Gå til innhold

Noen som har erfaring med Nardil? Hyper/hypotensjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre som har brukt MAO-hemmeren Nardil?

Etter utprøving av alle slags medikamenter bruker jeg nå Nardil mot depresjon. For første gang kjenner jeg at det faktisk fungerer, om enn ikke fullt ut ennå. Jeg bruker 75 mg, og har mulighet til å gå opp til 90 mg om noen uker om jeg orker det.

Det som plager meg aller mest, blant alle bivirkninger, det er blodtrykket. En fryktet bivirkning av Nardil er interaksjoner med ulike typer mat som kan gi så høyt blodtrykk at man kan få hjerneslag. Jeg har derfor kjøpt meg blodtrykksapparat, for å kunne sjekke det ut hjemme, før jeg ev. oppsøker lege. Vanlig BT for meg er 110/70.

Mest plagsomt er blodtrykksfallene. Hverdagen består nå i strategier for å reise seg og bevege seg på en måte som gjør at det ikke svartner og jeg må ned på bakken før jeg ramler. Har ramlet noen ganger også, men uten bevissthetstap. En gang ble jeg liggende på gulvet i flere minutter uten mulighet til å gjøre noe, jeg følte meg bare helt svak, vondt i hodet, kvalm. Jeg har ved flere anledninger målt blodtrykket til verdier omkring 55/35 i slike tilfeller. Dette skjer hele dagen og natten, men er nok verst på natt.

På morgenen har jeg det motsatte problemet. 20-30 minutter etter tablettinntak kjenner jeg på hjertebank/stress. BT øker da betydelig. I går og i forigårs var blodtrykket da på 175/110. Dette går raskt over, og etter en times tid er jeg nede i vanlig BT, med BT-fall når jeg anstrenger meg. Det hjelper litt å ta tablettene etter frokost i stedet for før. I dag gjorde jeg det, og økningen ble til 155/105. Pulsen synker under 50 under BT-økningene.

Jeg blir sliten av alt dette. Økt BT gir en slags følelse av stress/angst. BT-fallene gjør meg svak i kroppen og sliten. Jeg håper det bare er oppstartsbivirkninger (det er betydelig verre på 75 mg enn 60 mg, derfor gikk jeg ned til 60 mg et par uker igjen), og håper å høre fra noen andre med erfaring med medisinen.

Skrevet

Hei, 

Kombinasjonen av høyt blodtrykk og lav puls (bradykardi) skyldes for mye noradrenalin i kroppen. At blodårene trekker seg for mye sammen, og at kroppen i et forsøk på å senke blodtrykket, senker pulsen (refleksbradykardi).

Jeg kommer ikke unna å mistenke at du kanskje spiser noe (evt til frokost) som inneholder tyramin. På en så stor dose Nardil, må du være ekstremt forsiktig og unngå helt matvarer som inneholder tyramin.

Det har neppe noe med inntaket av tablettene å gjøre. Nardil er irreversibel, slik at en inntatt dose egentlig virker i 14 dager, siden MAO er inaktivert permanent og virker ikke igjen før nervene lager mer MAO. Jeg tror heller det er ett eller annet du spiser.

Som du merker selv, ordner kroppen opp ved å senke pulsen slik at blodtrykket ditt ikke blir akutt farlig høyt. Men du kan ikke ha det sånn, og du må gå over kostholdet ditt for å se etter "syndere". Du bør avstå fra all ost og kjøttprodukter tenker jeg, i første omgang. 

Skrevet
31 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hei, 

Kombinasjonen av høyt blodtrykk og lav puls (bradykardi) skyldes for mye noradrenalin i kroppen. At blodårene trekker seg for mye sammen, og at kroppen i et forsøk på å senke blodtrykket, senker pulsen (refleksbradykardi).

Jeg kommer ikke unna å mistenke at du kanskje spiser noe (evt til frokost) som inneholder tyramin. På en så stor dose Nardil, må du være ekstremt forsiktig og unngå helt matvarer som inneholder tyramin.

