Gå til innhold

Vurderer å avlyse min sønns konfirmasjon, trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke konfirmert, og føler ikke jeg har gått glipp av noen milepæl.

Anonymkode: b7c18...cee

Men du valgte antagelig selv å droppe konfirmasjon? Du ser at det er bittelitt forskjell på "Mamma, jeg gidder ikke konfirmeres jeg altså, vi dropper det der" og "Din fordømte drittunge, men den oppførselen der så avlyser vi hele konfirmasjonen din!" 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke konfirmert, og føler ikke jeg har gått glipp av noen milepæl.

Du er ikke tema her.

Anonymkode: 54d2d...9b0

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Lillemus skrev:

Men du valgte antagelig selv å droppe konfirmasjon? Du ser at det er bittelitt forskjell på "Mamma, jeg gidder ikke konfirmeres jeg altså, vi dropper det der" og "Din fordømte drittunge, men den oppførselen der så avlyser vi hele konfirmasjonen din!" 

Er nok gavebordet som lokker for 90%+ av "konfirmantene".

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke tema her.

Anonymkode: 54d2d...9b0

Det var en relevant kommentar til begrepet "milepæl".

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er nok gavebordet som lokker for 90%+ av "konfirmantene".

Det er det nok, men begge mine (en kirkelig og en borgerlig) syntes forberedelsestiden var en fin tid hvor de lærte mye og hadde det gøy. Ja, de fikk mye penger, men det aller meste står fremdeles på konto og kommer godt med den dagen de skal ut på boligmarkedet.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blir så overrasket over hvor mange gode og fornuftige svar folk gir. Skulle tro dere var profesjonelle terapauter jo!

Etter å ha roet meg litt, ser jeg jo at det ville være fryktelig vondt og feil å ikke feire denne dagen. Selv om det er ganske tøft med alle disse forberedelsene oppi dette. Men må innrømme at jeg har sagt til han at de pengene som er stjålet vil bli trukket fra pengegaven fra oss foreldre. Håper ikke jeg er gal som har sagt dette? Ettersom han ikek er villig til å tjene penger ved å gjøre husarbeid(sitt eget rom) og hva som helst i grunnen, er jeg nødt til å trekke han av disse, dessverre. 

Vil også nevne at ppt og  bup er innvolvert, barnevernet ernylig er kontaktet. BV grunnet skolefraværet og oppdaget rus. Føler meg selvfølgelig mislykket som mor, samtidig vet jeg med meg selv at jeg har vist min sønn uendelig mye kjærlighet og støtte i livet. Alt startet da han begynte på ungomskolen, fikk nye venner, som uheldigvis har påvirket han negativt. 

Ber til gud om at han en dag snart, skal skjønne hvor destruktiv denne levemåten er. 

Anonymkode: 74e46...db8

Så bra at du har tatt kontakt med hjelpeapparatet . Håper du får gode og riktige råd. Husk at du som mor er kjempe viktig , så ikke gi opp !! . La ingen få deg til å tro at du er mislykket. 

En liten bønn kan heller ikke skade:)

Anonymkode: 3899c...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Erru gæer'n? Med dette får jo oppførselen hans konsekvenser! Ser ut til at de fleste her mener gutten skal få og få uten å yte noe tilbake. En sa til og med at man ikke skal skylde på gutten og ikke straffe ham. Med dette du her skriver i siste setning ansvarliggjøres guttungen for sine handlinger! Fytti rakker' n! Går det an, da? (Sarkasme)

Og med det samme jeg er i gang: Hva er det konfirmanter skal konfirmere? Kirkelige konfirmanter skal konfirmere (befeste, bekrefte) dåpen og at man tror på Gud og fortsatt vil være hans barn. Hva borgerlige "konfirmanter" konfirmerer, vet jeg sannelig ikke. At de ikke tror og ikke vil være Guds barn? 

Tullete hele konfirmasjonen. Det er bare en penge- og kakefest for ungdommene, ikke så mye annet. 

Anonymkode: 96859...6ac

Det er gavene som lokker. De fleste ungdommer er ikke kristne.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn har det vi kan kalle for adferdsvansker. Han skulker skolen, daglig(selv om han blir kjørt) , stjeler fra bankkortet mitt, 1050 kr denne måneden, kommer ikke hjem før sendt på kveld, selv med tydelige instrukser, tar ikke tlf. Han kjefter og skriker på meg, ber meg dra til helvete, hvis når jeg setter grenser for han. I dag kalte han meg for hore. Han drikker og bruker marihuana. Det er mange tiltak rundt han, men han ignorer alt som ikke passer han.

Kjenner jeg er totalt utbrent av dette, og her sitter jeg og skal skrive sang til konfirmasjonen, tale, lage mat og kaker oa alt annet som følger med denne dagen. Synes det er fryktelig vanskelig og kjenner liksom på at han rett og slett ikke fortjener dette. Vurderer sterkt å avlyse hele greia, men er redd for at dette blir feil straff og at han vil ta skade av det. Trenger desperat råd her og setter veldig stor pris på alle tilbakemeldinger.

Det er ALLTID en grunn til at barn (15-åringer er barn) oppfører som din sønn gjør, og han trenger å bli lyttet til og tatt alvorlig. Snakker dere sammen? Har dere hjelp utenfra? Er far inn i bildet eller er du alene om omsorgen? Har du dialog med skolen? Trives han på skolen? Skulker han?

Gutten bør utredes snarest, og du må nok være pådriver for at dette skal skje. Jeg foreslår at du ber om et møte med rektor, kontaktlærer og helsesøster, og er åpen om problemene. Be om hjelp og utredning hos bup i første omgang. Be om at tiltak iverksettes øyeblikkelig, mens dere venter på utredning. Og -snakk med sønnen din og forsøk å Finn ut hvorfor han er frustrert, grenseoverskridende og sint. 

