Gå til innhold

For store forventninger til medisiner? Noen erfaringer ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt brintellix i 16 uker. De siste 6 uken har jeg brukt 20 mg. 
Jeg forstår ikke dette. Jeg har noen dager der det går supert og så kan jeg plutselig bli dypt deprimert igjen. De siste dagene har jeg fått angstanfall flere ganger bare jeg går i butikken.Hvorfor er det slik ??. Jobber med meg selv hver dag ... Prøver å holde meg aktiv, ha mål og finne ting å være glad for. Prøver å ikke fokusere på hva jeg føler. Konsentrere meg om unger og praktiske oppgaver .. Klarer det noen dager men så har jeg dager der psyken er så "tung" at jeg bare gir opp og venter til dagen er over. Trodde medisinene skulle hjelpe meg å slippe å måtte bruke så mye energi på "teknikker" for å fungere psykisk. Er så lei av at oppturene er så kortvarig og all tiden i mellom der man bare føler livet står på vent. Man holder ut den psykiske smerten i håp om at det blir bedre. Har jeg for store forventninger til medisinen? 

Anonymkode: 33d7d...031

Skrevet

Ta opp dette med behandler, det er ikke sikkert du er optimalt medisinert ennå slik at dosen må justeres. Lykke til. :)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Lillemus skrev:

Ta opp dette med behandler, det er ikke sikkert du er optimalt medisinert ennå slik at dosen må justeres. Lykke til. :)

Takk for det... Bare at min lege  ikke har vært borti brintellix før og kan ikke svare når jeg spør ... Jeg begynnte med de etter råd fra NHD men han er jo ikke her lenger. Går vell på maxdose med Brintellix. Har prøvd cipralex tidligere uten hell. 

Jaja. Har levd med disse svingningene med depresjon det meste av livet,  kan jo leve med de litt til ... Har også flere angstdiagnoser.

Kanonføde
Skrevet

Prøv Lamictal. Det er for bipolar depresjon. Brintellix, Cipralex og andre antidepressiver er for unipolar depresjon ("vanlig" depresjon). "Svingninger" er noe som kan tyde på at depresjonen er bipolar. Det er ikke nødvendig å ha vært manisk. Noen fagfolk mener mange som behandles for unipolar depresjon egentlig i stedet bør behandles for bipolar depresjon. Det er noe med at hvis man får (eller har hatt) "oppturer" som kanskje er litt vel "høyt", at man opplever det som positivt og ikke noe "sykt" og at man derfor ikke "rapporterer" noe om det. Kunnskapen om dette er kanskje ikke så høy hos fastleger heller.

Jeg tror du må til spesialist for å prøve Lamictal.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kanonføde skrev:

Prøv Lamictal. Det er for bipolar depresjon. Brintellix, Cipralex og andre antidepressiver er for unipolar depresjon ("vanlig" depresjon). "Svingninger" er noe som kan tyde på at depresjonen er bipolar. Det er ikke nødvendig å ha vært manisk. Noen fagfolk mener mange som behandles for unipolar depresjon egentlig i stedet bør behandles for bipolar depresjon. Det er noe med at hvis man får (eller har hatt) "oppturer" som kanskje er litt vel "høyt", at man opplever det som positivt og ikke noe "sykt" og at man derfor ikke "rapporterer" noe om det. Kunnskapen om dette er kanskje ikke så høy hos fastleger heller.

Jeg tror du må til spesialist for å prøve Lamictal.

Takk for svar. Dette skal jeg ta videre til behandler. 

AnonymBruker
Skrevet

...og noen ganger virker ikke medisinene i det hele tatt - de gir bare en masse bivirkninger.

Anonymkode: 6f78c...220

AnonymBruker
Skrevet

Vissheten om " annerledesheten" er der hele tiden både på og av men alt blir veldig tungt og sløvt av

Anonymkode: 9b369...963

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring samsvarer med det Kanonføde sier her. Utrolig hvor lang tid det kan ta før det mange ganger blir satt riktig diagnose, og gitt riktige medisiner. Når svingninger er noe som går igjen over lang tid, og man opplever dette som et stort problem, er det liten vits i fortsette å prøve ut hele kostebinderiet av antidepressiva uten tillegg av SS. Derimot kan et AD være nyttig sammen med stemningsstabiliserende medisiner. I ditt tilfelle burde det vært foreslått Lamictal, uten at du skal være den som må mase om det. Når du kommer opp i det som er riktig dose for deg, og om du responderer bra på Lamictal, som mange gjør, kan det være at du får et helt annet liv. Seroquel eller Lithium er vel andrevalg. Uansett om man har bip.2, bip. spektrum, eller tilbakevendende depresjoner, kan en medisin som Lamictal utgjøre en stor forskjell. 

Fobisk angst, angstanfall ved eksponering (når man går i butikken) er det nok bare benzo som er særlig effektivt på, i tillegg til den uselektive, irreversible MAO-hemmeren Nardil. Sistnevnte er et meget potent antidepressiv. Førstnevnte er leger svært restriktive med å skrive ut pga risiko for toleranse og avhengighet.

Om man har angst, der angst er en del av "stemningsbildet", vil stemningstabiliserende også kunne hjelpe på dette. For fobisk angst, vil det nok kun kunne hjelpe indirekte ved fravær av depresjon og at de negative tankene rundt angst og angstsituasjonen kan virke mer overkommelige.

Anonymkode: 297d1...2f4

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring samsvarer med det Kanonføde sier her. Utrolig hvor lang tid det kan ta før det mange ganger blir satt riktig diagnose, og gitt riktige medisiner. Når svingninger er noe som går igjen over lang tid, og man opplever dette som et stort problem, er det liten vits i fortsette å prøve ut hele kostebinderiet av antidepressiva uten tillegg av SS. Derimot kan et AD være nyttig sammen med stemningsstabiliserende medisiner. I ditt tilfelle burde det vært foreslått Lamictal, uten at du skal være den som må mase om det. Når du kommer opp i det som er riktig dose for deg, og om du responderer bra på Lamictal, som mange gjør, kan det være at du får et helt annet liv. Seroquel eller Lithium er vel andrevalg. Uansett om man har bip.2, bip. spektrum, eller tilbakevendende depresjoner, kan en medisin som Lamictal utgjøre en stor forskjell. 

Fobisk angst, angstanfall ved eksponering (når man går i butikken) er det nok bare benzo som er særlig effektivt på, i tillegg til den uselektive, irreversible MAO-hemmeren Nardil. Sistnevnte er et meget potent antidepressiv. Førstnevnte er leger svært restriktive med å skrive ut pga risiko for toleranse og avhengighet.

Om man har angst, der angst er en del av "stemningsbildet", vil stemningstabiliserende også kunne hjelpe på dette. For fobisk angst, vil det nok kun kunne hjelpe indirekte ved fravær av depresjon og at de negative tankene rundt angst og angstsituasjonen kan virke mer overkommelige.

Anonymkode: 297d1...2f4

Takk for god informasjon. Jeg har snart time hos psykiater og da kan jeg nevne disse tingene...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...