Det har neppe noe med inntaket av tablettene å gjøre. Nardil er irreversibel, slik at en inntatt dose egentlig virker i 14 dager, siden MAO er inaktivert permanent og virker ikke igjen før nervene lager mer MAO. Jeg tror heller det er ett eller annet du spiser.

Som du merker selv, ordner kroppen opp ved å senke pulsen slik at blodtrykket ditt ikke blir akutt farlig høyt. Men du kan ikke ha det sånn, og du må gå over kostholdet ditt for å se etter "syndere". Du bør avstå fra all ost og kjøttprodukter tenker jeg, i første omgang. 

Takk for svar!

At det er noe jeg spiser anser jeg som utelukket. Jeg er nøye med å følge kostlisten, og spiser heller ikke det samme til frokost hver dag. Om morgenen ordner jeg typisk tre brødskiver med likt pålegg og spiser en av dem til frokost, de to andre til lunsj. Jeg opplever aldri BT-økning etter lunsj, til tross for kraftig økning etter frokost samme dag. Derfor kan jeg ikke se at dette ikke har noen kobling til tablettinntak. Jeg ser jo også en gunstig effekt av ikke å ta tablettene på tom mage.

Jeg spiste brødskive med egg og majones til frokost både i går og i dag. Samme brød. I går tok jeg tablettene et kvarter før frokost, og hadde et maks-BT på 175/110 etter 30-45 minutter. I dag tok jeg tablettene da jeg hadde spist brødskiven. 153/103 var det høyeste jeg målte. Begge deler innebærer et visst kroppslig ubehag, men det synker fort igjen.

Jeg vet at MAO-effekten er irreversibel, men bivirkningene jeg opplever har jo ikke nødvendigvis en direkte kobling til MAO-hemmingen? Halveringstiden er bare noen få timer. Da jeg reduserte fra 75 mg til 60 mg opplevde jeg at den nattlige hypotensjonen ble bedre etter 3-4 døgn. Øvrige bivirkninger avtok også i løpet av de første dagene.

Jeg forstår meg virkelig ikke helt på dette, eller Nardil generalt. Det er vanskelig å finne god informasjon på nettet også, synes jeg. Av innlegg på et internasjonalt forum å dømme er ortostatisk hypotensjon ekstremt vanlig. Men økning i BT etter tablettinntak finner jeg ingenting om. Litt vanskelig å vite hva jeg skulle søkt på også.

Jeg har forsøkt "alt" av medisiner, Nardil er virkelig siste håp. Så jeg kan finne meg i det aller meste av bivirkninger, så fremt de ikke skader kroppen min. (Selv det skulle jeg alltids kunne levd med, i motsetning til depresjon.) Men det hadde vært fint om jeg klarte å forstå litt mer av mekanismene, sånn at jeg kan takle bivirkningene på best mulig måte, frem til de eventuelt går over. For eksempel det at jeg finner lindring ved å ta tablettene på full mage, det er nyttig. Men jeg skulle gjerne visst hvorfor, og jeg skulle gjerne ha klart å finne et bedre mønster i hvorfor jeg enkelte dager er mye mer plaget av OH enn andre.

Skrevet

Det er ikke direkte farlig å i en times tid om dagen ha et blodtrykk på 170/110. Da ville i såfall en treningsøkt vært livsfarlig, da blodtrykket under trening (særlig styrketrening) kan være vesentlig høyere. Baseline-blodtrykket ditt er jo utmerket. Et blodtrykk på 55/35 tenker jeg at er langt verre. De aller fleste har store problemer med å fungere (eller være ved bevissthet) med et slikt blodtrykk. 

