Gå til innhold

Anmelde lege for "butikk" av B-preparater?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man er vel selv ansvarlig for egen helse. Når det gjelder førerkortet så kan man fint ha slike medisiner tilgjengelig men ikke spise dem før man kjører bil. Eller kvelden før for den sakens skyld. Det blir opp til hver og en av oss.

Jeg ser ingen grunn til å rapportere en lege som gjør alt han kan for å hjelpe/i beste mening. Man får heller gå i seg selv og se hva man selv har gjort galt.

Anonymkode: 7eaa0...0aa

Jeg er uenig i dette, leger har ansvar for ansvarlig forskrivning av medikamenter. I dette tilfellet snakker vi om klart uforsvarlig praksis. Leger, som andre yrkesutøvere, bør stilles til ansvar for den praksis de utøver.

Skrevet

Jeg tenker at man (dessverre) også må være litt egoistisk i en slik sak. Altså se på hva som hjelper deg.

Jeg sliter med å se at du skal oppnå noe ved at han får en pekefinger fra Fylkeslegen eller helsetilsynet, eller i verste fall skulle mistet autorisasjonen. Du får ikke noe mindre abstinenser av det.

Du hadde jo en nokså robust argumentasjon (og fagkunnskap) som lå til grunn for utskrivingen (bl.a å fungere i jobb). 

Jeg ville ligget lavt og involvert Fylkeslegen minst mulig i dette, også av hensyn til ditt eget førerkort. Du har vært kjempeflink med nedtrapping! Håper du nå endelig får et svar på hva som ligger til grunn for dine plager, og en god behandling for det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en helt motsatt erfaring. Min lege sørger alltid for at jeg til enhver tid føler meg best mulig og lindrer smerter slik at jeg kan stå i jobb og kunne inneha et normalt liv. Dette ville ikke vært mulig om man kun skulle tenke langsiktig med et overordnet mål om å ikke skrive ut medikamenter. Det er ikke bare meg det er snakk om her, men det går ut over arbeidsgiver og familie osv.

Får å kommentere den siste posten så har jo psykologer og andre medikamenter også vært inne i bildet, uten å gi særlig effekt. Man kan derfor få inntrykk av at andre løsninger er forsøkt.

Man kan jo spørre hva de andre alternativene egentlig er? Skal man ta livet av seg istedet for å spise tabletter?

stjernestøv
Skrevet
2 timer siden, YoplaitDouble skrev:

Akkurat det forbruket har jeg ikke konkrete tall på. Men minst et snitt på 3 tabletter+ per kveld. Blir helt kvalm av å tenke på det i etterkant.

Liker sånne leger jeg :) Alle er jo så forbanna sta når det gjelder sånt "Nei det kan du ikke få". Toskete, de er til for å brukes!

stjernestøv
Skrevet
29 minutter siden, frosken skrev:

Jeg er uenig i dette, leger har ansvar for ansvarlig forskrivning av medikamenter. I dette tilfellet snakker vi om klart uforsvarlig praksis. Leger, som andre yrkesutøvere, bør stilles til ansvar for den praksis de utøver.

Husker når jeg var avhengig av vival, legen skrev ut og skrev ut. Da sendte psykologen der jeg var innlagt brev, jeg skulle ikke ha sånne preparater. Men det er vel foreldet nå, nå får jeg igjen. Men vil ikke si at jeg misbruker dem heller, det er galt at noen nekter å skrive ut. Vival har hjulpet meg mye. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, stjernestøv skrev:

Liker sånne leger jeg :) Alle er jo så forbanna sta når det gjelder sånt "Nei det kan du ikke få". Toskete, de er til for å brukes!

Men den holdningen skal du passe deg for ikke å bli pillemisbruker.

Anonymkode: 3ed6d...539

stjernestøv
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den holdningen skal du passe deg for ikke å bli pillemisbruker.

Tror ikke jeg blir pillemisbruker, det er noe som heter vett og det bruker jeg. Misbruker ikke. 

Skrevet
20 minutter siden, stjernestøv skrev:

Husker når jeg var avhengig av vival, legen skrev ut og skrev ut. Da sendte psykologen der jeg var innlagt brev, jeg skulle ikke ha sånne preparater. Men det er vel foreldet nå, nå får jeg igjen. Men vil ikke si at jeg misbruker dem heller, det er galt at noen nekter å skrive ut. Vival har hjulpet meg mye. 

Det er mange psykofarmaka som hjelper. F.eks noen grunnleggende fakta:

- Alle blir i bedre humør av kokain

- Alle får mindre angst av benzo

- Alle sover bedre av Imovane og Stilnoct (eller lignende medisiner) 

- Du blir mindre stresset av å ta en røyk

osv..

