Gå til innhold

Hva er egentlig angst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er angst? Lurer litt på dette med bakgrunn i at jeg har endret meg litt i det siste.

Jeg har liksom "vært psyk" i mange år, så det er rart jeg ikke forstår hva angst er. Det tyder kanskje på at jeg overdriver symptomer for oppmerksomhet eller annen vinning.

Men er i alle fall mer en "brennende" følelse. Og er mer ufokusert på ting som skjer rundt, f.eks. når det er mye som skjer på likt på butikken, eller i trafikken.

Anonymkode: 28ecb...6f8

AnonymBruker
Skrevet
Just now, kovakova said:

Å føle seg redd

Åh ja. Så det er bare det som er angst. Nei da er ikke dette angst. Jeg er redd for høyder og enkelte hunderaser. F.eks. Da kan det gå frysninger gjennom, og man "låses" i varierende grad. Nei, det er noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Angst er en negativ forventning om at noe negativt/ubehagelig/farlig vil skje i fremtiden.

Grovt sett kan en dele (sykelig) angst i 1. angst for noe som objektivt ikke er farlig slik en oftest ser ved sosial fobi. Det er lite vitenskapelig belegg for å mene at folk har blitt alvorlig skadet av å gå i sin søsters bursdag. 2. Angst for noe som virkelig er farlig, men hvor risikoen for at det skal skje totalt feilvurderes. Det er betydelig belegg for å hevde at det er svært farlig å falle ned med fly. Likevel flyr de aller fleste av oss uten angst fordi forekomsten av flystyrt er så liten. De med flyskrekk forventer nærmest at flyet skal falle ned på deres tur.

Mens depresjon stort sett handler om det som har vært, handler angst om fremtid.

Anonymkode: 1ab04...72c

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Angst er en negativ forventning om at noe negativt/ubehagelig/farlig vil skje i fremtiden.

Grovt sett kan en dele (sykelig) angst i 1. angst for noe som objektivt ikke er farlig slik en oftest ser ved sosial fobi. Det er lite vitenskapelig belegg for å mene at folk har blitt alvorlig skadet av å gå i sin søsters bursdag. 2. Angst for noe som virkelig er farlig, men hvor risikoen for at det skal skje totalt feilvurderes. Det er betydelig belegg for å hevde at det er svært farlig å falle ned med fly. Likevel flyr de aller fleste av oss uten angst fordi forekomsten av flystyrt er så liten. De med flyskrekk forventer nærmest at flyet skal falle ned på deres tur.

Mens depresjon stort sett handler om det som har vært, handler angst om fremtid.

Tenkte mer på hvordan det føles jeg da...

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åh ja. Så det er bare det som er angst. Nei da er ikke dette angst. Jeg er redd for høyder og enkelte hunderaser. F.eks. Da kan det gå frysninger gjennom, og man "låses" i varierende grad. Nei, det er noe annet.

Angst for høyder er regnet som en av de "medfødte" angster sammen med angst for slanger, edderkopper. Gjennom evolusjonen har det sannsynligvis gått best med dem som prøvde å unngå slanger, edderkopper og stup.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vanligvis en blanding av ubehagelige kroppslige symptomer som hjertebank, skjelving, svetting, kvelningsfornemmelse og psykiske symptomer som å føle seg redd, være redd for å miste kontroll eller bli "gal".

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Angst for høyder er regnet som en av de "medfødte" angster sammen med angst for slanger, edderkopper. Gjennom evolusjonen har det sannsynligvis gått best med dem som prøvde å unngå slanger, edderkopper og stup.

Enig i det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanligvis en blanding av ubehagelige kroppslige symptomer som hjertebank, skjelving, svetting, kvelningsfornemmelse og psykiske symptomer som å føle seg redd, være redd for å miste kontroll eller bli "gal".

Nei, dette opplever jeg ikke. Ikke at det er noe negativt, mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker nå at NHD er her fortsatt. En satte meg på tanken i et innlegg at han svarer anonymt og noen ganger under et annet nick. Etter at jeg begynte å tenke på det, synes jeg å gjenkjenne måten han skriver og svarer på. Dette tror jeg bl.a. er skrevet av ham. 😉

Anonymkode: 3378d...250

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, kovakova skrev:

Å føle seg redd

Kan fint ha angst uten å være "redd".

Anonymkode: 7dad6...47e

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Masse kroppslige symptomer. Svimmelet, hjertebank, svetting, frossenhet, kvamle, magevondt, uvirkelighetsfølelse, f.eks.

AnonymBruker
Skrevet

Masse kroppslige symptomer. Svimmelet, hjertebank, svetting, frossenhet, kvamle, magevondt, uvirkelighetsfølelse, f.eks.