Halveringstiden i serum for Nardil er egentlig ikke av noen nevneverdig betydning (teoretisk sett i alle fall) hva angår MAO-effekten. Den kunne vært et kvarter. Medisinen eliminerer MAO i løpet av svært kort tid, og så er det relevante hvor mye "ny" MAO du produserer. Dette i motsetning til Aurorix, hvor bindingen til MAO brytes etter noe tid. Men en annen sak er jo at Nardil metaboliseres til en del ulike stoffer, hvor flere har en amfetaminlignende effekt (Nardil og amfetamin er kjemisk beslektet). Det er ikke helt utenkelig at noen av metabolittene har en effekt på blodtrykket ditt. 

Ellers er det slik at stresshormoner (som Nardil fører til mer av) både kan øke og senke blodtrykket. Noradrenalin har nok den sterkeste blodtrykksøkende effekten (øker både systolisk og diastolisk) adrenalin litt både og (øker systolisk og senker diastolisk) og dopamin har en blodtrykkssenkende effekt. Muligens kunne det hjulpet å fordele inntaket ut over dagen? Det er noe du kan spørre legen din om og eventuelt prøve deg fram med i samråd med legen.

Skrevet
38 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er ikke direkte farlig å i en times tid om dagen ha et blodtrykk på 170/110. Da ville i såfall en treningsøkt vært livsfarlig, da blodtrykket under trening (særlig styrketrening) kan være vesentlig høyere. Baseline-blodtrykket ditt er jo utmerket. Et blodtrykk på 55/35 tenker jeg at er langt verre. De aller fleste har store problemer med å fungere (eller være ved bevissthet) med et slikt blodtrykk. 

Halveringstiden i serum for Nardil er egentlig ikke av noen nevneverdig betydning (teoretisk sett i alle fall) hva angår MAO-effekten. Den kunne vært et kvarter. Medisinen eliminerer MAO i løpet av svært kort tid, og så er det relevante hvor mye "ny" MAO du produserer. Dette i motsetning til Aurorix, hvor bindingen til MAO brytes etter noe tid. Men en annen sak er jo at Nardil metaboliseres til en del ulike stoffer, hvor flere har en amfetaminlignende effekt (Nardil og amfetamin er kjemisk beslektet). Det er ikke helt utenkelig at noen av metabolittene har en effekt på blodtrykket ditt. 

Ellers er det slik at stresshormoner (som Nardil fører til mer av) både kan øke og senke blodtrykket. Noradrenalin har nok den sterkeste blodtrykksøkende effekten (øker både systolisk og diastolisk) adrenalin litt både og (øker systolisk og senker diastolisk) og dopamin har en blodtrykkssenkende effekt. Muligens kunne det hjulpet å fordele inntaket ut over dagen? Det er noe du kan spørre legen din om og eventuelt prøve deg fram med i samråd med legen.

Takk for godt svar - igjen!

Neida, selve trykket er ufarlig nok så lenge det går fort over. Legen har vært litt bekymret over økningen i seg selv, og jeg ser også at 175/110 er det høyeste som er målt, og det har jeg nå målt to dager på rad. Jeg håper det ikke indikerer at dette er noe som er i utvikling i en dårlig retning.

Jeg har kartlagt blodtrykket mitt en del, og ser at jeg har en grenseverdi for OK fungering ved rundt 85/55. Under det merker jeg symptomer. På 55/35 er alt nesten helt mørkt, jeg opplever rykninger i ekstremiteter (antakelig rt muskelsvakhet) og nakkestivhet. Jeg målte blodtrykket i sted fordi jeg kjente at i dag er en dag hvor det fort blir litt "skumring" for øynene, og svimmelhet. Hadde da 65/40. Virker som om jeg er av dem som tåler det greit. Jeg har hele tiden omtalt det som ortostatisk hypotensjon, men det som er er at det ikke nødvendigvis gir seg noe særlig, og det kan også oppstå helt ute av det blå om jeg er ute og går, både ved anstrengelse (trapp) og om jeg går bare går rolig. For to dager siden måtte jeg nesten "kaste" meg ned på gulvet i svømmehallen, fordi jeg fikk et kraftig BT-fall da jeg gikk opp av bassenget. Jeg kjente at det var hakket før jeg gikk i bakken, og ville sette meg ned mens jeg fortsatt hadde kontroll.

