Gå til innhold

Noen som har litt kunnskap om medisiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en grei og dyktig psykiater. Noe som forvirrer meg litt er at hun har ulike meninger om bla medisiner. Da jeg tidligere rådførte meg med NHD var han tydelig på at man ved OCD trengte større doser antidepressiva. Min psykiater mener at maxdose ved angst og OCD er 5 mg cipralex. Og 10 mg og evt mer ved depresjon. Jeg ønsket å gå over på Brintellix etter råd fra NHD fordi jeg ble så kognitivt treg av Cipralexen . Hun mener at dette ikke er en bivirkning av Cipralexen ... 
Det var jo litt dummt av meg å spørre NHD om råd da jeg allerede hadde en behandler .... Men samtidig er jeg usikker på om min behandler har rett??

Anonymkode: 0e079...f37

AnonymBruker
Skrevet
26 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har en grei og dyktig psykiater. Noe som forvirrer meg litt er at hun har ulike meninger om bla medisiner. Da jeg tidligere rådførte meg med NHD var han tydelig på at man ved OCD trengte større doser antidepressiva. Min psykiater mener at maxdose ved angst og OCD er 5 mg cipralex. Og 10 mg og evt mer ved depresjon. Jeg ønsket å gå over på Brintellix etter råd fra NHD fordi jeg ble så kognitivt treg av Cipralexen . Hun mener at dette ikke er en bivirkning av Cipralexen ... 
Det var jo litt dummt av meg å spørre NHD om råd da jeg allerede hadde en behandler .... Men samtidig er jeg usikker på om min behandler har rett??

Dette er bare tull.

Fra felleskatalogen (Cipralex):

Tvangslidelse (OCD): Anbefalt startdose er 10 mg 1 gang daglig. Avhengig av individuell respons kan dosen økes til maks. 20 mg daglig. OCD er en kronisk sykdom, og pasientene bør derfor behandles tilstrekkelig lenge inntil en er sikker på at de er symptomfrie. Behandlingseffekt og dosering bør revurderes med jevne mellomrom.

Depressive episoder: Normal dosering er 10 mg 1 gang daglig. Avhengig av individuell respons kan dosen økes til maks. 20 mg daglig. Vanligvis er 2-4 ukers behandling nødvendig for å oppnå antidepressiv respons. Etter bedring av symptomene bør behandlingen fortsette i minst 6 måneder for å vedlikeholde effekten.

Anonymkode: 5864d...989

AnonymBruker
Skrevet

Angst:

Generalisert angstlidelse: Startdose er 10 mg 1 gang daglig. Avhengig av individuell respons kan dosen økes til maks. 20 mg daglig. Langtidsbehandling av respondere er undersøkt hos pasienter som fikk 20 mg daglig i minst 6 måneder. Behandlingseffekt og dosering bør revurderes med jevne mellomrom.

Panikklidelse med eller uten agorafobi: Anbefalt startdose er 5 mg 1 gang daglig den 1. uken, før dosen økes til 10 mg daglig. Dosen kan økes til maks. 20 mg daglig avhengig av individuell respons. Maks. effekt nås etter ca. 3 måneder. Behandlingen varer i flere måneder.

Sosial fobi: Anbefalt dose er 10 mg 1 gang daglig. Symptomlindring oppnås vanligvis først etter 2-4 ukers behandling. Avhengig av individuell respons, kan dosen deretter reduseres til 5 mg eller økes til maks. 20 mg daglig. Sosial fobier en sykdom med et kronisk forløp og 12  ukers behandling anbefales for å vedlikeholde respons. Langtidsbehandling av respondere er undersøkt i 6 måneder, og har vist seg på individuell basis å hindre tilbakefall. Effekt av behandlingen bør vurderes regelmessig.

Anonymkode: 5864d...989

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar... 

Skrevet

Brukte selv 10 mg cipralex og ble flat, energiløs og umotivert til alt og var ikke til hjelp. Måtte slutte med den pga det. Så brintellix burde du få lov til å prøve. Blir ikke flat og energiløs av den har jeg hørt. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo helt på jordet, og var jeg deg ville jeg skiftet psykiater. Hun kan jo ikke sine saker.

Anonymkode: ae638...4ad

Skrevet

Enig med de over.

jeg har ocd- bruker nå 20 mg. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Dory skrev:

Enig med de over.

jeg har ocd- bruker nå 20 mg. 

Takk for at du delte det med meg :)

AnonymBruker
Skrevet
På 2.5.2017 den 16.06, AnonymBruker skrev:

Makan til kunnskapsløs fjott.

Anonymkode: 72ec0...dc0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...