Gå til innhold

Anmelde lege for "butikk" av B-preparater?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Hei,

Lenge siden sist jeg postet noe her. Men har jeg en sak på at legen min over et halvt år skrev ut følgende til bruk per dag?

- Så mye Imovane og Stilnoct jeg ville ha
- 6-8 Paralgin Forte mot "lette smerter" / "lett hodepine"
- 200 x 25mg Sobril per uke

Jeg sliter med utrolige abstinenser etter å ha tilnærmet avsluttet dette på forholdsvis kort tid. Min private psykolog sier at dette er spinnvilt og Sobril-dosen er dobbelt så høy som de verste narkomane får. Hun anbefaler likevel at jeg ikke gjør noe med dette, fordi det KAN smelle tilbake på meg i verste fall. Hun mener også at han sitter dypt i det og antagelig vil være veldig medgjørlig nå fordi han sitter i "glasshus" i følge henne. Jeg er forbanna sta og nekter å gi meg for å beholde lappen (unngå at han rapporterer til fylkesmannen).

Det skal også nevnes at jeg har hatt null utbytte av alt av antidepressiver, antipsykotika, psykologtimer i det uendelige fra det offentlige og hele pakken med C-preparater. Først nå oppdager det private (som jeg opplever som noe MYE proffere enn det offentlige) at jeg antagelig og meget sannsynlig har ADD etter alt av tester å dømme.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet
13 minutter siden, YoplaitDouble skrev:

Hei,

Lenge siden sist jeg postet noe her. Men har jeg en sak på at legen min over et halvt år skrev ut følgende til bruk per dag?

Jeg sliter med utrolige abstinenser etter å ha tilnærmet avsluttet dette på forholdsvis kort tid. Min private psykolog sier at dette er spinnvilt og Sobril-dosen er dobbelt så høy som de verste narkomane får. Hun anbefaler likevel at jeg ikke gjør noe med dette, fordi det KAN smelle tilbake på meg i verste fall. Hun mener også at han sitter dypt i det og antagelig vil være veldig medgjørlig nå fordi han sitter i "glasshus" i følge henne. Jeg er forbanna sta og nekter å gi meg for å beholde lappen (unngå at han rapporterer til fylkesmannen).

Det skal også nevnes at jeg har hatt null utbytte av alt av antidepressiver, antipsykotika, psykologtimer i det uendelige fra det offentlige og hele pakken med C-preparater. Først nå oppdager det private (som jeg opplever som noe MYE proffere enn det offentlige) at jeg antagelig og meget sannsynlig har ADD etter alt av tester å dømme.

Hvor mye er "så mye Imovane og Stilnoct jeg ville ha"?

YoplaitDouble
Skrevet
2 minutter siden, ColaZero skrev:

Hvor mye er "så mye Imovane og Stilnoct jeg ville ha"?

Akkurat det forbruket har jeg ikke konkrete tall på. Men minst et snitt på 3 tabletter+ per kveld. Blir helt kvalm av å tenke på det i etterkant.

Skrevet
16 minutter siden, YoplaitDouble skrev:

Hei,

Vil bare tilføye at en lege på legesenteret jeg brukte mistet bevilgningen til å skrive ut A - og B preparater. Ikke fordi denne hadde skrevet ut for mye til en del pasienter, men fordi denne ikke hadde rapportert disse pasientene til Fylkeslegen (Fylkesmannen?) slik at førerkortene ble inndratt.

YoplaitDouble
Skrevet (endret)
1 minutt siden, ColaZero skrev:

Vil bare tilføye at en lege på legesenteret jeg brukte mistet bevilgningen til å skrive ut A - og B preparater. Ikke fordi denne hadde skrevet ut for mye til en del pasienter, men fordi denne ikke hadde rapportert disse pasientene til Fylkeslegen (Fylkesmannen?) slik at førerkortene ble inndratt.

Jeg har fått med meg at det skal MYE til før legen før trøbbel, så jeg vil egentlig ikke gjøre noe med det. Kan som sagt i verste fall bare smelle tilbake på meg.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet
1 minutt siden, YoplaitDouble skrev:

Akkurat det forbruket har jeg ikke konkrete tall på. Men minst et snitt på 3 tabletter+ per kveld. Blir helt kvalm av å tenke på det i etterkant.

Ja, det er jo helt utrolige mengder han har skrevet ut til deg. Jeg kan ikke si hva du skal gjøre, men tror ihvertfall at hvis det blir en sak av dette så er det vel sannsynlig at du mister lappen. Da tar man hensyn til hva du bruker pr i dag og jeg tror også du må avlevere blod - og urinprøver i 6 mnd for å få det tilbake. Det var det jeg måtte for å få tilbake lappen.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, du har jo et ansvar her du også da. Å trykke i seg tabletter ukritisk vet de fleste at er meget dumt.