Jeg forstår at MAO-effekt og halveringstid ikke har noe med hverandre å gjøre. Men alt Nardil gjør med kroppen min har vel ikke konkret med MAO å gjøre? BT, lett urinretensjon, økte suicidaltanker (gått over nå), munntørrhet og treg mage. Mulig det er det du er inne på når du snakker om metabolittene. Tilsiktet effekt, samt interaksjon med legemidler og mat har selvsagt med MAO å gjøre, men ellers påvirker vel Nardil flere mekanismer i kroppen, om enn noe utilsiktet og forbigående.

Dette med dosefordeling har jeg lurt på. Nå tar jeg tre tabletter morgen, to tabletter kveld. Jeg foreslo for legen da jeg tok kontakt pga ekstremte BT-fall etter økning til 75 mg at jeg kunne fordele tablettene. Det mente hun ble feil, det skal doseres to ganger daglig, det hadde med halveringstiden å gjøre. Legen er LIS-lege. Jeg måtte gå ned til 60 mg frem til hun fikk pratet med noen andre og til helligdagene var over. Deretter fikk jeg gå opp til 75 mg igjen om jeg ønsket, men med dosering 3+2 tbl som før.

Om en tar en slik type medisin to eller tre-fire ganger daglig har da ingenting med effekt å gjøre? Den skal jo gi en samlet effekt over tid, det blir ikke som å fordele smertestillende utover, noe som kan gi gjennombruddssmerter.

Uansett står det i pakningsvedlegget at vanlig startdose er 15 mg tre ganger daglig, så det er jo meningen at det skal doseres tre ganger daglig.

Rent praktisk er det greit med færrest mulig doser, ettersom medisinen skal oppbevares i kjøleskap. Men å for eksempel spare på én av tablettene og ta den tidligst noen timer etter frokost, det vil ikke by på noen problemer. I en svært tidsbegrenset periode skulle jeg også klart å følge opp fem medisineringer daglig, om det kunne virke lindrende på bivirkningene.

Legen er mest bekymret for økning, fordi det er hypertensiv krise hun er redd for. BT-fall sier hun at for det meste er et stort ubehag for meg, og så lenge jeg ikke ramler og slår meg pga det, så er det noe jeg selv må vurdere om er verdt å holde ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring å stå på Nardil flere ganger. Første gang: Finfint blodtrykk på opptil 90 mg. Andre gang; Fikk samme problem som deg på lavere doseringer, og valgte å seponere. Var nøye med kosthold. Men nå er også blodtrykket mitt høyt uten medisin. 

Ville nok stått på maks 45-60 mg en stund, om høyere doser gir deg problemer. Se om du har god nok effekt etterhvert. Evt et siste forsøk etter noen uker på 75 mg, og se om du får samme problemet. 

Anonymkode: 2674b...cc8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har erfaring å stå på Nardil flere ganger. Første gang: Finfint blodtrykk på opptil 90 mg. Andre gang; Fikk samme problem som deg på lavere doseringer, og valgte å seponere. Var nøye med kosthold. Men nå er også blodtrykket mitt høyt uten medisin. 

Ville nok stått på maks 45-60 mg en stund, om høyere doser gir deg problemer. Se om du har god nok effekt etterhvert. Evt et siste forsøk etter noen uker på 75 mg, og se om du får samme problemet. 

Fint å høre fra noen med personlig erfaring!

Jeg økte til 60 mg ca. 1 mars. Det er vel på tide med økning da?

Jeg merker en viss effekt så langt, og er spent på om jeg kan få enda mer effekt av høyere doser. Jeg har vært sykmeldt over tid, og det er meningen at jeg skal forsøke meg litt i jobb med oppstart om en drøy uke. Nå er jeg noe usikker på om dette med blodtrykket faktisk kan bli en hindring. Det er uansett fristende å stå på 75 mg nå mens jeg likevel er sykmeldt iallfall, og så ev. heller redusere dersom det skulle bli en hindring.

