Gå til innhold

Vurderer å avlyse min sønns konfirmasjon, trenger råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har det vi kan kalle for adferdsvansker. Han skulker skolen, daglig(selv om han blir kjørt) , stjeler fra bankkortet mitt, 1050 kr denne måneden, kommer ikke hjem før sendt på kveld, selv med tydelige instrukser, tar ikke tlf. Han kjefter og skriker på meg, ber meg dra til helvete, hvis når jeg setter grenser for han. I dag kalte han meg for hore. Han drikker og bruker marihuana. Det er mange tiltak rundt han, men han ignorer alt som ikke passer han.

Kjenner jeg er totalt utbrent av dette, og her sitter jeg og skal skrive sang til konfirmasjonen, tale, lage mat og kaker oa alt annet som følger med denne dagen. Synes det er fryktelig vanskelig og kjenner liksom på at han rett og slett ikke fortjener dette. Vurderer sterkt å avlyse hele greia, men er redd for at dette blir feil straff og at han vil ta skade av det. Trenger desperat råd her og setter veldig stor pris på alle tilbakemeldinger.

Anonymkode: 74e46...db8

Skrevet

Ikke fortjener det? Sliter han ikke med nettopp adferdsvansker da? Dårlig impulskontroll? ADHD?

Syns ikke disse vanskene skal gå utover noe så stort som en konfirmasjon. Uansett hvor krevende han er, så ønsker han sikkert ikke å såre dere innerst inne. I tillegg så er han tenåring, ikke enkel alder generelt.

stjernestøv
Skrevet

Min sønn kalte meg både det ene og det andre og gikk til fysisk angrep på meg, det var masse problemer men ikke med rus da. På konfirmasjonsdagen hadde han en god dag og det ble en fin dag, et fint minne for både han og meg :) 

Tror du ikke sønnen din klarer å kontrollere seg den ene dagen? Det er jo hans store dag, vi visste ikke om det kom til å gå bra her. Men det gjorde det. 

Nicklusheletida
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn har det vi kan kalle for adferdsvansker. Han skulker skolen, daglig(selv om han blir kjørt) , stjeler fra bankkortet mitt, 1050 kr denne måneden, kommer ikke hjem før sendt på kveld, selv med tydelige instrukser, tar ikke tlf. Han kjefter og skriker på meg, ber meg dra til helvete, hvis når jeg setter grenser for han. I dag kalte han meg for hore. Han drikker og bruker marihuana. Det er mange tiltak rundt han, men han ignorer alt som ikke passer han.

Kjenner jeg er totalt utbrent av dette, og her sitter jeg og skal skrive sang til konfirmasjonen, tale, lage mat og kaker oa alt annet som følger med denne dagen. Synes det er fryktelig vanskelig og kjenner liksom på at han rett og slett ikke fortjener dette. Vurderer sterkt å avlyse hele greia, men er redd for at dette blir feil straff og at han vil ta skade av det. Trenger desperat råd her og setter veldig stor pris på alle tilbakemeldinger.

Dette var vanskelig, men jeg tenker slik: 

I tillegg til alle andre problemer han har, så ikke lær han at det er ok å avlyse ting i siste liten.

Hvis han skal lære noe om forpliktelser, må foreldre gå forran som et godt eksempel.

AnonymBruker
Skrevet

Avlys konfirmasjonen! På tide at han får konsekvenser for oppførselen sin.

Anonymkode: 643ea...d34

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du godt kan avlyse konfirmasjonen. For en drittunge! Helt enig med deg i at han ikke fortjener konfirmasjon når han er sånn.

Eventuelt kan du true med det. Si at du ikke gidder å arrangere konfirmasjon for ham hvis ikke han oppfører seg bedre. Da har han fått en advarsel. Så gjennomfører du trusselen om han ikke bedrer seg.