Anonymkode: ca1c7...8d7

Skrevet
21 minutter siden, YoplaitDouble skrev:

Jeg har fått med meg at det skal MYE til før legen før trøbbel, så jeg vil egentlig ikke gjøre noe med det. Kan som sagt i verste fall bare smelle tilbake på meg.

Ikke ta den saken da. Nå kommer du deg videre og ut av misbruket, og da mister du vel ikke lappen? 

Skrevet
29 minutter siden, YoplaitDouble skrev:

Kan jeg spørre om hva du bruker av B - preparater i dag og hvor mye?

Skrevet
53 minutter siden, YoplaitDouble skrev:

Hei,

Jeg hadde ikke gjort noe med saken. Du har også et ansvar selv for hvor mye beroligende du stapper i deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta litt ansvar for deg selv istedet? Å annmelde en lege for å skrevet ut medisiner du selv ønsket er det latterligste jeg har hørt. Du er voksen og har selv et ansvar for å sette grenser for deg selv. Gjør det istedet for å ødelegge for alle oss andre ved å spre ideen om at pasienter ikke selv kan administrere b-preparater og få det når det trengs. 

Anonymkode: 53471...368

Skrevet
56 minutter siden, YoplaitDouble skrev:

Hei,

Det vil sannsynligvis bli opprettet en tilsynssak mot legen dersom dette innrapporteres. Jeg synes det er en fordel om dette gjøres.

Når det er sagt, så er jeg nokså tenksom til at du nå ser ut til å ville legge alt ansvaret over på legen. Du har jo skrevet mye om dette her inne tidligere, og du har konsekvent frabedt deg enhver motforestilling mot benzobruken din, og du har gjentatt om og om igjen at du heldigvis hadde en lege som lyttet til deg og så hva du trengte. Jeg har hele tiden tenkt at din lege dessverre la til rette for misbruk og feilbruk av medikamenter, så jeg synes det vil være bra om han rapporteres til tilsynsmyndighetene som følge av dette, men jeg tenker i tillegg at du satte ham under press gjennom din insistering på at det var medikamentene som holdt deg i jobb og at dette således var eneste forsvarlige løsning.

Hyggelig å høre at du nå synes du får bedre hjelp:-)

Skrevet

En tilleggskommentar: Jeg lurer på hva i all verden psykologen mener med at fastlegen nå vil være "medgjørlig"? Det lukter jo nesten av at dere mener at legen nå skal kunne presses til å gjøre det du vil. Hvis det er dette dere mener, så stiller jeg meg spørrende til om du egentlig har møtt en flink fagperson denne gangen heller.

Skrevet

Jeg lurer på det samme. Håper virkelig ikke det er tilfelle.

Jeg føler så med henne! Har vært i tilsvarende situasjon selv.

AnonymBruker
Skrevet

Man er vel selv ansvarlig for egen helse. Når det gjelder førerkortet så kan man fint ha slike medisiner tilgjengelig men ikke spise dem før man kjører bil. Eller kvelden før for den sakens skyld. Det blir opp til hver og en av oss.

Jeg ser ingen grunn til å rapportere en lege som gjør alt han kan for å hjelpe/i beste mening. Man får heller gå i seg selv og se hva man selv har gjort galt.

Anonymkode: 7eaa0...0aa

Skrevet
1 time siden, YoplaitDouble skrev:

Hei,

Må forsvare deg en smule ifh meninger om at du selv må ta ansvar for det som har skjedd med deg. Ja, du sitter til dels med noe ansvar selv. Ref. Frosken. Men jeg vet selv hvor desperat man blir når man først har blitt en tung misbruker. Man sier og gjør alt for å få det man trenger.

Samtidig er det en person som "har gjort" deg til en misbruker og skrevet ut medisiner til deg, og det er legen din.

Min nåværende fastlege vet hvem som begynte å skrive ut narkotiske stoffer til meg. Fastlegen har spurt meg rett ut om jeg er forbanna på legen. Ordrett. Vikaren til fastlegen min har spurt meg om jeg er bitter (på legen som skrev ut).

Leger jeg har møtt har som regel vært opptatt av at det er legen som sitter med hovedansvaret. Spesielt fagpersonell, psykiatere og leger der jeg var innlagt på avrusning/avgiftning. Og at de mener dette på en slik institusjon sier mye synes jeg.

Skrevet

Jeg vil også forsvare TS litt. Ja, en har ansvar selv for hva en putter inn, samtidig så er det faktisk legen som har det overordnede ansvaret for hva pasienten faktisk får.