Man kan nesten si at nettopp fordi det virker, så gir det avhengighet. Det er åpenbart at man ønsker å bruke noe som fungerer, på angst, humør eller søvn. Dette er den psykologiske komponenten av avhengighet. Det er derfor man må vise  moderasjon, med slike stoffer (kokain og røyk bør man selvsagt ikke bruke i det hele tatt). Jeg er enig i at legen har et ansvar. Også når man ser en person som trådstarter, som er veldig ressurssterk og flink men som likevel havner i problemer. Det sier litt om hvor skumle slike medisiner kan være.

Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Jeg mener også at det er all mulig grunn til å bli sur på en lege som så til de grader  bidrar til en destruktiv utvikling. Jeg håper virkelig at vedkommende blir rapportert til Fylkesmannen. Det er jo en grunn til at medikamenter skal forskrives av lege, det er jo nettopp fordi legen skal sørge for at ikke pasienten påføres unødvendige skader som følge av medikamenter. At pasienten selv har argumentert for bruken av medikamentene, frigjør ikke på noen måte legen for sitt ansvar. Tvert i mot, så bør legen nettopp vite at når folk er desperate og svært veltalende på dette punktet, så er det grunn til å tenke nøye og tilby annen hjelp.

Jeg har en kronisk smertetilstand, og er utrolig glad for at jeg har forholdt meg til leger som hele tiden har vært opptatt av å tenke langsiktig og som har vært opptatt av å unngå kortsiktige løsninger som på sikt kunne gitt meg problemer.

Det du nevner med veltalende pasienter. Jeg shoppet jo etterhvert rundt overalt for å dekke behovet mitt. Husker et sted jeg var, rett før jeg ble innlagt, legen jeg snakket med på dette stedet sa det samme som du nevner. Han sa til meg at jeg "serverte"  gode grunner til at han skulle skrive ut medisiner og at jeg i tillegg var veltalende. Spesielt det siste fikk alarmklokkene til å ringe sa han. Jeg fikk ingenting av ham.

Godt å høre at du har vært bevisst på dette med at man lett kan få problemer ved å tenke kortsiktig. Håper du har kontroll på smertene.

stjernestøv
Skrevet
5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

osv..

Man kan nesten si at nettopp fordi det virker, så gir det avhengighet. Det er åpenbart at man ønsker å bruke noe som fungerer, på angst, humør eller søvn. Dette er den psykologiske komponenten av avhengighet. Det er derfor man må vise  moderasjon, med slike stoffer (kokain og røyk bør man selvsagt ikke bruke i det hele tatt). Jeg er enig i at legen har et ansvar. Også når man ser en person som trådstarter, som er veldig ressurssterk og flink men som likevel havner i problemer. Det sier litt om hvor skumle slike medisiner kan være.

Jada de er skumle! Men ikke for meg, jeg misbruker dem ikke, og det er mange som ikke misbruker dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Spiller svært liten rolle for de fleste av oss om medisinen er klassifisert som b eller c sålenge de virker etter hensikten.

Man blir jo like avhengig av et c-preparat om man må spise dette daglig for å fungere.

Utover dette kan det hende at man får resept på b-preparat fordi det har mindre bivirkninger enn C, letter kan kombineres med andre medisiner samt at de har andre gunstige effekter.

Jeg kan ikke få påpekt nok at det er bedre med overdosering enn at pasienten går nedenom og hjem, mister jobb og familie, kanskje tar livet av seg eller dør av komplikasjoner. 

Personlig vil jeg mye heller være avhengig av medisiner A-B eller C enn å gå gjennom livet med et hengende hode og mistrives.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg sover ikke bedre av Imovane, Stilnoct eller lignende ;) 

Blir heller ikke mindre stresset av en røyk. Dette gjelder vel kun røykere.

Anonymkode: ca1c7...8d7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller svært liten rolle for de fleste av oss om medisinen er klassifisert som b eller c sålenge de virker etter hensikten.

Man blir jo like avhengig av et c-preparat om man må spise dette daglig for å fungere.

Utover dette kan det hende at man får resept på b-preparat fordi det har mindre bivirkninger enn C, letter kan kombineres med andre medisiner samt at de har andre gunstige effekter.

Jeg kan ikke få påpekt nok at det er bedre med overdosering enn at pasienten går nedenom og hjem, mister jobb og familie, kanskje tar livet av seg eller dør av komplikasjoner. 

Personlig vil jeg mye heller være avhengig av medisiner A-B eller C enn å gå gjennom livet med et hengende hode og mistrives.

Det er bare det at overdosering altfor ofte fører til at pasienten går nedenom og hjem, mister jobb og familie, kanskje tar livet av seg eller dør av komplikasjoner.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jada de er skumle! Men ikke for meg, jeg misbruker dem ikke, og det er mange som ikke misbruker dem. 