Når du sier du fikk samme problem som meg - mener du med både høyt og lavt BT?

Du sier du har stått på Nardil i flere omganger - husker du hvor lang tid det tok for full effekt de ulike gangene? Og når det verste av bivirkninger ga seg, sånn ca.?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok forresten medisinen fordelt på 3 doser/dag.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, Tandorini said:

Fint å høre fra noen med personlig erfaring!

Jeg økte til 60 mg ca. 1 mars. Det er vel på tide med økning da?

Jeg merker en viss effekt så langt, og er spent på om jeg kan få enda mer effekt av høyere doser. Jeg har vært sykmeldt over tid, og det er meningen at jeg skal forsøke meg litt i jobb med oppstart om en drøy uke. Nå er jeg noe usikker på om dette med blodtrykket faktisk kan bli en hindring. Det er uansett fristende å stå på 75 mg nå mens jeg likevel er sykmeldt iallfall, og så ev. heller redusere dersom det skulle bli en hindring.

Når du sier du fikk samme problem som meg - mener du med både høyt og lavt BT?

Du sier du har stått på Nardil i flere omganger - husker du hvor lang tid det tok for full effekt de ulike gangene? Og når det verste av bivirkninger ga seg, sånn ca.?

Ja, skulle tro det da var på tide med en økning til 75 mg, om du ikke har oppnådd god nok effekt. Håper og tror du er obs på nikotin, koffein og kunstig søtstoff som aspartam ifht Nardil. En kortvarig stigning i blodtrykk er ikke farlig. Men om dette varer i timer, ville jeg nok avstå fra å øke. 

Nardil kan også gi urinretensjon, forstoppelse og vektøkning, noe som i seg selv kan gi høyt blodtrykk. Men det er du nok klar over.

Ja, fikk både høyt blodtrykk og blodtrykksfall. Første gang kun blodtrykksfall. Ortostatisk hypotensjon er også veldig vanlig på medisinen. Blodtrykksfall så jeg ikke på som noen hindring, kun ubehagelig. Disse bivirkningene avtok også gradvis etter få måneder. 

Mht bivirkninger på medisinen, er de jo som du vet doseavhenige. Men opplevde at det meste av flere bivirkninger avtok betydelig over tid. Men man må være tålmodig på denne medisinen. Det kan ta måneder!

Det er heller ikke meningen at du skal stå på høyere doser hele tiden, men gå trappe ned sakte til en lavere vedlikeholdsdose etter å ha oppnådd ønsket effekt på høyere dose. Denne dosen ligger vel vanligvis i intervallet 15-45 mg. Kommer du dit, kan jo mye være gjort ifht blodtrykk og bivirkninger.

AnonymBruker
Skrevet

Full effekt første gang: Halvannen måned ca. Men trappet da ganske raskt opp til 90 mg. Rask opptrapping til høyere dose = raskere effekt av medisinen. Men dette bør man gjøre i samråd med lege, og kun dersom man ikke opplever potensielt alvorlige bivirkninger. Ellers må man som sagt være tålmodig. Andre gang kom jeg ikke opp i terepautisk dose, før jeg seponerte pga. vedvarende høyt blodtrykk.

Skrevet

Tusen takk for gode svar, AB!

Det er på en måte godt å høre andre si at dette er en medisin som det tar lenger tid med enn andre. Da vet jeg at det ikke er legene som bare forsøker å få meg til å være mer tålmodig, jeg får det også bekreftet fra andre.

