Gå til innhold

Diagnose: elendig økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 timer siden, Gondor skrev:

Nå har de stengt telefonen min igjen og jeg får ikke betalt før om to uker. Og jeg har fått efaktura fra et mobilselskap jeg aldri har hatt noen befatning med. Jeg er så sliten! Det er virkelig søtt når folk med mye penger sier at penger ikke betyr noe. Det betyr jo overlevelse! Mat, tak over hodet, klær (noe jeg aldri kjøper med mindre jeg får penger av snille sjeler) Penger betyr alt. Hadde jeg måttet velge mellom penger og kjærlighet hadde jeg helt klart valgt penger for jeg vil ikke dø av sult under en bro på Vaterland.

Jeg føler at det rakner. Og jeg må prøve å holde fasaden for to sønner som fremdeles bor hjemme. Ingen løsning er det heller, bortsett fra å plutselig få masse penger, men det skjer jo ikke. Jeg er så fortvilet, men det er ingen Gud der ute som hører meg og bryr seg nok om meg til å hjelpe meg. Nav kan ikke hjelpe meg. Jeg vet uansett hva det er jeg kan gjøre, men det hjelper så lite å gjøre det.

Jeg har ikke nok penger! Det er problemet.  Og når hodet ikke fungerer og jeg ikke har en eneste ide om hva jeg kan skrive om, faller også dette håpet om inntekt til jorden.

Så nå da, kjære dere, lurer jeg på om det er noen som har en KJEMPEGOD IDÉ? Hvordan løse dette problemet som så mange på denne planeten sliter med? For meg er penger viktigere enn alt annet.

Har ingen gode forslag, dessverre. Bare en kommentar til dette med at noen sier at penger ikke betyr noe. Jeg tror at mennesker som har under en viss grense (vet ikke hvor den går, det er kanskje individuelt, blir lykkeligere av å få mer penger. Har man god nok økonomi, tror jeg ikke man blir lykkeligere av mer penger.

Håper det ordner seg for deg!

stjernestøv
Skrevet

Ikke ty til kredittkort iallefall, det gjorde jeg for noen år siden. Brukte vel ti tusen av tjue tusen. Og nå for ikke så lenge siden var det i minus, jeg hadde helt glemt det. Så ti tusen rett ut av vinduet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har god råd, og vet at penger betyr mye inntil en viss grense. Økonomibekymringer er blant det verste en kan ha.

Lytt til råd om økonomiveiledning. Med to personer på uføretrygd skal det gå an å få det til å gå rundt, leve et ok liv uten at det er flust med penger. Det må være noe som kan forbedres på økonomistyringen din.

Anonymkode: 04d19...5d9

FjellOgDalar
Skrevet

Bra du har satt ned en oversikt. Da ser du at det kanskje er rom for bedring noen steder. Da er spørsmålet om det er greit å leve med innstramminger, også er det lurt å se på om alle i husholdningen bidrar. For noen år siden hadde jeg det kjempetrangt økonomisk. Jeg satte opp et budsjett der jeg regnet alt man MÅ sette av til hver mnd som husleie, strøm, tlf osv. Da visste jeg hva jeg minimum måtte sette av til faste utgifter hver mnd. Så hadde jeg det jeg satt igjen med. Det var ikke mye, men for meg aleine gikk det helt akkurat. Men det er en belastning å ha det slik. Ingen tvil om det. Hvorfor kan ikke NAV hjelpe med en budsjettveiledning? Synes det var rart. Men det er lurt å ha en minstesum man vet man må holde av - slik at man forhåpentligvis holder seg ajour med regninger.

Hvis du har fått en regning fra noen du ikke skylder penger, bør du kontakte dem. Kan være lurt å ha fakturanummeret for hånden.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Ta med deg oversikten du har laget og spør om rådgivning i banken din. Mange banker gir rådgivning mtp personlig økonomi og kan se løsninger vi ikke tenker på UTEN at det innebærer nye lån  (siden nav ikke vil hjelpe). 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...