Gå til innhold

Dere damer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på dette med hormoner... Når dere er psykisk syk og står på medisiner . Klarer dere å skjelne hva som er hormonelle svingninger og hva som er svingninger i psykisk lidelse. ??. Merker dere PMS selv om dere står på medisiner?

Anonymkode: d0b1c...c29

stjernestøv
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på dette med hormoner... Når dere er psykisk syk og står på medisiner . Klarer dere å skjelne hva som er hormonelle svingninger og hva som er svingninger i psykisk lidelse. ??. Merker dere PMS selv om dere står på medisiner?

Jeg merker ikke noe til pms, men jeg tar p.sprøyta da. 

yellow ledbetter
Skrevet

Har aldri hatt PMS, faktisk, verken med eller uten prevensjon.

Skrevet

Trodde jeg hadde pms da jeg var yngre , men viste seg være bipolar

sliter ikke med pms nå

stjernestøv
Skrevet (endret)
8 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Har aldri hatt PMS, faktisk, verken med eller uten prevensjon.

Å så heldig! Jeg var veldig ustabil når det mensen greiene stod på, ja hele tiden faktisk. Godt å slippe det. 

Endret av stjernestøv
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, kovakova skrev:

Trodde jeg hadde pms da jeg var yngre , men viste seg være bipolar

sliter ikke med pms nå

Interessant. Akkurat det jeg lurer på. Kan vi kvinner noen ganger la hormonene få skylda for noe vi skulle hatt behandling for... ?. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Akkurat det jeg lurer på. Kan vi kvinner noen ganger la hormonene få skylda for noe vi skulle hatt behandling for... ?. 

Hvis du tenker på bipolar sykdom slik kovakova nevner, tror jeg det kan være rimelig enkelt å skille det fra pms. Dette fordi pms opptrer en periode hver måned, gjerne i dagene før mensen, mens bipolare svingninger gjerne opptrer med lengre varighet, f.eks over flere dager eller måneder. Men kanskje ikke nødvendigvis heller.

Jeg aner ikke, bare noe jeg tenker. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fysiske er fortsatt tilstede (oppblåst, økt matlyst, ømme bryst), men de psykiske er borte. Det dreide seg om at jeg gråt lett samtidig som jeg var hissig, generelt irritert og trist. Godt å slippe. Bruker Lamictal.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Rådvilla skrev:
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tenker på bipolar sykdom slik kovakova nevner, tror jeg det kan være rimelig enkelt å skille det fra pms. Dette fordi pms opptrer en periode hver måned, gjerne i dagene før mensen, mens bipolare svingninger gjerne opptrer med lengre varighet, f.eks over flere dager eller måneder. Men kanskje ikke nødvendigvis heller.

Jeg aner ikke, bare noe jeg tenker. 

Forstår jo det du sier der. Men jeg hadde så lite kunnskap om dette at jeg ikke forstod forskjellen helt. Var veldig deprimert før mensen men hadde også lange tunge depressive perioder. Det har svinget hele livet. Men anorexia, PTSD , OCD og GAD fikk mer oppmerksomhet. 

Jeg føler at jeg svinger mye selv med antidepressiva. Lurer derfor på om det er syklusen.... Var så håpefull og energisk sist uke. Så bare helt plutselig våkner jeg en morgen og alt er svart... Så har jeg det sikkert slik noen dager evt uker... Er bare litt forvirret... 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg har ikke hatt mens på mange år. Har brukt spiral og nå cerazette så da lever jeg uten de hormonelle svingningene. Jeg trodde at "nå" har jeg knekt årsaken til alle opp og nedturer og smertene vil gå bort.... jo, mye ble bedre. Menssmerter forsvant men andre smerter fortsatte. Svingningene, De faste jeg kunne telle meg frem til på kalenderen, ble borte. De andre humørsvingninger ble værende...

Det hjalp mtp å få sortert litt i livet.

Skrevet

Jeg har aldri vært plaget av pms, men veldig mye svingninger. Da jeg var tenåring tenkte jeg at det sikkert var puberteten som gjorde at jeg svingte sånn, men da det fortsatte i tyveårene skjønte jeg at det var noe annet. Bare ikke hva.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alt som er så såre enkelt

Merker selv ingen forandringer på sånne ting men har lest enkelte ting som har forbauset meg i medisinsk litteratur som nok ikke kan stemme for alle. På medisiner dempes kanskje plagene noe men det er veldig vanskelig å si hva som er årsak og virkning og hva som er konsekvenser av lang tida brukMan vet ikke hva som ville vært der ellers hvis dere forstår hva jeg mener. Jeg tror også at stressfaktoren er veldig undervurdert som årsak til alt som oppleves som sånne diffuse sykdomsplager Her er kanskje ting man nok bare kan lese om skjønnlitteraturen.Sånt alle vet men ingen tør si da de er redd for lobotomi eller lingnende. Jeg tenker ikke her på uloveligheter

av noe slag

Jeg tror medisinsk litteratur på sånne områder spesielt er preget av holdninger spesielt til kvinner som ønsker å regulere kvinners fertilitet da noe annenet er uønskelig kulturell adferd og ville føre til store mentale problemer for bærere av sterke trosmessige overbevisninger i populasjonen vår slik den er pr i dag.

I det hele tatt mye rart å lese som ikke er " riktig navla" som jeg forstår i medisinske oppslagsverk

Anonymkode: ccec5...2d7

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en fører dagbok i en kalender, vil en lett klare å skille dette.

Anonymkode: d9190...735

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...