Gå til innhold

Kampen mot selvskadingstrangen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er lenge siden sist. Ved forrige opphold telte jeg dager og måneder. Var stolt hver gang jeg hadde klart å holde meg unna enda en måned. Tilbakefall og nytt opphold, men nå tenker jeg bare en dag om gangen. Tiden går og jeg merker sjeldnere trangen. Men den kommer når det blir for ille.

Jeg veksler nå mellom rolig og kaos av tanker og følelser. Føler et garn knytter meg helt sammen. Blir desperat inni meg. 

Bare et bitte lite kutt. Det gror fint til sommeren. Men det gjør jo vondt. Hvorfor vil jeg da gjøre det? Er det hatet til meg selv? Er det roen jeg opplever rett etterpå? Begge deler? Jeg vet ikke.

Men trangen er sterk. Fornuften sier: det gjør du ikke. Følelsene sier: ingen trenger å få vite det likevel, så unn deg denne roen en stakkars liten stund.

Men det er snart sommer. Konsekvensen og angeren kommer fort når jeg må dekke meg til i varmen. Ingen tvil om at det er den viktigste årsaken og beste hjelpen jeg har nå til å overvinne trangen.

Hvorfor skriver jeg dette? For å få løsnet litt på garnet slik at det ikke strammer så mye lenger? Jeg vet ikke. 

Anonymkode: dd0e4...5ef

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lenge siden sist. Ved forrige opphold telte jeg dager og måneder. Var stolt hver gang jeg hadde klart å holde meg unna enda en måned. Tilbakefall og nytt opphold, men nå tenker jeg bare en dag om gangen. Tiden går og jeg merker sjeldnere trangen. Men den kommer når det blir for ille.

Jeg veksler nå mellom rolig og kaos av tanker og følelser. Føler et garn knytter meg helt sammen. Blir desperat inni meg. 

Bare et bitte lite kutt. Det gror fint til sommeren. Men det gjør jo vondt. Hvorfor vil jeg da gjøre det? Er det hatet til meg selv? Er det roen jeg opplever rett etterpå? Begge deler? Jeg vet ikke.

Men trangen er sterk. Fornuften sier: det gjør du ikke. Følelsene sier: ingen trenger å få vite det likevel, så unn deg denne roen en stakkars liten stund.

Men det er snart sommer. Konsekvensen og angeren kommer fort når jeg må dekke meg til i varmen. Ingen tvil om at det er den viktigste årsaken og beste hjelpen jeg har nå til å overvinne trangen.

Hvorfor skriver jeg dette? For å få løsnet litt på garnet slik at det ikke strammer så mye lenger? Jeg vet ikke. 

Strikk rundt håndleddet, prøvd..? Ord er bra, ord er konstruktivt, fortsett med å skrive. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, XbellaX skrev:

Strikk rundt håndleddet, prøvd..? Ord er bra, ord er konstruktivt, fortsett med å skrive. 

Jeg har prøvd strikken, men det hadde ingen effekt.

Skrevet

Et godt råd før du skader deg selv, er å ta en liten pause og se på disse 7 spørsmålene:

1. Hva kjenner jeg akkurat nå?
2. Hvorfor kjenner jeg det som jeg gjør?
3. Hvorfor vil jeg skade meg?
4. har jeg vært igjennom dette tidligere? Hva gjorde jeg da for å løse situasjonen? Om jeg ikke klarte å løse den da, hva kan jeg gjør nå for at det skal blibedre?
5. Om jeg skader meg selv nå, hvordan vil det kjennes etterpå?
6. Om jeg skader meg selv nå, hvordan vil det kjennes om en time eller i morgen?
7. Finnes det noe annet som jeg kan prøve istedet for å skade meg selv?

Og deretter en rekke forslag til avledning:

• skriv alfabetet baklengs
  • Snakk høyt til deg selv. Feks beskriv en ting i rommet du er i, i detaljer
  • Ring en venn og snakk om "alt mellom himmel og jord"
  • tegn
  • Lakker neglene
  • Si høyt fire ting du ser, tre ting du hører og to ting du kjenner (feks kjenner gulvet under føttene)
  • Les! En bok, et blad, osv
  • Hør på glad-musikk
  • Fokuser på pusten. Kjenn at du puster dypt og langsomt.
  • Finn fram en fin eske og fyll den med ting som betyr mye for deg
  • Vask huset - hvor fort klarer du det?
  • Velg en ting, feks en vaskeklut, og prøv å komme på 30 ting du kan bruke den til
  • tenk på en bestemt ting eller person, og let etter informasjon om den/det på internett
  • Bruk 10-minuttersregelen: bestem deg for å ikke skade deg på 10 minutter. Når de 10 minuttene har gått så bestem deg for 10 nye minutter
  • Kjøp mange smykke-perler og bland dem sammen i en stor boks. Sorter dem etter farge og form.
  • Skriv av et kapittel i en bok
  • Sett bøkene/cdene dine i alfabetisk rekkefølge
  • Bruk fantasien og drøm deg bort
  • Kom på så mange ting du vet om på en bokstav
    Ferdigheter for å få utløp for sterke følelser:
  • Dans hysterisk til vill og høy musikk
  • Mal/tegn med rød maling/tusj der du vil skade deg og sett plaster på
  • pisk tepper
  • Ødelegg et laken
  • Skriv om følelsene dine. I dagbok, på nettet, i en mail, osv
  • Kast brusflasker (av plast) i veggen
  • Gå ut i skogen og skrik alt du kan
  • Blås opp mange ballonger, og så ødelegg dem så fort du kan
  • Hold rundt isbiter
  • Riv i stykker en telefonkatalog i så små biter som du klarer
  • Skriv brev til noen som har gjort deg sint eller lei deg. Du trenger ikke sende det!
  • Lag figurer i leire.
  • Lag din egen voodoo-dukke og stikk nåler i den
  • Ha putekrig med noen eller mot en vegg
  • Finn fram et bilde av deg selv eller noen du er sint på. Tegn på bildet hva du ville gjort med deg selv eller den andre. Og så riv i stykker bildet.
    Ferdigheter for å tvinge vekk negative følelser:
  • Gør "tvert om". Feks når du vil skade deg så gjør noe du synes er koselig
  • Se på deg selv i speilet, og skriv ned alt du liker ved deg selv
  • Når du tenker negativt om deg selv, så tenk på de som har det verre istedet for de som har det bedre enn deg
  • Tving fram et smil eller en latter
  • Trøst deg selv. Tillat deg å være liten
  • Lek eller kos med dyra dine (om du har noen)
    Alternativ istedet for å skade seg selv:
  • Hold en isbit i handen
  • Stapp handen ned i fryst mat (feks is) i 1 minutt
  • Ta en hårstrikk rundt handleddet og smell den mot handa
  • Dusj i veldig varmt eller veldig kaldt vann
  • Spis pepper eller noe annet veldig sterkt
    Ellers:
  • Spring så fort du kan, så langt du orker
  • Gå en tur
  • Slå på en boks, hopp i sengen eller gjør noe annet fysisk
  • Prøv å sov en stund
  • Bak en kake. Gjerne sammen med noen
  • Bak en kake. Gjerne sammen med noen

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp startet opp igjen med AD. Både uro og selvskadingstrangen tok seg opp igjen etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Jogge?

Anonymkode: 14e4b...28a

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jogge?

Midt på natten også når jeg skal på jobb neste dag?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Midt på natten også når jeg skal på jobb neste dag?

Det er vel mye trening man kan gjøre hjemme, og du hadde vel ikke sovet uansett?

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp startet opp igjen med AD. Både uro og selvskadingstrangen tok seg opp igjen etterpå.

Hvor lenge har du gått på medisinen? Ofte er selvskading og suicidalitet en økt fare i oppstartsfasen av en del antidepressive medisiner.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Elionoe skrev:

Hvor lenge har du gått på medisinen? Ofte er selvskading og suicidalitet en økt fare i oppstartsfasen av en del antidepressive medisiner.

Ikke så lenge. Men av tidligere erfaringer så gjelder det nok ikke bare i oppstarten.

Gjest Gargamel
Skrevet
På 20.4.2017 den 6.08, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at det har effekt å kutte seg? 

stjernestøv
Skrevet
På 20.4.2017 den 6.08, AnonymBruker skrev:

Isklumper i hendene?

stjernestøv
Skrevet
23 minutter siden, Gargamel skrev:

Hva er det som gjør at det har effekt å kutte seg? 

Ja det lurer jeg og på, om man blir rolig av det burde jeg sikkert prøvd. Gjorde det i tenårene, men det var bare fodri andre gjorde det og at det var tøft- Klorte meg til blods når de tok fra meg vival, men det var jo en grunn. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det lurer jeg og på, om man blir rolig av det burde jeg sikkert prøvd. Gjorde det i tenårene, men det var bare fodri andre gjorde det og at det var tøft- Klorte meg til blods når de tok fra meg vival, men det var jo en grunn. 