Kjenner jeg blir provosert og sint! Tror jeg også hadde truet med barnevernet ovenfor ham. Si til han at du verken orker eller klarer mer av tullet hans, og at barnevernet må inn i bildet om ting ikke blir bedre. Evt. må de overta hele ansvaret fordi du vil fraskrive deg ditt når han holder på sånn. Da lurer jeg på hvordan han ville ta det. Forhåpentligvis vil han kanskje da skjerpe seg.

Anonymkode: 96859...6ac

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg synes ikke du skal avlyse konfirmasjonen. Det blir helt feil straff fordi det skjemmer ut både ham og deg offentlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke avlys. 

Anonymkode: 76740...d53

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du godt kan avlyse konfirmasjonen. For en drittunge! Helt enig med deg i at han ikke fortjener konfirmasjon når han er sånn.

Eventuelt kan du true med det. Si at du ikke gidder å arrangere konfirmasjon for ham hvis ikke han oppfører seg bedre. Da har han fått en advarsel. Så gjennomfører du trusselen om han ikke bedrer seg.

Kjenner jeg blir provosert og sint! Tror jeg også hadde truet med barnevernet ovenfor ham. Si til han at du verken orker eller klarer mer av tullet hans, og at barnevernet må inn i bildet om ting ikke blir bedre. Evt. må de overta hele ansvaret fordi du vil fraskrive deg ditt når han holder på sånn. Da lurer jeg på hvordan han ville ta det. Forhåpentligvis vil han kanskje da skjerpe seg.

Det å skylde på barn er så feil så feil. TS nevner nettopp adferdsvansker, hva tror du det innebærer? Tror du en tenåring mener det når han kaller sin mor for hore? Tror du denne gutten vil ha det sånn? Det er jo klare tegn på selvmedisinering her! Dette er så gjennomgående. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår følelsene dine rundt dette. Det er vanskelig når en er skuffet, såret, forbanna, lei og utslitt å skulle gjøre noe hyggelig for den som påfører en disse følelsene.

MEN jeg hadde aldri droppet en milepæl i mitt barns liv selv om jeg følte det du føler. Som du selv er inne på vil dette ramme hardt om han selv ser frem til denne dagen. Og det vil sitte i i lang tid og kanskje skape noe melllom deg og ditt barn du virkelig ikke ønsker. En avstand som du ikke kan fikse igjen. 

For meg er adferdsvansker forårsaket av noe, enten i en selv eller påført av omgivelsene. Ungdommen din oppfører seg slik av en eller flere grunner. At du som mor, uten adferdsvansker, skal fremstå som en med tror jeg er uheldig. Du må være den stabile, trygge, den som tar fornuftige rasjonelle avgjørelser i alle sammenhenger selv om alt skriker i deg og gjør at du har lyst til å handle i tråd med det du føler. Det er din oppgave som voksen/mor, selv om vi voksne/mødre også kan rakne litt og med det bli irrasjonelle. Men i forhold til en dag som dette tenker jeg at man gjennomfører selv om følelsene for det ikke er de man ønsker de skulle være. 

Anonymkode: 54d2d...9b0

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk, for alle svar! 😊 Hjelper meg mye!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Det er feil avlyse hans konfirmasjon.

Uansett grunn, faktisk, så er det feil.

Han trenger konsekvenser, og det er ingen lett oppgave du har fremfor deg, men la han få en konfirmasjonsdag, en markering av en slags inngang til voksenlivet, som han ønsker, men si til han, at du vil gjøre alt for at hans dag skal bli fin,men at denne dagen samtidig krever at du videre må og vil gjøre og kreve av han, det ansvar, det er å bli nesten helt voksen.

Sett frem din tydelighet, si hva du mener, men feire han, uten en annen tanke, enn at du, 

ja litt sånn, heier han frem og tror på han på hans vei mot å bli voksen.

Da kan du heie på han, og litt sånn, at du tror på han, at dette vil han greie, 

selv om noen grenser skulle blitt satt før, kanskje...det er ikke for sent, og hvem foreldre har ikke tenkt at de burde og skulle og om bare...

