Gå til innhold

Diagnose: elendig økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har de stengt telefonen min igjen og jeg får ikke betalt før om to uker. Og jeg har fått efaktura fra et mobilselskap jeg aldri har hatt noen befatning med. Jeg er så sliten! Det er virkelig søtt når folk med mye penger sier at penger ikke betyr noe. Det betyr jo overlevelse! Mat, tak over hodet, klær (noe jeg aldri kjøper med mindre jeg får penger av snille sjeler) Penger betyr alt. Hadde jeg måttet velge mellom penger og kjærlighet hadde jeg helt klart valgt penger for jeg vil ikke dø av sult under en bro på Vaterland.

Jeg føler at det rakner. Og jeg må prøve å holde fasaden for to sønner som fremdeles bor hjemme. Ingen løsning er det heller, bortsett fra å plutselig få masse penger, men det skjer jo ikke. Jeg er så fortvilet, men det er ingen Gud der ute som hører meg og bryr seg nok om meg til å hjelpe meg. Nav kan ikke hjelpe meg. Jeg vet uansett hva det er jeg kan gjøre, men det hjelper så lite å gjøre det.

Jeg har ikke nok penger! Det er problemet.  Og når hodet ikke fungerer og jeg ikke har en eneste ide om hva jeg kan skrive om, faller også dette håpet om inntekt til jorden.

Så nå da, kjære dere, lurer jeg på om det er noen som har en KJEMPEGOD IDÉ? Hvordan løse dette problemet som så mange på denne planeten sliter med? For meg er penger viktigere enn alt annet.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Gondor skrev:

Nå har de stengt telefonen min igjen og jeg får ikke betalt før om to uker. Og jeg har fått efaktura fra et mobilselskap jeg aldri har hatt noen befatning med. Jeg er så sliten! Det er virkelig søtt når folk med mye penger sier at penger ikke betyr noe. Det betyr jo overlevelse! Mat, tak over hodet, klær (noe jeg aldri kjøper med mindre jeg får penger av snille sjeler) Penger betyr alt. Hadde jeg måttet velge mellom penger og kjærlighet hadde jeg helt klart valgt penger for jeg vil ikke dø av sult under en bro på Vaterland.

Jeg føler at det rakner. Og jeg må prøve å holde fasaden for to sønner som fremdeles bor hjemme. Ingen løsning er det heller, bortsett fra å plutselig få masse penger, men det skjer jo ikke. Jeg er så fortvilet, men det er ingen Gud der ute som hører meg og bryr seg nok om meg til å hjelpe meg. Nav kan ikke hjelpe meg. Jeg vet uansett hva det er jeg kan gjøre, men det hjelper så lite å gjøre det.

Jeg har ikke nok penger! Det er problemet.  Og når hodet ikke fungerer og jeg ikke har en eneste ide om hva jeg kan skrive om, faller også dette håpet om inntekt til jorden.

Så nå da, kjære dere, lurer jeg på om det er noen som har en KJEMPEGOD IDÉ? Hvordan løse dette problemet som så mange på denne planeten sliter med? For meg er penger viktigere enn alt annet.

Kan du gjøre noe med boutgiftene?

Anonymkode: 0f33a...951

Skrevet

Nei, har lav husleie og faren min tar lånet på leiligheten. Det lånet er så høyt at det hadde spist opp hele uføretrygden min om jeg måtte ta det selv.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg er så fortvilet, men det er ingen Gud der ute som hører meg og bryr seg nok om meg til å hjelpe meg. 

Akkurat der tar du feil ...

Anonymkode: e9681...a18

Skrevet
11 minutter siden, Gondor skrev:

Tenker du at du har god kontroll på bruken av penger? At du bare kort og godt har for lite penger til at det kan gå opp?

Så vidt jeg har forstått så er i det minste din eldste sønn så gammel at han har egen inntekt? Bidrar han økonomisk? (Det kan godt være at jeg har misforstått situasjonen, men jeg har tenkt at han har så store vansker både fysisk og psykisk at han kvalifiserer for en trygdeytelse?)

Skrevet
2 minutter siden, frosken skrev:

Tenker du at du har god kontroll på bruken av penger? At du bare kort og godt har for lite penger til at det kan gå opp?

Så vidt jeg har forstått så er i det minste din eldste sønn så gammel at han har egen inntekt? Bidrar han økonomisk? (Det kan godt være at jeg har misforstått situasjonen, men jeg har tenkt at han har så store vansker både fysisk og psykisk at han kvalifiserer for en trygdeytelse?)

Han bidrar økonomisk. Vi kan sikkert knipe inn og knipe inn, men jeg mener at friske grønnsaker og fisk bør være på spisebordet. Det er sikkert jeg som er for dårlig til å styre penger. Men nå orker jeg ikke mer. Nå går jeg og legger meg. Kanskje jeg våkner opp med et friskt hode i morgen. Takk for innspill!

Skrevet
18 minutter siden, Gondor skrev:

Og jeg har fått efaktura fra et mobilselskap jeg aldri har hatt noen befatning med.