Man når du tar et par Vival nærmest hver dag skal du være litt oppmerksom på forbruket.

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man når du tar et par Vival nærmest hver dag skal du være litt oppmerksom på forbruket.

Er oppmerksom på det og. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en helt motsatt erfaring. Min lege sørger alltid for at jeg til enhver tid føler meg best mulig og lindrer smerter slik at jeg kan stå i jobb og kunne inneha et normalt liv. Dette ville ikke vært mulig om man kun skulle tenke langsiktig med et overordnet mål om å ikke skrive ut medikamenter. Det er ikke bare meg det er snakk om her, men det går ut over arbeidsgiver og familie osv.

Får å kommentere den siste posten så har jo psykologer og andre medikamenter også vært inne i bildet, uten å gi særlig effekt. Man kan derfor få inntrykk av at andre løsninger er forsøkt.

Man kan jo spørre hva de andre alternativene egentlig er? Skal man ta livet av seg istedet for å spise tabletter?

Jeg har en fastlege som er streng med B-preparater, men jeg får både imovane, vival og smertestillende. Så lenge jeg selv greier å holde det på et nøkternt nivå så skriver han ut, men bruker jeg for mye så strammer han inn. (Vet dette da han har gjort det med en jeg kjenner) Det krever selvfølgelig mer av fastlegen, både med å følge opp pasienten og å ta den ubehagelige samtalen.

Tror at det er lettere for pasienten å ta mer og mer hvis legen bare skriver ut. Det må jo være ok når legen tross alt har skrevet det ut....

I TS sitt tilfelle er det jo ikke bare litt for mye legen har skrevet ut, men en betydelig mengde.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om du helt overser det trådstarter skriver om hvordan fastlegens praksis har stilt ham i en svært vanskelig situasjon.

Det jeg hevder innebærer ikke at leger trenger å være unødvendig rigide, men det er enorm forskjell på det å ikke ville gi den muligheten til lindring som benzo kan være for noen, og det å skrive ut de dosene som trådstarter forteller om. Trådstarter er såvidt jeg har forstått, en ressursterk og velfungerende mann som gjennom feilbehandling nå høyst sannsynlig står i en verre situasjon enn han ville ha vært uten fastlegens praksis. En helt annen ting er at det også finnes situasjoner hvor det er vanlig å dosere f.eks. benzo langt utover det som er forsvarlig i de fleste tilfeller; f.eks. kan det i palliativ behandling av mennesker med svært kort levetid igjen, noen ganger være riktig å bruke enorme doser.

Feilbehandling av den typen som er beskrevet vil øke sannsynligheten for nettopp de virkningene du mener det kan motvirke.

motorPrøysen
Skrevet

Jeg syns ikke du skal anmelde legen, er enig med frosken i at du selv må ta en del av ansvaret, særlig når du er en så informert og oppegående pasient. Jeg tenker også at det kan bli en tilleggsbelastning for deg om du anmelder legen. Når det er sagt syns jeg mengdene du har fått er alt for høye og at legen ikke har gjort en god jobb her. Kanskje skyldes det delvis at noen nå har blitt så redde for å sykemelde at de heller feilbehandler for å sørge for at folk går på jobb.

FjellOgDalar
Skrevet

En lege som var så triggerhappy med reseptblokka ville jeg opplevd som useriøs.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte zeldox og før det Trilafon og klarte aldri å få noe klart svar om hvordan de var i forhold til bilkjøring men hørte derimot mye om landbruksmaskiner.P

Pakningsvedlegget og mine spørsmål ga meg ytterligere tvil om regelverket og ansvarsforhold dersom man skulle skyldig eller uforskyldt komme opp i en situasjon Tenkte jeg ville bli veldig mistrodd og politiet ville vel heller ikke kanskje vite stort om disse medisinene og bilkjøring og jeg ville selv bli forferdelig fortvilet.

Alt i alt ble det hele så ugreit å tenke på at jeg sendte mitt sertifikat til politiet i en konvolutt ,selv om jeg kanskje kunne hatt noe nytte av sertifikatet i forhold til jobbsøking Tror regelverket rundt det hele er mye endret bare på de seneste to tre år da trinn for trinn. Ansavarstyngden ligger mer på fastlegen akkurat nå tror jeg Men slik har det ikke vært særlig lenge.

Nå er det slik at man skal innkalles til fastlegen og videre dersom man er i noen " gråsone" i forhold til medikamenter Hva som står i pakningsvedlegg er også endret for noe i nyanser og andre har fått trekant som ikke hadde tror jeg

Anonymkode: 69ade...fd9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...