Har vært borti en fastlege som absolutt ville at jeg skulle øke mengden B-preparater. Brukte den gangen Paralgin forte, vival og flunipam. Legen insisterte på at jeg skulle øke bruken av både vival og flunipam. Da legen ble sint på meg for at jeg ikke øke opp til 2 mg flunipam så fant jeg ut at jeg bare måtte bytte fastlege. 

Så ja, jeg mener at legen har det overordnede ansvaret. Et tips til fylkeslegen hadde vært på sin plass synes nå jeg

AnonymBruker
Skrevet

En lege må ta pasientens ord på alvor. Man lyver lett for å få tak i tabletter... Hvem har da skylda?

Jeg synes hele debatten blir litt på kanten fordi vi ikke vet hva alternativet til tung medisinering hadde vært. Noen ville tatt livet av seg uten medikamenter, og vil det da være feil å hindre medisinering? . Noen TRENGER medisiner for å leve men de fleste av oss gjør det ikke.

Det finnes medisiner som gjør at folk med feks. insomnia faktisk sover og får et bedre liv, selv om de spiser mer enn anbefalt dose eller MÅ spise mer enn anbefalt dose. De står i jobb og klarer seg bra. Om de derimot ikke får medisin så dør de eller velger ta livet av seg.

Skrevet
37 minutter siden, ColaZero skrev:

Må forsvare deg en smule ifh meninger om at du selv må ta ansvar for det som har skjedd med deg. Ja, du sitter til dels med noe ansvar selv. Ref. Frosken. Men jeg vet selv hvor desperat man blir når man først har blitt en tung misbruker. Man sier og gjør alt for å få det man trenger.

Samtidig er det en person som "har gjort" deg til en misbruker og skrevet ut medisiner til deg, og det er legen din.

Min nåværende fastlege vet hvem som begynte å skrive ut narkotiske stoffer til meg. Fastlegen har spurt meg rett ut om jeg er forbanna på legen. Ordrett. Vikaren til fastlegen min har spurt meg om jeg er bitter (på legen som skrev ut).

Leger jeg har møtt har som regel vært opptatt av at det er legen som sitter med hovedansvaret. Spesielt fagpersonell, psykiatere og leger der jeg var innlagt på avrusning/avgiftning. Og at de mener dette på en slik institusjon sier mye synes jeg.

Jeg mener også at det er all mulig grunn til å bli sur på en lege som så til de grader  bidrar til en destruktiv utvikling. Jeg håper virkelig at vedkommende blir rapportert til Fylkesmannen. Det er jo en grunn til at medikamenter skal forskrives av lege, det er jo nettopp fordi legen skal sørge for at ikke pasienten påføres unødvendige skader som følge av medikamenter. At pasienten selv har argumentert for bruken av medikamentene, frigjør ikke på noen måte legen for sitt ansvar. Tvert i mot, så bør legen nettopp vite at når folk er desperate og svært veltalende på dette punktet, så er det grunn til å tenke nøye og tilby annen hjelp.

Jeg har en kronisk smertetilstand, og er utrolig glad for at jeg har forholdt meg til leger som hele tiden har vært opptatt av å tenke langsiktig og som har vært opptatt av å unngå kortsiktige løsninger som på sikt kunne gitt meg problemer.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En lege må ta pasientens ord på alvor. Man lyver lett for å få tak i tabletter... Hvem har da skylda?

Jeg synes hele debatten blir litt på kanten fordi vi ikke vet hva alternativet til tung medisinering hadde vært. Noen ville tatt livet av seg uten medikamenter, og vil det da være feil å hindre medisinering? . Noen TRENGER medisiner for å leve men de fleste av oss gjør det ikke.

Det finnes medisiner som gjør at folk med feks. insomnia faktisk sover og får et bedre liv, selv om de spiser mer enn anbefalt dose eller MÅ spise mer enn anbefalt dose. De står i jobb og klarer seg bra. Om de derimot ikke får medisin så dør de eller velger ta livet av seg.

Det er vel ikke her snakk om ingen medikamenter vs. ekstreme doser vanedannende medikamenter? Det er jo når dosene er langt over det som anses som forsvarlig at leger er nødt til å bruke tid og omtanke slik at andre løsninger kan finnes. I denne saken har kanskje fastlegen latt seg dra inn i logikken om at det å klare å møte på jobb hver dag er det viktigste, og jeg mener at fastlegen har drevet uforsvarlig praksis når vedkommende ikke i stedet har jobbet for andre løsninger - inklusive muligens en sykemelding inntil symptomer er mer under kontroll og situasjonen avklart. Fastlegen har visst at forskrivningen har vært langt utenfor det som er anbefalt, og det er fastlegens ansvar at vedkommende har bidratt til at en svært vanskelig situasjon har oppstått for pasienten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...