Gå til innhold

Avrusning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med alkohol etter traumer i barndommen og ser at jeg er på vei mot avgrunnen. Jeg drikker tre-fire ganger i uken og jeg har innerst inne ikke lyst til å slutte. Fornuften min sier at jeg MÅ slutte å drikke, men den gale delen av meg vil fortsette. Det er på tide at jeg lytter til fornuften, men hva bør jeg gjøre?

Har dere noen konkrete råd til meg? Noen sa at jeg burde legge meg inn på sykehus for avrusning. Er det et alternativ? Jeg trenger sårt hjelp.

Anonymkode: 983df...a78

AnonymBruker
Skrevet

" Jeg har jobbet mye med dette. Avrusing er et godt sted å begynne, men det må være planlagt noe i etterkant av avrusingen. Ta dette opp med fastlegen din snarest mulig. Det etterfølgende opplegget må være klart før du legger deg inn for avrusing.

Jeg har sett mange gjennomgå avrusing uten et opplegg i etterkant. Så godt som alle var tilbake på fylla etter få uker.

Anonymkode: aab61...9f7

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan skal jeg gjennomføre avrusningen?

AnonymBruker
Skrevet

" Avrusing skjer vanligvis ved at en blir innlagt på en sengepost. Får medisiner og samtaler som hjelp mot abstinensene og fyllesyken. I tillegg god og riktig ernæring, regelmessig døgnrytme og sosiale aktiviteter iblandet mosjon og frisk luft.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

" Avrusing skjer vanligvis ved at en blir innlagt på en sengepost. Får medisiner og samtaler som hjelp mot abstinensene og fyllesyken. I tillegg god og riktig ernæring, regelmessig døgnrytme og sosiale aktiviteter iblandet mosjon og frisk luft.

Hva gjør jeg? Går jeg via fastlege?

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør jeg? Går jeg via fastlege?

" Fra et innlegg for noen minutter siden: Avrusing er et godt sted å begynne, men det må være planlagt noe i etterkant av avrusingen. Ta dette opp med fastlegen din snarest mulig. Det etterfølgende opplegget må være klart før du legger deg inn for avrusing.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Bestill en time hos fastlegen. Bruk ventetiden på å tenker over hvorfor du vil/Ikke vil slutte å drikke. Kanskje noen timers samtale med en psykolog eller andre som jobber innen rusomsorgen kan hjelpe deg med motivasjonen i forkant av avrusning. Du må og ha oppfølging i etterkant. For mange er det og viktig å velge en institusjon som kan hjelpe deg på den måten som er mest riktig for deg mtp årsaken til at du drikker. K

AnonymBruker
Skrevet

Typisk nok er fastlegen på ferie nå i påska så jeg må vente med legetime. Skal prøve å holde meg unna alkohol uten hjelp denne første uka. Er spent på om jeg får noen abstinenser.

Skrevet (endret)

Hvordan er du de dagene du ikke drikker. Avrusning er jo mest for de som trenger hjelp til å komme igjennom abstinensene. Hvis du klarer det selv, så er det vel et vedlikeholdsprogram for å holde deg edru over tid. AA er bra for mange. Hvis du tar opp dette med fastlege og kommer inn i hjelpeapparat, så kan det være bra, men man får en "merkelapp" og førerkortet ryker. 

Endret av Ts
Feilskriving
AnonymBruker
Skrevet

De dagene jeg ikke drikker er jeg helt OK. Opplever sjelden skikkelig bakrus, jeg drikker ikke nok til å få det. Blir sjelden full, stopper av meg selv og må ikke drikke til det er tomt. En dunk rødvin varer i tre dager. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Da ville jeg unngått fastlege og avrusing, du trenger det jo ikke. Ta kontakt med AA og se om det er noe for deg. Ingen grunn til å få merkelappen rusmisbruker og miste lappen hvis det ikke er nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trengte visst bare å bestemme meg. Nå har jeg gått en uke uten alkohol og har ikke hatt abstinenser eller noe fysisk ubehag. Har heller ikke hatt behov for å kjøpe noe alkohol, så jeg er rett og slett lykkelig over at alkoholen ikke har satt større spor enn den har. Takker for svar som har kommet inn.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trengte visst bare å bestemme meg. Nå har jeg gått en uke uten alkohol og har ikke hatt abstinenser eller noe fysisk ubehag. Har heller ikke hatt behov for å kjøpe noe alkohol, så jeg er rett og slett lykkelig over at alkoholen ikke har satt større spor enn den har. Takker for svar som har kommet inn.

Skal ikke ta ifra deg gleden. Men du sier i hovedinnlegget ditt at du er på veg mot avgrunnen. Du har hatt traumer i barndommen. Selv om du ikke akkurat trenger å legges inn til avgiftning på sengepost så synes jeg du skal prøve å få en plass på ROP (rus og psykiatri) på DPS (poliklinikk). Det du sliter med er ikke over i løpet av en uke tror jeg.

Du trenger henvisning fra Fastlegen din.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg sliter med er ikke over på en uke, tro du meg. Men jeg er i behandling nå og har fullt fokus på dette, og trengte å komme bort fra den skadelige bruken.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg sliter med er ikke over på en uke, tro du meg. Men jeg er i behandling nå og har fullt fokus på dette, og trengte å komme bort fra den skadelige bruken.

Det er bra at du er under behandling. Forstår jeg deg rett når det er alkohol bruken dere har fokus på?

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, ColaZero skrev:

Det er bra at du er under behandling. Forstår jeg deg rett når det er alkohol bruken dere har fokus på?

Vi har fokus på hensiktsmessige mestringsstrategier når jeg beveger meg utenfor toleransevinduet, og det er for å unngå blant annet alkohol. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fokus på hensiktsmessige mestringsstrategier når jeg beveger meg utenfor toleransevinduet, og det er for å unngå blant annet alkohol. 

Hvor lenge har du gått i denne terapien? :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ColaZero skrev:

Hvor lenge har du gått i denne terapien? :)

Litt over et halvt år. Hvorfor er det viktig?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er viktig fordi om du hadde gått i denne terapien i ..la oss si...2 år, så hadde jeg tenkt at det ikke var rett terapi. Siden du for bare en uke siden var så fortvilet og drakk.

Jeg har selv hatt et misbruksproblem (mildt sagt) og gikk i flere typer terapi. Langvarige. Det var først når jeg ble henvist til ROP at ting ble riktig. De er jo spesialister på rus og psykiatri.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Antabus? Hadde det vært noe for deg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...