?  Hvis dette stemmer, skal du jo ikke betale den.  Jeg vet ikke hva som skjuler seg her, men det burde i hvert fall være mulig å oppnå utsettelse.  Men da må du kontakte dem og forhandle i klartekst.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat der tar du feil ...

Hva mener du? Sier du at det finnes en Gud som bryr seg? Hva er telefonnummeret? Og søren. Kan jo ikke ringe. Telefonen er stengt.

AnonymBruker
Skrevet

Finnes "alltid" noe å kutte. Hvis ikke, NAV.

Anonymkode: 0c90d...248

Skrevet
Akkurat nå, laban skrev:

?  Hvis dette stemmer, skal du jo ikke betale den.  Jeg vet ikke hva som skjuler seg her, men det burde i hvert fall være mulig å oppnå utsettelse.  Men da må du kontakte dem og forhandle i klartekst.

Ja, jeg skal ta meg av det. Jeg er så sliten, så sliten. Nå vil jeg bare forsvinne

Skrevet
2 minutter siden, Gondor skrev:

Han bidrar økonomisk. Vi kan sikkert knipe inn og knipe inn, men jeg mener at friske grønnsaker og fisk bør være på spisebordet. Det er sikkert jeg som er for dårlig til å styre penger. Men nå orker jeg ikke mer. Nå går jeg og legger meg. Kanskje jeg våkner opp med et friskt hode i morgen. Takk for innspill!

Det høres ut som om det kunne være ok å be om økonomisk veiledning fra NAV- Dersom dere har lave bokostnader og to trygdeytelser, så burde det vel ikke være altfor ille?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finnes "alltid" noe å kutte. Hvis ikke, NAV.

Ja, kunne sikkert vært flinkere. Jeg ringte nav 12 ganger før jeg endelig

1 minutt siden, frosken skrev:

Det høres ut som om det kunne være ok å be om økonomisk veiledning fra NAV- Dersom dere har lave bokostnader og to trygdeytelser, så burde det vel ikke være altfor ille?

Jeg har vært i kontakt med nav. De kan ikke hjelpe meg. Alt er min skyld. Jeg er ikke flink nok. Nå legger jeg meg. Orker ikke mer.

Skrevet
8 minutter siden, Gondor skrev:

Hva mener du? Sier du at det finnes en Gud som bryr seg? Hva er telefonnummeret? Og søren. Kan jo ikke ringe. Telefonen er stengt.

Unnskyld. Mente ikke å være klysete.

Skrevet
Akkurat nå, Gondor skrev:

Ja, kunne sikkert vært flinkere. Jeg ringte nav 12 ganger før jeg endelig

Jeg har vært i kontakt med nav. De kan ikke hjelpe meg. Alt er min skyld. Jeg er ikke flink nok. Nå legger jeg meg. Orker ikke mer.

Har du fått avslag på økonomisk veiledning?

Jeg vet ikke hva pengene går til hjemme hos dere, men de fleste som bor sammen med ungdommer eller unge voksne, vet at de sjelden er gode på sparsommelighet... Jeg tenkte at du kunne trenge hjelp til å lage et budsjett som dere alle tre kan forholde dere til.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Gondor skrev:

Unnskyld. Mente ikke å være klysete.

Helt greit.. Forstår din  frustrasjon .. Sov godt du... 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Gondor skrev:

Nei, har lav husleie og faren min tar lånet på leiligheten. Det lånet er så høyt at det hadde spist opp hele uføretrygden min om jeg måtte ta det selv.

Da bør du nesten sette opp et budsjett for å få oversikten. Får så dårlig er vel ikke trygda?

Anonymkode: 0f33a...951

AnonymBruker
Skrevet

Gjeldsordning?

Gjest Maggie55
Skrevet

Nei det er vanskelig Jeg har det ikke akkurat sånn selv akkurat nå men det er et Nobelprisspørsmål spør du meg.

Ekstra vanskelig må det være når man som jeg iallefall kjenner på meg "virkelig har noe der"

Skrevet

Takk for svar alle sammen og beklager oppgulpet. Jeg er roligere i dag om enn like lei meg. For noen dager siden lagde jeg en detaljert økonomisk oversikt så det er gjort. Det ser stygt ut, men i hvert fall ikke Luksusfellen-stygt. Jeg er sånn halvveis flink med økonomi, men blir ofte redd og klarer ikke å gjøre de nødvendige grep. Jeg er skuffet over at nav ikke ville hjelpe meg. Akkurat nå er jeg mest lei meg for at jeg ikke får brukt telefonen. Men men. Jeg får vel klare meg uten noen uker.

Ha en god påske alle sammen og igjen, takk for svar!

Gjest Gargamel
Skrevet

Det er ikke så lett å si hva du bør gjøre. Den skumleste fella man kan gå i er å sky unna problemet fordi det er ubehagelig, men jeg tror ikke du er typen til det. Bra du satt opp en oversikt. Synd ikke nav hjelper deg. Du burde i alle fall fått hjelp av noen til å sette opp en plan. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...