg hører

Men kanskje man vil bryte med alt som var En akademiker ønsker kanskje å drøfte hvorfor? Hva er det som er galt?

Trenger man en ny folkesjel?

Eller er det jeg som rører?

Finnes det lenger noe man ikke er villig til å gamble med?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...