Høyt BT er utelukkende om morgenen etter inntak av morgendosen med tabletter, og det begrenser seg til en topp som varer bare 5-10 minutter, og så går det sakte med sikkert ned igjen. Alt er over på en times tid, tror jeg. Veldig rart. Ikke antydning til BT-økning etter kveldsdosen, så vidt jeg har fått med meg. Kanskje det er tabletter på fullstendig fastende mage som er problemet. På kveld har jeg jo alltid spist et eller annet i løpet av de siste timene. Jeg kan ev. forsøke å ta tablettene en halvtime eller time etter frokost, men det blir større sjanse for at det da blir avglemt. Uansett er det ikke disse økningene som plager meg mest, for meg er det blodtrykksfallene som hemmer meg i hverdagen nå. Men en alvorlig depresjon hemmer mer - så jeg er villig til å gå igjennom det meste av bivirkninger. Heller ufør av blodtrykksfall/bevissthetstap enn depresjon, for å sette det på spissen.

AnonymBruker
Skrevet

Bare hyggelig! :) Da ville jeg ikke bekymret meg. Sikkert lurt å ta dem med litt mat da. Blodtrykksfall vil nok avta med tiden.:)Nardil er etter min erfaring en veldig effektiv medisin ifht depresjon. Håper du får god effekt av medisinen fremover, og at bivirkninger gir seg med tiden. :) 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Tandorini skrev:

Er det noen andre som har brukt MAO-hemmeren Nardil?

Etter utprøving av alle slags medikamenter bruker jeg nå Nardil mot depresjon. For første gang kjenner jeg at det faktisk fungerer, om enn ikke fullt ut ennå. Jeg bruker 75 mg, og har mulighet til å gå opp til 90 mg om noen uker om jeg orker det.

Det som plager meg aller mest, blant alle bivirkninger, det er blodtrykket. En fryktet bivirkning av Nardil er interaksjoner med ulike typer mat som kan gi så høyt blodtrykk at man kan få hjerneslag. Jeg har derfor kjøpt meg blodtrykksapparat, for å kunne sjekke det ut hjemme, før jeg ev. oppsøker lege. Vanlig BT for meg er 110/70.

Mest plagsomt er blodtrykksfallene. Hverdagen består nå i strategier for å reise seg og bevege seg på en måte som gjør at det ikke svartner og jeg må ned på bakken før jeg ramler. Har ramlet noen ganger også, men uten bevissthetstap. En gang ble jeg liggende på gulvet i flere minutter uten mulighet til å gjøre noe, jeg følte meg bare helt svak, vondt i hodet, kvalm. Jeg har ved flere anledninger målt blodtrykket til verdier omkring 55/35 i slike tilfeller. Dette skjer hele dagen og natten, men er nok verst på natt.

På morgenen har jeg det motsatte problemet. 20-30 minutter etter tablettinntak kjenner jeg på hjertebank/stress. BT øker da betydelig. I går og i forigårs var blodtrykket da på 175/110. Dette går raskt over, og etter en times tid er jeg nede i vanlig BT, med BT-fall når jeg anstrenger meg. Det hjelper litt å ta tablettene etter frokost i stedet for før. I dag gjorde jeg det, og økningen ble til 155/105. Pulsen synker under 50 under BT-økningene.

Jeg blir sliten av alt dette. Økt BT gir en slags følelse av stress/angst. BT-fallene gjør meg svak i kroppen og sliten. Jeg håper det bare er oppstartsbivirkninger (det er betydelig verre på 75 mg enn 60 mg, derfor gikk jeg ned til 60 mg et par uker igjen), og håper å høre fra noen andre med erfaring med medisinen.

Mye av det du skriver her opplevde jeg også på Nardil de første månedene, men det gikk over. Så må du selv vurdere disse bivirkningene vs depresjonen du lider av.

Anonymkode: 24fb6...6db

AnonymBruker
Skrevet

Du kan finne mye informasjon om Nardil på nettet, men da mest på amerikanske nettsider. Søk for eksempel på Nardil forum, da får du opp mange debattsider fra folk som selv bruker Nardil for ulike årsaker, som sosial angst og depresjon. Det forutsetter at du er noenlunde flink i engelsk. Lykke til :) .

Anonymkode: 24fb6...6db

Skrevet

Ja, jeg har funnet det meste av informasjonen på sosial anxiety forum. Takk for tips uansett!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...