Gå til innhold

Helseverge og pårørende?

Anbefalte innlegg

MentalBabyDoll
Skrevet

Jeg har 2 spørsmål:

1. Har noen erfaring med helseverge? Det er snakk om at fylkesmannen skal oppnevne en helseverge til meg, fordi jeg på mitt sykeste ikke vet hva som er best for meg selv..

2. Hva gjør man når man ikke har noen pårørende OVERHODET? Jeg har ingen familie, og ingen nære venner. På psyk i helga sa de at de måtte ha et navn å skrive opp. Jeg måtte si min økonomiske verge, men han stenger tlf etter kl 15 og i helgene. Vet ikke hvordan jeg skal løse det problemet..

AnonymBruker
Skrevet

2. Du melder inn vergen som pårørende. Det er ingen krav om at pårørende skal være tilgjengelig 24/7.

Anonymkode: 528e3...470

AnonymBruker
Skrevet

Har du evt sjekket gratis juridisk rådgivning på nett eller  fri rettshjelp for råd om hvordan du best forholder deg

Jeg tror ikke du må oppgi noen personer overhodet Jeg tror ikke loven har noen formkrav til dette men dette vet ikke jeg sikkert

Jeg trodde helseforetaket hadde det juridiske ansvaret når du er innlagt men man forandrer jo stadig på regelverk nesten over natta i dag kan man få inntrykk av

Tror også man kan ringe juridisk hjelp på et telefonnummer å drøfte sin sak i en halv time for tohundre kroner som betales i telefonregning tror jeg

Håper det går bra med deg og du får hjelpen du trenger for å komme på bena igjen

Lykke til😊

Anonymkode: 0c70b...ad8

Gjest Kanuttius
Skrevet

Har du fast bolig? En nabo som kunne blitt kontaktet bare for å se til at posten blir tatt inn og vanne blomster for deg? Kanskje frivillighetssentralen/Frelsesarmeen eller noen kan finne en frivillig du kan oppgi navnet på. Tenker at du da kan møte personen og bli litt kjent mtp tillitt.

MentalBabyDoll
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du evt sjekket gratis juridisk rådgivning på nett eller  fri rettshjelp for råd om hvordan du best forholder deg

Jeg tror ikke du må oppgi noen personer overhodet Jeg tror ikke loven har noen formkrav til dette men dette vet ikke jeg sikkert

Jeg trodde helseforetaket hadde det juridiske ansvaret når du er innlagt men man forandrer jo stadig på regelverk nesten over natta i dag kan man få inntrykk av

Tror også man kan ringe juridisk hjelp på et telefonnummer å drøfte sin sak i en halv time for tohundre kroner som betales i telefonregning tror jeg

Håper det går bra med deg og du får hjelpen du trenger for å komme på bena igjen

Lykke til😊

Anonymkode: 0c70b...ad8

Takk😊

MentalBabyDoll
Skrevet
58 minutter siden, BamseLiten skrev:

Har du fast bolig? En nabo som kunne blitt kontaktet bare for å se til at posten blir tatt inn og vanne blomster for deg? Kanskje frivillighetssentralen/Frelsesarmeen eller noen kan finne en frivillig du kan oppgi navnet på. Tenker at du da kan møte personen og bli litt kjent mtp tillitt.

Kjenner ingen (privat) her jeg bor...men kommunen ordner med kattene og post og slikt. Men tenkte på sånn helse messig. Sykehuset må ha noen å kontakte om noe skjer med meg. Og de måtte absolutt ha et navn å skrive opp. Vanskelig uten å kjenne noen andre enn de som får betalt for å bry seg. Kan støttekontakt stå som verge tro??

AnonymBruker
Skrevet

Støttekontakt kan stå som pårørende, men ikke som verge. Og det er pårørende de er ute etter.

MentalBabyDoll
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Støttekontakt kan stå som pårørende, men ikke som verge. Og det er pårørende de er ute etter.

Jeg mente støttekontakt som pårørende..skrev feil. 😛

Skrevet

Jeg synes det høres litt rart ut det du skriver. Har du absolutt ingen familie (foreldre, tanter/onkler, steforeldre, fosterforeldre, besteforeldre, fetter/kusine, osv)? Hvem har under oppveksten hatt ansvar/foreldrerollen for deg? Og har du absolutt ingen venner eller bekjente? Eller handler det mest om at du har tatt avstand fra de?

Hvis dette er riktig, så må du nesten spørre sykehuset hvordan du skal forholde deg til det. Og at du på et tidspunkt får etablert sosial kontakt med noen som er konstruktive for deg.

God påske til deg :) 

MentalBabyDoll
Skrevet
13 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes det høres litt rart ut det du skriver. Har du absolutt ingen familie (foreldre, tanter/onkler, steforeldre, fosterforeldre, besteforeldre, fetter/kusine, osv)? Hvem har under oppveksten hatt ansvar/foreldrerollen for deg? Og har du absolutt ingen venner eller bekjente? Eller handler det mest om at du har tatt avstand fra de?

Hvis dette er riktig, så må du nesten spørre sykehuset hvordan du skal forholde deg til det. Og at du på et tidspunkt får etablert sosial kontakt med noen som er konstruktive for deg.

God påske til deg :) 

Mamma og onkel lever ikke lenger. Tante og bestemor bryr seg ikke om andre enn seg selv. Ikke søskenbarna mine heller. Pappa er død for meg. Har noen fjerne venner, flesteparten har jeg ikke møtt enda engang. De eneste jeg har rundt meg er kommunen og eks mannen min... Det er et trist liv...

Gjest Kanuttius
Skrevet
1 time siden, MentalBabyDoll skrev:

Mamma og onkel lever ikke lenger. Tante og bestemor bryr seg ikke om andre enn seg selv. Ikke søskenbarna mine heller. Pappa er død for meg. Har noen fjerne venner, flesteparten har jeg ikke møtt enda engang. De eneste jeg har rundt meg er kommunen og eks mannen min... Det er et trist liv...

Det er ikke uvanlig å bruke eksmannen som helseverge så langt man har ett greitt forhold.

• 2 uker senere...
MentalBabyDoll
Skrevet
På 14.4.2017 den 3.30, BamseLiten skrev:

Det er ikke uvanlig å bruke eksmannen som helseverge så langt man har ett greitt forhold.

Ok. Men det har seg sånn at han også sliter en del så han har nok med sin egen helse, for å si det sånn..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...