Jeg skjønner at det er sårt og frustrerende å skulle feire han nå, men avlys for all del ikke konfirmasjonen. Det eneste du oppnår er å formidle at han er kjip og håpløs, og det er det siste han trenger å høre nå. 

Lykke til og klem!

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du godt kan avlyse konfirmasjonen. For en drittunge! Helt enig med deg i at han ikke fortjener konfirmasjon når han er sånn.

Eventuelt kan du true med det. Si at du ikke gidder å arrangere konfirmasjon for ham hvis ikke han oppfører seg bedre. Da har han fått en advarsel. Så gjennomfører du trusselen om han ikke bedrer seg.

Kjenner jeg blir provosert og sint! Tror jeg også hadde truet med barnevernet ovenfor ham. Si til han at du verken orker eller klarer mer av tullet hans, og at barnevernet må inn i bildet om ting ikke blir bedre. Evt. må de overta hele ansvaret fordi du vil fraskrive deg ditt når han holder på sånn. Da lurer jeg på hvordan han ville ta det. Forhåpentligvis vil han kanskje da skjerpe seg.

Unnskyld meg, men det du sier her er oppskriften på hvorden han enda raskere vil kunne utvikle permanent dårlig oppførsel. Barn trenger ikke straff men å bli sett og lyttet til, spesielt når ting har kommet helt feil ut. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Kayia skrev:

Det er ALLTID en grunn til at barn (15-åringer er barn) oppfører som din sønn gjør, og han trenger å bli lyttet til og tatt alvorlig. Snakker dere sammen? Har dere hjelp utenfra? Er far inn i bildet eller er du alene om omsorgen? Har du dialog med skolen? Trives han på skolen? Skulker han?

Gutten bør utredes snarest, og du må nok være pådriver for at dette skal skje. Jeg foreslår at du ber om et møte med rektor, kontaktlærer og helsesøster, og er åpen om problemene. Be om hjelp og utredning hos bup i første omgang. Be om at tiltak iverksettes øyeblikkelig, mens dere venter på utredning. Og -snakk med sønnen din og forsøk å Finn ut hvorfor han er frustrert, grenseoverskridende og sint. 

Jeg skjønner at det er sårt og frustrerende å skulle feire han nå, men avlys for all del ikke konfirmasjonen. Det eneste du oppnår er å formidle at han er kjip og håpløs, og det er det siste han trenger å høre nå. 

Lykke til og klem!

Vi skal sørge for at denne dagen blir flott for sønnen vår, set kanjeg love. Gleder meg tinå se han i den nye flotte dressenen sin:-) 

vi har et godt hjelpeapperat rundt oss,heldigvis. Og jeg håper så inderlig at ting skal forandre seg. Er jo redd han sliter med angst og depresjon kanskje. Har forsøkt å prate med han om dette, men han er en veldig stolt person. Fikk iallfall en god klem av han i kveld og det rørte. 💖 Får nok sove godt i natt

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Kayia skrev:

Unnskyld meg, men det du sier her er oppskriften på hvorden han enda raskere vil kunne utvikle permanent dårlig oppførsel. Barn trenger ikke straff men å bli sett og lyttet til, spesielt når ting har kommet helt feil ut. 

Å jasså? Beklager, men jeg er ikke tilhenger av alltid å stryke barn/ungdom med hårene. Mange ganger trenger de klar tale, og bli forespeilet konsekvenser om de ikke oppfører seg. Man skal ikke forstå dem ihjel heller. Barn og ungdom må også _ansvarliggjøres_. De må få vite og lære hva som er rett og galt, og se at riktig oppførsel fører til noe godt, mens dårlig oppførsel fører til ubehag. Belønning og straff-metoden synes jeg er god. Belønning når ønsket atferd ses, straff når uøsket atferd ses. Hva er galt med det? 

Ei ung jente jeg kjenner fikk anorexi da hun var 13 år. På BUP ansvarliggjorde de henne slik at hun visste at det bare var hun selv som kunne komme seg ut av dette. Men hjelp måtte hun ha, noe hun fikk. Hun ble forespeilet de negative konsekvensene om hun fortsatte i samme stil (liten av vekst, miste menstruasjon, skader i hjerneutviklingen, osv.) og de positive konsekvensene om hun endret atferd ( føle seg friskere, bedre, utvikle seg normalt, osv.) I løpet av et halvt år hadde hun, med god støtte og hjelp fra foreldrene og BUP, endret atferd og ble frisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Hold konfirmasjon. 

Fint dere har et hjelpeapparat rundt dere .Men min erfaring fra folk jeg kjenner som har hatt barn med adferdsproblemer er at hjelpeapparatet ofte kommer vel sent inn og at det ikke akkurat jobber særlig fort .Og samarbeider dårlig seg imellom. 

Så forventet resultater av de tiltak som blir satt i gang og vis de uteblir krev mer av hjelpeapparatet. 

Desverre har jeg sett 15 åringer med problemer bli 16 så 17 og vips så er de 18 og voksne og da blir det vanskeligere å få hjelp og gutten din bestemmer selv over livet sitt.

Håper dere alle får en kjempefin konfirmasjonsdag .

Anonymkode: a3212...07d

yellow ledbetter
Skrevet
17 timer siden, Gargamel skrev:

Du kan droppe sangen uten at det er noen stor sak. Også en god idé å trekke stjålne penger fra pengegaven.

Ja. Helt enig. Og det er tydelig at han trenger hjelp. Det er ingen som oppfører seg sånn uten at det ligger noe bak. Og det går dessverre ofte utover de nærmeste som bare prøver å hjelpe. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...