Gå til innhold

Logisk forklaring av virkning av medisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Er det noen som har erfaring med at det svinger veldig hvilken virkning stesolid og imovane har? Noen ganger holder det med én tablett og jeg kjenner fort virkning. Andre ganger er det som å ta drops og ingen virkning. Dette gjelder også delvis seroquel. Føler uroen/redselen kan være like sterk uavhengig av virkningen. Noen logisk forklaring på dette? 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, florista skrev:

Hei. 

Er det noen som har erfaring med at det svinger veldig hvilken virkning stesolid og imovane har? Noen ganger holder det med én tablett og jeg kjenner fort virkning. Andre ganger er det som å ta drops og ingen virkning. Dette gjelder også delvis seroquel. Føler uroen/redselen kan være like sterk uavhengig av virkningen. Noen logisk forklaring på dette? 

Vet ikke hva det skyldes, men jeg bruker Imovane fast hver kveld og de kveldene jeg har ekstremt mye angst merker jeg den veldig godt, roer meg helt ned.

Anonymkode: 8496a...841

Skrevet

Takk for svar. 

For meg er det liksom ikke forskjell på mengde uro/angst. Derfor er det så rart at noen ganger er det som å ta drops og andre ganger en veldig god virkning. Min mann merker det (spesielt når jeg tar imovane). "Har du ikke tatt medisinen"? Der jeg vrir meg og kjenner ingen effekt mens jeg en annen gang kan ta imovanen og få virkning etter kanskje 10min. 

Lurer kanskje på om det kan være noe fysisk? 

Skrevet

Hvor full magen er ved inntak? Hvor trøtt du er "bak" angsten? Hvordan angsten den gjeldende dagen utarter seg? Hvilke andre medisiner du har tatt?

Skrevet

Magen har en konstant innhold da jeg har kostliste. Trøttheten kan nok variere. Alltid sliten. Angsten har ikke utartet seg vesentlig forskjell de forskjellige dagene. 

På kvelden: 7,5mg imovane. 50mg seroquel. 4 mg minipress

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 10mg stilnoct hver kveld samtidig med to knekkebrød og merker forskjell. Noen ganger ingenting, noen ganger blir jeg trett og andre ganger en merkelig form for energisk men rolig. Sovner nesten alltid, om ikke tar jeg en til. 

Anonymkode: d9c81...00a

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, florista said:

Hei. 

Jeg har merket dette noen ganger, men også kun tatt max 1 Imovane uansett. Har vel også på det meste kun tatt Imovane max et par ganger i uken. Vet ikke om det skyldes bipolaritet men kan bli langt mer aktiv og opplagt på kveldstid, selv om jeg ikke har sovet natten før. Noen ganger føles det ut som jeg trenger "en slegge". Seroquel har jeg forresten aldri sovnet av. 

Anonymkode: 73440...708

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har merket dette noen ganger, men også kun tatt max 1 Imovane uansett. Har vel også på det meste kun tatt Imovane max et par ganger i uken. Vet ikke om det skyldes bipolaritet men kan bli langt mer aktiv og opplagt på kveldstid, selv om jeg ikke har sovet natten før. Noen ganger føles det ut som jeg trenger "en slegge". Seroquel har jeg forresten aldri sovnet av. 

Anonymkode: 73440...708

Jeg har det som deg. Jeg får mer og mer energi desto lengre jeg er oppe (opptil 5 døgn), men jeg har ikke bipolar lidelse. PTSD og skit...

Anonymkode: 29dda...239

Skrevet
På 18.4.2017 den 19.36, florista skrev:

Hei. 

Har ikke noe godt svar til deg. Gjelder dette noen netter eller ser du en sammenheng over lengre tid? Får du fortsatt god oppfølging? 

Skrevet

Dette føles som er uavhengig av ytre faktorer. Det som er så rart. 

Jeg får fortsatt god oppfølging men dessverre har hovedbehandler vært mye vekke og avlyst flere timer grunnet forhold på poliklinikken. (Underbemanning. Stort press, etc). Er over 6 uker siden jeg var der sist. Skulle vært nå men Er nå innlagt etter press fra mann, behandler for sf og fastlege. Og da er det regler for at man ikke får gå til sin faste terapeut i tillegg. Men rart nok får jeg gå til sf-behandler.? 

Cipralex er under nedtrapping da blodprøver viste lav serum tross høy dose og gentype ikke forenlig med cipralex. Men det går så tregt. Er falt så langt ned sinnsmessig og ser bare meningsløshet i alt. Ingen glede. Ikke noe håp. Og føles som rot på avdelingen da det er poliklinisk psykiater som skal ha ansvar for medisiner. (En jeg har møtt en gang). Jeg vet ikke om jeg kan starte opp på nytt antidepressiva når jeg fortsatt tar cipralex 15mg? (Er tenkt brintellix). Jeg gråter stort sett for tiden. Men det fungerer bra med hun fra kommunen og sf-psykolog. Traume-psykolog blir et langt lerret å bleke. Mye usikkerhet og mistet en del troen eller det å stole på henne igjen. Og det er vondt. 

Skrevet
2 minutter siden, florista skrev:

Dette føles som er uavhengig av ytre faktorer. Det som er så rart. 

Jeg får fortsatt god oppfølging men dessverre har hovedbehandler vært mye vekke og avlyst flere timer grunnet forhold på poliklinikken. (Underbemanning. Stort press, etc). Er over 6 uker siden jeg var der sist. Skulle vært nå men Er nå innlagt etter press fra mann, behandler for sf og fastlege. Og da er det regler for at man ikke får gå til sin faste terapeut i tillegg. Men rart nok får jeg gå til sf-behandler.? 

Egentlig ikke så veldig rart synes jeg for SF-behandleren kan ha en spesialkompetanse avdelingen ikke har (aner ikke, bare tenker det kan være en mulighet).

2 minutter siden, florista skrev:

Cipralex er under nedtrapping da blodprøver viste lav serum tross høy dose og gentype ikke forenlig med cipralex. Men det går så tregt. Er falt så langt ned sinnsmessig og ser bare meningsløshet i alt. Ingen glede. Ikke noe håp. Og føles som rot på avdelingen da det er poliklinisk psykiater som skal ha ansvar for medisiner. (En jeg har møtt en gang). Jeg vet ikke om jeg kan starte opp på nytt antidepressiva når jeg fortsatt tar cipralex 15mg? (Er tenkt brintellix). Jeg gråter stort sett for tiden. Men det fungerer bra med hun fra kommunen og sf-psykolog. Traume-psykolog blir et langt lerret å bleke. Mye usikkerhet og mistet en del troen eller det å stole på henne igjen. Og det er vondt. 

Jeg skal ikke spørre hva som er skjedd men jeg håper relasjonen på et eller annet vis kan repareres. Jeg er glad du er inne i et godt team (når det fungerer vel og merke) men det krever mye styrke å være tilstede. Håper innleggelsen din er ok.

Skrevet

Takk det håper jeg og. Jeg håper at når vi er tilbake i det sporet vi var, med mer forutsigbare timer at det vil ordne seg. 

Ang det å ikke gå til poliklinisk behandler handler det om økonomi visstnok. 

Takk for tanker. Innleggelsen er ok. Det er en evig kamp men håper det løsner bittelitt denne nedstemtheten etterhvert. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...