Gå til innhold

Kan man gå over maxdose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vet at maxdose på Zoloft er 200 mg. Men er det farlig å evt gå over denne grensen? Tenker jo at det er veldig individuelt hvor høy dose man trenger. 

Takker for svar

Skrevet

Det kan man, men da bør man ta serumkonsentrasjonsmåling for å se hvor mye medisin man har i blodet. Det bør man uansett gjøre når man tar høy dose.

Skrevet
48 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det kan man, men da bør man ta serumkonsentrasjonsmåling for å se hvor mye medisin man har i blodet. Det bør man uansett gjøre når man tar høy dose.

Ok. takk skal du ha for raskt svar :-)

AnonymBruker
Skrevet

Det står i Felleskatalogen at maksimalt anbefalt dose på Seroquel er 800 mg, men etter serumspeil måtte jeg opp i 1200 mg for å få samme effekt.

Anonymkode: 6ef92...d0a

Skrevet
4 timer siden, lokeren skrev:

Ok. takk skal du ha for raskt svar :-)

Om det er aktuelt kommer an på behandler. Noen er villige til å overskride det som står oppgitt som maksdose i felleskatalogen, andre ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er effekt/bivirkninger og serumkonsentrasjon som betyr noe. Hvor mange tusendels gram en putter inn i munnen er egentlig uvesentlig. I sjelden at personer må ha 400 mg for å få ønsket effekt.

Anonymkode: 67fd3...b58

Skrevet

Fastlegen vil ikke la meg øke dosen. Sier at 200 mg er maxgrense, og at en slik avgjørelse må overlates til en psykiater. Kan ikke en fastlege gjøre dette?

AnonymBruker
Skrevet

En fastlege kan gå over denne "maxdosen". Men det anbefales at en da følger med på serumkonsentrasjon.

Anonymkode: 67fd3...b58

Skrevet

Dosering ut over anbefalt maksdose overlates helst til spesialister. En psykiater sa til meg en gang "Felleskatalogen er for allmennpraktikere". Satt litt på spissen, selvsagt.

Skrevet
På 18.4.2017 den 16.25, lokeren skrev:

Fastlegen vil ikke la meg øke dosen. Sier at 200 mg er maxgrense, og at en slik avgjørelse må overlates til en psykiater. Kan ikke en fastlege gjøre dette?

Juridisk er det ikke noe i veien for det.

Men skal legen gjøre det, må han gå god for at det er trygt for deg. Det er derfor slikt ofte er en spesialistoppgave. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...