Nei, ikke noe av dette. Jeg er dårlig til å beskrive det. Det "brenner". Er ikke sikkert det er noe unormalt/uvanlig heller, jeg vet ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Når man slutter på medisiner får man kanskje en oppvåkning, hvor man må kjenne på hvordan livet egentlig er. Jeg syns det er velkomment, føle at man lever. Kanskje andre "ser" litt av følelsene... i stedet for at de bare ser en potetsekk. Kanskje man blir mer akseptert og likt da.

AnonymBruker
Skrevet

For meg er angst en konstant indre uro i varierende grad. En konstant følelse av å stramming i halsen og tyngefornemmelse i brystet . Noen ganger er det vanskelig å skille mellom angstfølelsen og depresjon. Jeg har bla generell angst. Det meste er angstfyllt. Det å være sliten , det at man skal på butikken, jobb eller hvilket som helst utfordring. En angst som er forbundet med mye kroppslig ubehag. Smerter i kroppen.. For min del spesielt pustebesvær og svimmelhet. Kan våkne midt på natten av dette .... Jeg vet egentlig ikke hva jeg er redd for. Psykiateren sier at det er som om man har en varsellampe i hjernen som går hele tiden som man ikke klarer å slå av... Dette fordi den for min del har vært der i over tredve år. 

Det oppleves som om kroppen er i konstant beredskap selv om det ikke er noe fare. Når jeg har tvangstanker er angsten intens og katastrofepreget. Den er uutholdelig og man må gjøre en handling for å mildne angsten. Tankekjøret er voldsomt og tvangspreget. 

Den posttraumatiske siden ved meg er mer at jeg er skvetten og på vakt. 

Anonymkode: 692f2...f31

AnonymBruker
Skrevet
10 minutes ago, AnonymBruker said:

For meg er angst en konstant indre uro i varierende grad. En konstant følelse av å stramming i halsen og tyngefornemmelse i brystet . Noen ganger er det vanskelig å skille mellom angstfølelsen og depresjon. Jeg har bla generell angst. Det meste er angstfyllt. Det å være sliten , det at man skal på butikken, jobb eller hvilket som helst utfordring. En angst som er forbundet med mye kroppslig ubehag. Smerter i kroppen.. For min del spesielt pustebesvær og svimmelhet. Kan våkne midt på natten av dette .... Jeg vet egentlig ikke hva jeg er redd for. Psykiateren sier at det er som om man har en varsellampe i hjernen som går hele tiden som man ikke klarer å slå av... Dette fordi den for min del har vært der i over tredve år. 

Det oppleves som om kroppen er i konstant beredskap selv om det ikke er noe fare. Når jeg har tvangstanker er angsten intens og katastrofepreget. Den er uutholdelig og man må gjøre en handling for å mildne angsten. Tankekjøret er voldsomt og tvangspreget. 

Den posttraumatiske siden ved meg er mer at jeg er skvetten og på vakt. 

Takk for svar!

Da har jeg mer innsikt i hva angst er.

AnonymBruker
Skrevet

Hva var det egentlig vi pratet om i terapitimene de 10 åra? Husker ikke stort. Husker bare jeg "informerte" om ting jeg syns var plagsomme.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var det egentlig vi pratet om i terapitimene de 10 åra? Husker ikke stort. Husker bare jeg "informerte" om ting jeg syns var plagsomme.

Hjelper prating hos "terapaut" egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper prating hos "terapaut" egentlig?

Hvis det fører til at man lærer mer (f.eks. hva angst er), så er det nok bra i en viss grad, jeg vet ikke hvor stor effekten er, men. Men jeg har jo ikke lært noe, f.eks. vet jeg ikke hva angst er, selv om jeg har pratet i 10 år. Da kan man begynne å lure på hva det egentlig er som "skjer".

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det fører til at man lærer mer (f.eks. hva angst er), så er det nok bra i en viss grad, jeg vet ikke hvor stor effekten er, men. Men jeg har jo ikke lært noe, f.eks. vet jeg ikke hva angst er, selv om jeg har pratet i 10 år. Da kan man begynne å lure på hva det egentlig er som "skjer".

Jeg har hatt ulike terapeuter og det er stor forskjell. Jeg hadde en psykolog som brukte mye tid på gi meg kunnskap og innsikt i min diagnose og hadde en helt klar behandlingsplan . Det var til veldig stor hjelp. Jwg visste liksom hva jeg " kjempet" mot og lærte metoder  å møte det på. Nå går jeg til en som bare spør hvordan ting går. Jeg gir litt info om de siste ukene og så er timen over. 

Synd at du ikke har fått bedre oppfølging. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...