Uansett, så kan de grenser du må sette, settes på andre måter enn å avluyse konfirmasjon.

God feiring:-)

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Andreaswell skrev:

Det å skylde på barn er så feil så feil. TS nevner nettopp adferdsvansker, hva tror du det innebærer? Tror du en tenåring mener det når han kaller sin mor for hore? Tror du denne gutten vil ha det sånn? Det er jo klare tegn på selvmedisinering her! Dette er så gjennomgående. 

Gutten er 15 år. Han er stor nok til å ta både kloke og dumme valg. Men han trenger åpenbart hjelp. Håper moren kontakter de rette instanser. Først fastlegen, som i neste omgang henviser til BUP. Barnevernet bør også inn. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår følelsene dine rundt dette. Det er vanskelig når en er skuffet, såret, forbanna, lei og utslitt å skulle gjøre noe hyggelig for den som påfører en disse følelsene.

MEN jeg hadde aldri droppet en milepæl i mitt barns liv selv om jeg følte det du føler.

Anonymkode: 54d2d...9b0

Jeg er ikke konfirmert, og føler ikke jeg har gått glipp av noen milepæl.

Anonymkode: b7c18...cee

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg blir veldig lei meg når jeg hører hvor vondt han har det i følelsene sine. Må også være veldig vondt for dere når han avviser deres " hjelpende hender" Kanskje han føler han må prøve å leve opp til et bilde han tror kameratflokken hans mener er en OK eller populært væremønster eller væremåte Kan også være mye hans måte å skape avstand og rom fordi han bryr seg bare for mye om dere og føler kanskje at å være såkalt " vellykket" ungdom er for ham en " umulighet"

Tenårene er veldig vanskelige med masse hormoner og så mye

Men som voksen vil kanskje nettopp konfirmasjonen være noe han vil se tilbake på som en milepæl. Jeg har ikke barn selv men har jo engang vært barn så det er utfifra dette jeg prøver å svare. Hva med å prøve å involvere ham i de praktiske forberedelsene med matvalg og drikke og sanger og hvem som skal være tilstede Husker min mor hadde ikke tid på grunn av forberedelser å være tilstede i kirken hvis det er hva dere har tenkt Det er så mange valg å ta og det er ikke alltid så lett å forstå alt

Selv hadde jeg en kirkelig konfirmasjon og som nesten eldre i dag føler jeg mye styrke i deler av budskapet fra dengang Historien om faren som tilga når barnet kom hjem igjen og hadde gjort store feil i livet har vært viktig for meg

Jeg vet bare det er ikke så lett å forstå alt og spesielt når man er ungdom

Skrevet

Har han gått til konfirmasjonsforberedelse og fulgt opp det han måtte møte opp på i den forbindelse? I så fall blir han jo konfirmert, så det er eventuelt bare markeringen dere eventuelt utsetter eller avlyser. 

Forsøk å lage en avtale en gang stemningen er OK: Du gjennomfører det planlagte, bl.a. fordi du synes det er riktig å holde det man lover og har "forpliktet" seg til overfor familie osv., men også fordi du vil dere skal ha en hyggelig markering. Han bidrar med å oppføre seg ordentlig i selskapet og ikke motarbeide deg under forberedelsene, f.eks. holde seg unna pengene dine. Blir han ikke med på det, får dere utsette markeringen til senere.

Noen av problemene vil dere kanskje trenge hjelp til uansett, hvis de vedvarer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke dere lærer gutten noe ved å " droppe" feiringen. Det vil bare skape mer avstand og opprør. 

Har selv levd med en ungdom med adferdsproblemer i mange år. Det har vært utfordrende og jeg har følt på både skam og skuffelse over barnet mitt. Man tar ungdommens oppførsel veldig personlig og man får kanskje hint og råd fra slekt å venner om hva  som er galt. 

Grensesetting er viktig og skaper trygghet. Men man er rolig og kjærlig i sine uttalelser ... 

