Gå til innhold

Erfaring med eksponeringstrening ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå holdt på en stund for å bedre min agorafobi og jeg klarer mer enn på lenge, men allikevel føler jeg meg nedfor og får ikke mestringsfølelse slik jeg ønsker :(. Hvorfor er jeg ikke mer fornøyd :( ?. Kanskje jeg er for streng med meg selv og forventer at ting skal gå raskere og er utålmodig. 

Noen som har erfaring med eksponeringstrening og kan dele noen råd?.

stjernestøv
Skrevet
7 minutter siden, Angstlei skrev:

Har nå holdt på en stund for å bedre min agorafobi og jeg klarer mer enn på lenge, men allikevel føler jeg meg nedfor og får ikke mestringsfølelse slik jeg ønsker :(. Hvorfor er jeg ikke mer fornøyd :( ?. Kanskje jeg er for streng med meg selv og forventer at ting skal gå raskere og er utålmodig. 

Noen som har erfaring med eksponeringstrening og kan dele noen råd?.

Fikk masse eksponeringstrening når barna vokste opp, møter, avslutninger, tog og måtte jo delta på ulike ting. Det var grusomt og hjalp ikke meg, angsten eller hva det var slapp ikke taket. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde eksponeringsterapi over ett år. Hadde noen virkelig dyktige folk med meg. Tanken var at jeg skulle bli kvitt angsten i løpet av kort tid hvis jeg fulgte " oppskriften". I begynnelsen ble jeg mye verre. Ble virkelig dårlig og fikk mer angst. Jeg opplevde ikke så mye bedring i løpet av dette året før på slutten av året.  Var da helt utslitt og ble deprimert etter hvert. Da avsluttet de eksponeringen. Ble vel klart at jeg hadde en mer generell angstlidelse , PTSD og tvang i tillegg. Angsten fant hele tiden nye veier. Da jeg sluttet med eksponeringsterapien forsatte jeg likevel litt forsiktig å eksponere meg for ting i mitt eget tempo . Opplevde etter hvert bedring... Men først da jeg begynnte på medisiner fikk jeg mer ro i følelsene. 

Anonymkode: b3948...a36

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble myyye bedre av eksponeringsterapi, faktisk er det det eneste som virkelig fungerer på min angst. Jeg har angorafobi og tvangstanker, og det som fungerer er å utfordre meg konstant. Får tilbakefall noen perioder, men da vet jeg at jeg må sette i gang og eksponere meg igjen for det jeg er redd for. Lykke til :) 

Anonymkode: 729c6...1ab

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde eksponeringsterapi over ett år. Hadde noen virkelig dyktige folk med meg. Tanken var at jeg skulle bli kvitt angsten i løpet av kort tid hvis jeg fulgte " oppskriften". I begynnelsen ble jeg mye verre. Ble virkelig dårlig og fikk mer angst. Jeg opplevde ikke så mye bedring i løpet av dette året før på slutten av året.  Var da helt utslitt og ble deprimert etter hvert. Da avsluttet de eksponeringen. Ble vel klart at jeg hadde en mer generell angstlidelse , PTSD og tvang i tillegg. Angsten fant hele tiden nye veier. Da jeg sluttet med eksponeringsterapien forsatte jeg likevel litt forsiktig å eksponere meg for ting i mitt eget tempo . Opplevde etter hvert bedring... Men først da jeg begynnte på medisiner fikk jeg mer ro i følelsene. 

Hvilke medisiner var det som hjalp deg?.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble myyye bedre av eksponeringsterapi, faktisk er det det eneste som virkelig fungerer på min angst. Jeg har angorafobi og tvangstanker, og det som fungerer er å utfordre meg konstant. Får tilbakefall noen perioder, men da vet jeg at jeg må sette i gang og eksponere meg igjen for det jeg er redd for. Lykke til :) 

Håper det vil hjelpe meg også. Merker jo at angsten er blitt noe bedre, men merker også at dette koster masse krefter og blir veldig sliten.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Angstlei skrev:

Hvilke medisiner var det som hjalp deg?.

Jeg brukte cipralex en periode. Gikk over til Brintelix pga bivirkninger av cipralex. Brintellix har ikke så god effekt på angsten. I en periode kan det være godt med medisin men mener absolutt at eksponering har best virkning når det er spesielle ting man har angst for. OCD-teamet jeg gikk til hadde utrolig god kunnskap om hvordan angsten virker. Det at jeg fikk så god forståelse av mine egne følelser og hvordan møte angsten hjelper meg nå i hverdagen. Behandlingen jeg fikk der hjalp også på min angst generellt. Jeg tror at det at de visste hva de holdt på med, det at jeg fikk tett oppfølging over tid , at de hadde en nøye kartlegging av mitt problem var avgjørende. Jeg hadde med psykologen på jobb, i butikken osv Hadde oppfølging pr telefon etter eksponeringen osv. Det tok lengre tid enn vanlig med meg derfor ble jeg veldig sliten. Men jeg ble bedre , så ikke gi opp!!! 

AnonymBruker
Skrevet

Du må smøre deg med tålmodighet. Det tar tid å bryte et negativt mønster. 

Anonymkode: 72564...471

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må smøre deg med tålmodighet. Det tar tid å bryte et negativt mønster. 

Anonymkode: 72564...471

Ja, må nok det. Heldigvis ser jeg de negative tankemønstrene, neste steg blir å endre på dem.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Angstlei skrev:

Håper det vil hjelpe meg også. Merker jo at angsten er blitt noe bedre, men merker også at dette koster masse krefter og blir veldig sliten.

Ja, det gjør det. For meg handlet det mye om at jeg hadde lært opp hjernen til å være redd gjennom unngåelse. Som psykologen min sa; dersom jeg unngår å gjøre noe én gang, fordi jeg kjenner på angst, så er det stor fare for at dette printer seg inn til neste gang jeg kommer i samme situasjon. Til slutt turte jeg faktisk ikke en gang å ta bussen, fordi jeg fikk panikk når det "ikke var noen vei tilbake"/når den begynte å kjøre unna "tryggheten". Dette "kurerte" (kan fortsatt kjenne på følelsen) jeg ved å ta bussen ett og ett stopp, og til slutt begynte alt å løsne. Men jeg må hele tiden jobbe for å opprettholde sunne tanker. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...