Gå til innhold

Noen som har erfaringer brintellix ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er det noen her som har litt erfaring med brintellix?. En av grunnene til at jeg nå prøver denne er at det ble sagt at den ikke gir vektøkning. Jeg har likevel opplevd en drastisk vektøkning.... Uten at jeg har forandret på matinntak eller aktivitet. 
For en tid tilbake opplevde min mann og jeg en veldig tøff situasjon. Vi måtte i samtale med psykolog på legevakten etter det... Jeg var ganske avslappet og reagerte ikke noe særlig fordi jeg gikk på cipralex og sobril . I går måtte vi innom legevakten med vår sønn som hadde forstuet en fot. Nå bruker jeg 20 mg brintellix  og jeg opplevde det å være på legevakten som svært vanskelig. Det hadde ikke noe med min sønn å gjøre. Har ikke  sovet i natt pga intens angst og reaksjoner på det som skjedde for en tid tilbake. 
Andre som opplever at brintellix ikke hjelper så mye på angsten? 

Anonymkode: 02343...202

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Er det noen her som har litt erfaring med brintellix?. En av grunnene til at jeg nå prøver denne er at det ble sagt at den ikke gir vektøkning. Jeg har likevel opplevd en drastisk vektøkning.... Uten at jeg har forandret på matinntak eller aktivitet. 
For en tid tilbake opplevde min mann og jeg en veldig tøff situasjon. Vi måtte i samtale med psykolog på legevakten etter det... Jeg var ganske avslappet og reagerte ikke noe særlig fordi jeg gikk på cipralex og sobril . I går måtte vi innom legevakten med vår sønn som hadde forstuet en fot. Nå bruker jeg 20 mg brintellix  og jeg opplevde det å være på legevakten som svært vanskelig. Det hadde ikke noe med min sønn å gjøre. Har ikke  sovet i natt pga intens angst og reaksjoner på det som skjedde for en tid tilbake. 
Andre som opplever at brintellix ikke hjelper så mye på angsten? 

Jeg ville prøve denne da jeg fikk beskjed om at den ikke påvirket søvnen slik andre SSRIer, men fikk ikke sove i det hele tatt av den så den er vel lik andre SSRI allikevel.

Anonymkode: e3f14...091

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg tar 15mg, har vel gjort det i ca. halvannet år. Det virker mot angst, men det tar den ikke vekk. Imidlertid reduserer den angsten så pass at jeg f.eks. kan ta kontrollen over panikkanfall når de skulle melde seg. For generell uro er psykoterapi vel så viktig som medisiner. Så om du har hatt en veldig opprivende opplevelse og ikke har noen å snakke med, anbefaler jeg å ta en tur til fastlegen. Stort sett starter all søking av hjelp der. Noen fastleger er også flinke med den psykiske siden. De vokser ikke på trær, men de finnes, og kan være en god støtte i påvente av f.eks. psykolog.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Kanskje jeg har for store forventninger til medisinen. Må nok velge om jeg vil være sløv og likegyldig på cipralex og ikke ha angst eller mer til stede og ha mer angst med brintellix . Må ta tak i ting og ikke flykte .... 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Kanskje jeg har for store forventninger til medisinen. Må nok velge om jeg vil være sløv og likegyldig på cipralex og ikke ha angst eller mer til stede og ha mer angst med brintellix . Må ta tak i ting og ikke flykte .... 

Selv bruker jeg 20 mg brintellix. Blir mindre flat av den enn cipralex. Da jeg fortsatt hadde mye angst og sov dårlig så ga fastlegen meg 150 mg efexor i tillegg. Den virker bra på angsten og har fått mer energi. Den enorme sultfølelsen ble også dempet da jeg begynte på efexor. Når den verste angsten  dempet seg så var det også lettere å ta tak i ting. Bruker dessuten 75 mg quetiapin for søvn.

Håper du finner en løsning. Ønsker deg lykke til ☺

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg gikk og på Efexor, som hadde bedre effekt på angst. Men jeg fikk etter en bivirkning jeg ikke ville ha. Jeg kunne nok levd med den, men jeg valgte å prøve Brintellix i stedet og synes det er et ok kompromiss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...