Gå til innhold

Psykosomatiske smerter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med psykosomatiske smerter i muskel og sjelett?

Jeg går til en manuellterapeut som tror jeg har skadet ryggen i et fall under et epilepsianfall, men symptomene mine på det er ikke forenelig med diagnosen. Smertene er lokalisert til begge setemusklene, men når jeg nyser og hoster gjør det vondt og det er indikasjon på ryggproblemer, men mine smerter kommer og går. Om det var ryggen, skulle smertene være konstante. Manuellterapeuten kjenner jeg er svært stram nederst i ryggen og i setemuskelen, men en dag kan smertene være helt borte og en annen dag må jeg gå på krykker eller i verste fall sitte i rullestol. Smertestillende 10-20 mg OxyContin tar smertene når de er som verst.

Hadde smertestillende hjulpet om det var psykosomatiske smerter?

Anonymkode: 069ba...ea1

AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt på lungene om er i orden Ville bedt om et bilde uansett

Psykosomatisk er mer panikkartet som jeg har opplevet

men mitt tilfelle ikke så alvorlig så langt som ditt høres ut

Ønsker bare god bedring😊

Anonymkode: 7215a...21b

AnonymBruker
Skrevet

Psykosomatiske smerter kommer og går og er gjerne vanskelige å dokumentere fordi ingenting slår ut på medisinske tester. Jeg har levd med psykosomatiske smerter i 25 år og går lite eller ingen hjelp i smertestillende. Jeg har forsøkt reseptfrie midler og hele regla på resept samt sarotex ol men ingenting går hjulpet over tid. 

Uansett,psykomotoriske smerter er vonde og i enkelte tilfeller ekstremt vonde. Søk på Google så får du lest mye om dette. Jeg tenker at det nok er lurt å være åpen for at smerter kan være psykomotorisk når tradisjonell behandling ikke virker  (medisiner og fysio) og at mange er avhengige av hjelpemidler for å klare de verste dagene.

Anonymkode: f15b6...f2b

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går til en manuellterapeut som tror jeg har skadet ryggen i et fall under et epilepsianfall, men symptomene mine på det er ikke forenelig med diagnosen. Smertene er lokalisert til begge setemusklene, men når jeg nyser og hoster gjør det vondt og det er indikasjon på ryggproblemer, men mine smerter kommer og går. Om det var ryggen, skulle smertene være konstante. Manuellterapeuten kjenner jeg er svært stram nederst i ryggen og i setemuskelen, men en dag kan smertene være helt borte og en annen dag må jeg gå på krykker eller i verste fall sitte i rullestol. Smertestillende 10-20 mg OxyContin tar smertene når de er som verst.

Ja, OxyContin virker beroligende, så det vil kunne hjelpe samme hva slags årsak det er til smertene. Men hva mener egentlig manuell terapeuten med "psykosomatiske smerter"? Mener han stramme muskler som kan komme av psykisk betinget anspenthet - eller disossiativ motorisk forstyrrelse?

Det stemmer ikke at smertene nødvendigvis er konstante selv om smertene skulle stamme fra skiveskade i ryggen.

Hva viser MR?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, frosken skrev:

Ja, OxyContin virker beroligende, så det vil kunne hjelpe samme hva slags årsak det er til smertene. Men hva mener egentlig manuell terapeuten med "psykosomatiske smerter"? Mener han stramme muskler som kan komme av psykisk betinget anspenthet - eller disossiativ motorisk forstyrrelse?

Det stemmer ikke at smertene nødvendigvis er konstante selv om smertene skulle stamme fra skiveskade i ryggen.

Hva viser MR?

Manuellterapeuten har ikke nevnt psykosomatiske smerter og jeg tror egentlig at han er motivert til å «skrelle løken», som han uttrykker det, for å finne en årsak. Det er bare mine tanker ut ifra at behandlingen ikke hjelper, men smertene kom gradvis etter fallet. Jeg har bl.a. dissosiativ lidelse. Han har ikke henvist meg til MR. Ikke enda i hvert fall...

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger virker ikke terapautene, uansett hva de gjør. Da kan det være på sin plass med en pause slik at muskler får helt ro, med hjelp av paracet.

Om de til stadighet maserer, trigger og manipulerer så vil aldri muskelene få tilstrekkelig ro og de vil strammes og strides om å rette opp den feilen som evt. ligger i bunnen å skaper problemene. 

Nå er jeg langt fra noen ekspert men har jo egne erfaringer å basere rådene mine på.

Anonymkode: 9cbf0...74e

AnonymBruker
Skrevet

Paracet hjelper ikke. Det er kun OxyContin som kan ta smertenene.

Jeg snakket i går med terapeuten min om psykosomatiske smerter og han mente at psykomotorisk fysioterapi kombinert med psykoterapi som går ut på å finne årsaken (i mitt tilfelle traumer) til smertene skulle hjelpe ... Psykomotoriske smerter kunne komme av anspenthet der man har blitt utsatt for traumer. Sant nok, for jeg har så stramme muskler i underlivet at jeg ikke klarer å tisse selv.

... Men hva om manuellterapeuten har rett; at dette er en skade etter fallet som jeg nå har gått med i 5 måneder, som bare har fått forverret seg. Siden sist jeg skrev har jeg fått sterke smerter i ryggen. En kveld var det så vondt at jeg omtrent ikke klarte å bevege på meg på tross av at jeg hadde tatt OxyContin og sittet relativt i ro i rullestol. Jeg vet ikke om det er bra eller ikke, men jeg vet at med ryggsmerter bør man bevege seg, men så var det disse setemusklene da :(

Utrolig kjip og fortvilende situasjon dette...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Paracet hjelper ikke. Det er kun OxyContin som kan ta smertenene.

Jeg snakket i går med terapeuten min om psykosomatiske smerter og han mente at psykomotorisk fysioterapi kombinert med psykoterapi som går ut på å finne årsaken (i mitt tilfelle traumer) til smertene skulle hjelpe ... Psykomotoriske smerter kunne komme av anspenthet der man har blitt utsatt for traumer. Sant nok, for jeg har så stramme muskler i underlivet at jeg ikke klarer å tisse selv.

... Men hva om manuellterapeuten har rett; at dette er en skade etter fallet som jeg nå har gått med i 5 måneder, som bare har fått forverret seg. Siden sist jeg skrev har jeg fått sterke smerter i ryggen. En kveld var det så vondt at jeg omtrent ikke klarte å bevege på meg på tross av at jeg hadde tatt OxyContin og sittet relativt i ro i rullestol. Jeg vet ikke om det er bra eller ikke, men jeg vet at med ryggsmerter bør man bevege seg, men så var det disse setemusklene da :(

Utrolig kjip og fortvilende situasjon dette...

Jeg er skeptisk til teorien om at det er psykosomatiske smerter. Lett å anta, men umulig å bekrefte/avkrefte. Ville satt min lit til manuellterapeuten her. 

Anonymkode: 3df20...ab4

AnonymBruker
Skrevet
På ‎01‎.‎05‎.‎2017 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Manuellterapeuten bare beveger på leddene. Lite effekt. Jeg får hjemmeoppgaver med de samme bevegelsene, men liten effekt. Han har forsøkt å sette nåler i setemuskele og rygg (dry needling, ikke akupunktur), men dette har ikke hjulpet. Jeg føler på et vis at han har gitt meg opp og tenker at bevegelser er det eneste som kan ordne dette. Det har jeg ingen tro på. Ikke når setemusklene mine er så stramme at jeg i beste fall kan gå med krykker.

Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapi tidligere og synes i bunn og grunn det var sløsing av tid...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...