Gå til innhold

Kjapp og enkel meditasjon - trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en del stress rundt meg for tiden og skal slutte og røyke. Trenger tips til en kjapp måte å få ned stressnivået på nå pulsen er høy og røyksuget raser på, en form for enkel meditasjon. Har du en måte å få tanker og kropp på et godt nivå på i en stresset situasjon? Hva gjør du? 

Har googlet litt men det er ikke alltid det går å sette seg ned og meditere på "vanlig" vis...kunne trenge en liten kjekk en som kan utføres "over alt" Har du tips? :) Har for øvrig ingen erfaring med meditasjon el, men har lagt røyken på hylla over lang tid uten problemer før...når motivasjonen har vært til stede. Den svikter dessverre nå så da må jeg finne en måte å "overkjøre på" når også ytre omstendigheter presser på :) 

Skrevet

Mindfullness er godt egnet til å benyttes slik du beskriver. Har hatt god nytte av det selv. Jeg tror imidlertid at det er en forutsetning at man bruker litt tid på å lære seg metodikken og tankesettet. Kjenner man først metodene og hvordan hensette kroppen i riktig modus kan man bruke det slik du beskriver, med eller uten bruk av veiledning-apper på telefonen. Men som sagt - tror man har liten nytte av det om man ikke først har brukt litt tid på å lære seg det.

Uansett skader det ikke å gå rett på å prøve - det finnes mange gode app'er.

Skrevet

Mindfulness appen, en blå logo med et menneske som sitter i lotus er veldig god :) Før du kan mestre meditasjon "på stående fot" i hverdagen bør du nok lære, feile og mestre generell mindfulness som Xtra over sier først.

stjernestøv
Skrevet

Eller du kan bare slå på noe avslappende musikk, fokusere på pusten og la tankene fare. Du kan ligge eller sitte. 

Skrevet
6 timer siden, Gshep skrev:

Har en del stress rundt meg for tiden og skal slutte og røyke. Trenger tips til en kjapp måte å få ned stressnivået på nå pulsen er høy og røyksuget raser på, en form for enkel meditasjon. Har du en måte å få tanker og kropp på et godt nivå på i en stresset situasjon? Hva gjør du? 

Har googlet litt men det er ikke alltid det går å sette seg ned og meditere på "vanlig" vis...kunne trenge en liten kjekk en som kan utføres "over alt" Har du tips? :) Har for øvrig ingen erfaring med meditasjon el, men har lagt røyken på hylla over lang tid uten problemer før...når motivasjonen har vært til stede. Den svikter dessverre nå så da må jeg finne en måte å "overkjøre på" når også ytre omstendigheter presser på :) 

Denne kan du bruke overalt og når som helst (nesten): Pust inn gjennom nesen mens du teller (inni deg) til 5. Litt sakte. Det samme på utpust. Pust ut gjennom nesen mens du teller til 5. Hold på så lenge du synes du trenger det. Vær litt bevisst på å gjøre det sakte i begynnelsen, jeg gjorde det altfor raskt og hyperventilerte første gangen, hehe! Hvis omstendighetene tillater det så gjør dette med lukkede øyne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...