Gå til innhold

Kan jeg kjøre bil i morgen tidlig med valium?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg kjøre bil i morgen kl 9 (55 mil) hvis jeg tar 10-20 mg valium nå? Får ikke sove pga sterk indre uro og hjertebank. Jeg er nødt til å kjøre bil om 8-9 timer.

Anonymkode: 4885a...615

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg kjøre bil i morgen kl 9 (55 mil) hvis jeg tar 10-20 mg valium nå? Får ikke sove pga sterk indre uro og hjertebank. Jeg er nødt til å kjøre bil om 8-9 timer.

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, frosken skrev:

Nei.

Ok. 

EnVeldigMerkeligMann
Skrevet

og akkuratt derfor har jeg sagt neitakk til valium selv om jeg kan få det av legen.. det er faktisk bedre å åpne et par flasker øl hvis jeg har det for ille, hvis du som meg klarer å kontrollere inntaket og gjør det skjeldent. 2-3 øl, eventuelt et par glass vin, gjør samme nytta for å roe nerver/depresjon og da er man kjørbar dagen etterpå, noen sier faktisk at i underkant av de mengdene der daglig er sundt, men jeg vet ikke.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, EnVeldigMerkeligMann skrev:

og akkuratt derfor har jeg sagt neitakk til valium selv om jeg kan få det av legen.. det er faktisk bedre å åpne et par flasker øl hvis jeg har det for ille, hvis du som meg klarer å kontrollere inntaket og gjør det skjeldent. 2-3 øl, eventuelt et par glass vin, gjør samme nytta for å roe nerver/depresjon og da er man kjørbar dagen etterpå, noen sier faktisk at i underkant av de mengdene der daglig er sundt, men jeg vet ikke.

Føler meg ufattelig mye mer skikket til å kjøre bil dagen etter ett par valium vs. 3 øl og ett par glass vin. De nye reglene er jo helt på bærtur. Styrer jo folk som trenger litt beroligende rett inn i alkoholismen.

Anonymkode: 47325...167

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man kan jo kjøre på 30 mg Sobril? 

Skrevet
18 timer siden, cilie skrev:

Ikke 30 mg Sobril på en gang?  Dessuten så er vel 10-20 mg Valium sterkere enn 10-20 mg Sobril pluss at de henger lenger i kroppen. Det er iallefall det jeg har lært.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, cilie skrev:

Ja, du kan vel drikke både 4 halvlitere øl og ta 30mg Sobril så lenge du venter 8 timer, men ikke 0.0001mg Valium i trafikksikkerhetens navn.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, emilie321 skrev:

Ikke 30 mg Sobril på en gang?  Dessuten så er vel 10-20 mg Valium sterkere enn 10-20 mg Sobril pluss at de henger lenger i kroppen. Det er iallefall det jeg har lært.

Du kan nok det, bare du venter 8 timer. Uansett om halveringstiden på Valium er lengre så er du ikke mye redusert etter 8-10 timer. Vet ikke hva 5mg valium etter 8 timer vil tilsvare i promille, men det kan ikke være merkbart. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, EnVeldigMerkeligMann skrev:

Det alternativet har jeg ikke tenkt på. Har aldri drukket alkohol.

Anonymkode: 61e61...5c8

EnVeldigMerkeligMann
Skrevet
På 18.4.2017 den 13.54, AnonymBruker skrev:

Føler meg ufattelig mye mer skikket til å kjøre bil dagen etter ett par valium vs. 3 øl og ett par glass vin. De nye reglene er jo helt på bærtur. Styrer jo folk som trenger litt beroligende rett inn i alkoholismen.

vel, de vil jo tydeligvis ha det sånn .... og dette går på halveringstid ... valium sitter så så lenge i kroppen, alkohol så så lenge.. i alle tilfeller forholder jeg meg til hva reglene sier, og for min del mht kjøring, er det da greiere å ta meg noen halvlitere øl hvis det blir for ille.

Skrevet

Går man fast på Valium (maks 10mg) kan man kjøre bil.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg trodde 8 timersregelen var gjeldende for de fleste trekantmerkede  medisiner som ikke var faste. NHD gav ett ganske tydelig svar tidligere på det men ellers går det jo an å ringe legevakten og spørre. 

Skrevet
7 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg trodde 8 timersregelen var gjeldende for de fleste trekantmerkede  medisiner som ikke var faste. NHD gav ett ganske tydelig svar tidligere på det men ellers går det jo an å ringe legevakten og spørre. 

Jeg bruker migrenemedisiner ved behov. De er merket med trekant. Jeg har aldri fått beskjed om at 8 timersregelen gjelder i dette tilfellet. Verken av fastlege eller farmasøyt. Men med disse nye reglene, som jeg har inntrykk av at er svært vanskelig å tolke, så vet ikke jeg om det er riktig at jeg kan kjøre før disse 8 timene er gått.

Skrevet
14 timer siden, Andreaswell skrev:

Går man fast på Valium (maks 10mg) kan man kjøre bil.

Det kommer jo an på hvilke andre medisiner man bruker fast. Jeg kan ikke bruke mer enn 5mg Valium fordi jeg står på Lamictal. Legen min ble veldig overrasket da han fant ut av dette.

Skrevet
Akkurat nå, ColaZero skrev:

Det kommer jo an på hvilke andre medisiner man bruker fast. Jeg kan ikke bruke mer enn 5mg Valium fordi jeg står på Lamictal. Legen min ble veldig overrasket da han fant ut av dette.

Ja, nå tok jeg utgangspunkt i kun Valium da det var det TS spurte opprinnelig om :) 

Klart den grensen kan reduseres om man går på andre medikamenter som kan ha innvirkning.

Skrevet
7 timer siden, BamseLiten skrev:

Gjelder absolutt ikke de fleste merket med rød trekant. Denne trekanten er kun en varseltrekant, altså må man være obs om man går på flere forskjellige medisiner med trekant og spesielt når man starter på nye medisiner; når du ikke vet virkningen. Dette står i pakningsvedlegget.

Skrevet
Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Ja, nå tok jeg utgangspunkt i kun Valium da det var det TS spurte opprinnelig om :) 

Klart den grensen kan reduseres om man går på andre medikamenter som kan ha innvirkning.

Ja, regnet egentlig med at det var det du mente. Kjenner du til dette med at Lamictal bruk reduserer muligheten til å bruke Valium? Det er nesten sånn at jeg tror at legen min tar feil. Han sier også at når jeg står på Lamictal og evt begynner på AD så må jeg seponere Valium totalt.

Skrevet
Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Da jeg testet ut Lamictal fikk jeg ikke beskjed om det.

Finner heller ingen interaksjoner når jeg søker de opp mot hverandre på felleskatalogen.

Hvis du ikke har gjort det, kan du jo søke opp selv- https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/interaksjon

Jo, jeg har sjekket det ut og finner ikke, som du, ingen interaksjoner. Men legen har vist meg at de har et spesielt "program" som er fullt oppdatert på de nye reglene og som regner alt ut. Dette programmet investerte kontoret i fordi legene synes de nye reglene er for vanskelige å forstå. Han viste meg forholdet Lamictal+Valium og der stod det helt klart at maks dose V da var 5mg.

Psykiateren min snakker om at han ønsker seg dette programmet, men DPS har ikke råd til å kjøpe det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...