Kan aldri si jeg har sett på det som tøft. Skam, flaut, destruktivt,mindreverdig. Det er slik jeg føler andre ser på det. Det har ingen effekt i lengden, men er avhengighetsskapende, så det er ikke noe du trenger prøve. Det løser ingenting i lengden. 

stjernestøv
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan aldri si jeg har sett på det som tøft. Skam, flaut, destruktivt,mindreverdig. Det er slik jeg føler andre ser på det. Det har ingen effekt i lengden, men er avhengighetsskapende, så det er ikke noe du trenger prøve. Det løser ingenting i lengden. 

Ok. Det må være fælt å ha den trangen, syns synd på deg :( Håper du får hjelp for det. Husker jeg delte bad med ei en gang, det var stadig blod dråper på gulvet...hun rispet seg på armene. Tenkte hun gjorde det for å få oppmerksomher for de ga henne mye oppmerksomhet, men det er vel ikke så enkelt. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Det må være fælt å ha den trangen, syns synd på deg :( Håper du får hjelp for det. Husker jeg delte bad med ei en gang, det var stadig blod dråper på gulvet...hun rispet seg på armene. Tenkte hun gjorde det for å få oppmerksomher for de ga henne mye oppmerksomhet, men det er vel ikke så enkelt. 

Jeg tror ikke det er så mange som gjør det for å få oppmerksomhet. Det er nok mest forbundet med skam. Men det finnes nok unntak.

stjernestøv
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er så mange som gjør det for å få oppmerksomhet. Det er nok mest forbundet med skam. Men det finnes nok unntak.

Ja jeg lurer på om hun var et unntak, hun hadde jo vært der et år. Og senere var hun et år til, det er jo veldig uvanlig, mulig hun var et spesielt tilfelle. Men det virket jo ikke som hun ble bedre av å være der. 

FjellOgDalar
Skrevet

Skriving har alltid vært effektivt for meg. Få de kjipe følelsene ned på papiret i stedet for å spille blod. Det ble bare masse stress med å skade seg. Jeg brukte ofte å tenke på alle ringvirkningene som ikke skapte noe gode følelser for meg over hode. Som det å måtte på legevakta, kanskje møte ufine leger... Søl, rot... all den jobben jeg la i å skjule hva jeg slet med i alle de årene. Hva ga det meg? Egentlig ikke noe som helst. Bare en haug med arr. Stundom får jeg stadig trang til å selvskade, men jeg har klart å stå i mot. Enten skriver jeg, tar meg en kalddusj eller snakker høyt til meg selv. Setter på noe skikkelig aggressiv musikk fordi jeg føler det i grunnen gir meg den samme renselsen. Vi er forskjellige, og vi må hver og en finne ut hva som funker for oss når trangen melder seg. Kanskje vil jeg skade meg selv en gang i framtida, men jeg håper jeg er ferdig med det. I alle fall er det så legene siden sist at jeg velger å tenke på det som fortid. Selv det hjelper akkurat meg.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Skriving har alltid vært effektivt for meg. Få de kjipe følelsene ned på papiret i stedet for å spille blod. Det ble bare masse stress med å skade seg. Jeg brukte ofte å tenke på alle ringvirkningene som ikke skapte noe gode følelser for meg over hode. Som det å måtte på legevakta, kanskje møte ufine leger... Søl, rot... all den jobben jeg la i å skjule hva jeg slet med i alle de årene. Hva ga det meg? Egentlig ikke noe som helst. Bare en haug med arr. Stundom får jeg stadig trang til å selvskade, men jeg har klart å stå i mot. Enten skriver jeg, tar meg en kalddusj eller snakker høyt til meg selv. Setter på noe skikkelig aggressiv musikk fordi jeg føler det i grunnen gir meg den samme renselsen. Vi er forskjellige, og vi må hver og en finne ut hva som funker for oss når trangen melder seg. Kanskje vil jeg skade meg selv en gang i framtida, men jeg håper jeg er ferdig med det. I alle fall er det så legene siden sist at jeg velger å tenke på det som fortid. Selv det hjelper akkurat meg.

Jeg har alltid vært opptatt av at ingen skal merke noe. Derfor har det aldri vært søl eller legevakt. Men arrene må jeg leve med. Også trangen. Men jeg har tenkt mer og mer på om AD er mye av årsaken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...