De eldste ungdommene var også utfordrende men de ble voksne og mer modne ... På en måte tenkte vi at denne ungdommen også skulle vokse det av seg men slik ble det ikke. Det ble større problemer og kontakt med politi . Vi tok mot til oss og oppsøkte familierådgivning. Der fikk vi lufte tanker og spørsmål med en fagperson . Anbefales !!. 

Anonymkode: 3899c...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Blir så overrasket over hvor mange gode og fornuftige svar folk gir. Skulle tro dere var profesjonelle terapauter jo!

Etter å ha roet meg litt, ser jeg jo at det ville være fryktelig vondt og feil å ikke feire denne dagen. Selv om det er ganske tøft med alle disse forberedelsene oppi dette. Men må innrømme at jeg har sagt til han at de pengene som er stjålet vil bli trukket fra pengegaven fra oss foreldre. Håper ikke jeg er gal som har sagt dette? Ettersom han ikek er villig til å tjene penger ved å gjøre husarbeid(sitt eget rom) og hva som helst i grunnen, er jeg nødt til å trekke han av disse, dessverre. 

Vil også nevne at ppt og  bup er innvolvert, barnevernet ernylig er kontaktet. BV grunnet skolefraværet og oppdaget rus. Føler meg selvfølgelig mislykket som mor, samtidig vet jeg med meg selv at jeg har vist min sønn uendelig mye kjærlighet og støtte i livet. Alt startet da han begynte på ungomskolen, fikk nye venner, som uheldigvis har påvirket han negativt. 

Ber til gud om at han en dag snart, skal skjønne hvor destruktiv denne levemåten er. 

Gjest Gargamel
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir så overrasket over hvor mange gode og fornuftige svar folk gir. Skulle tro dere var profesjonelle terapauter jo!

Etter å ha roet meg litt, ser jeg jo at det ville være fryktelig vondt og feil å ikke feire denne dagen. Selv om det er ganske tøft med alle disse forberedelsene oppi dette. Men må innrømme at jeg har sagt til han at de pengene som er stjålet vil bli trukket fra pengegaven fra oss foreldre. Håper ikke jeg er gal som har sagt dette? Ettersom han ikek er villig til å tjene penger ved å gjøre husarbeid(sitt eget rom) og hva som helst i grunnen, er jeg nødt til å trekke han av disse, dessverre. 

Vil også nevne at ppt og  bup er innvolvert, barnevernet ernylig er kontaktet. BV grunnet skolefraværet og oppdaget rus. Føler meg selvfølgelig mislykket som mor, samtidig vet jeg med meg selv at jeg har vist min sønn uendelig mye kjærlighet og støtte i livet. Alt startet da han begynte på ungomskolen, fikk nye venner, som uheldigvis har påvirket han negativt. 

Ber til gud om at han en dag snart, skal skjønne hvor destruktiv denne levemåten er. 

Du kan droppe sangen uten at det er noen stor sak. Også en god idé å trekke stjålne penger fra pengegaven.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Gargamel skrev:

Du kan droppe sangen uten at det er noen stor sak. Også en god idé å trekke stjålne penger fra pengegaven.

Erru gæer'n? Med dette får jo oppførselen hans konsekvenser! Ser ut til at de fleste her mener gutten skal få og få uten å yte noe tilbake. En sa til og med at man ikke skal skylde på gutten og ikke straffe ham. Med dette du her skriver i siste setning ansvarliggjøres guttungen for sine handlinger! Fytti rakker' n! Går det an, da? (Sarkasme)

Og med det samme jeg er i gang: Hva er det konfirmanter skal konfirmere? Kirkelige konfirmanter skal konfirmere (befeste, bekrefte) dåpen og at man tror på Gud og fortsatt vil være hans barn. Hva borgerlige "konfirmanter" konfirmerer, vet jeg sannelig ikke. At de ikke tror og ikke vil være Guds barn? 

Tullete hele konfirmasjonen. Det er bare en penge- og kakefest for ungdommene, ikke så mye annet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...