Gå til innhold

Olanzapin og GAD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får veldig god effekt av Olanzapin. Jeg har GAD, og står samtidig på Zoloft. Zoloften alene hjelper noe, men hvis jeg tar Olanzapin fast, er jeg så og si angstfri. Er Olanzapin en mirakelmedisin!? Får alle med GAD effekt av Olanzapin? Jeg har en følelse av at mange med GAD ikke har forsøkt Olanzapin, og lurer på hvorfor ikke flere blir tilbudt denne medisinen. Siden denne Olanzapin fungerer så godt, så lurer jeg på om det er noe fare med å bruke denne over tid?

Håper på svar =) 

Anonymkode: 248fe...102

Skrevet

Ikke noe farlig med mindre du spiser deg ihjel.. 

Generelt mener jeg at denne typen medisiner er undervurdert mot angst. Legen skal liksom pushe SSRI.. 

Skrevet (endret)

Slike medisiner kan gjøre at man blir mindre motivert (generelt), ikke klarer å presse kroppen like mye, trenger mer mat for å bli mett etc. etc.

Man får bare ta en vurdering selv.

Endret av Kanonføde
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får veldig god effekt av Olanzapin. Jeg har GAD, og står samtidig på Zoloft. Zoloften alene hjelper noe, men hvis jeg tar Olanzapin fast, er jeg så og si angstfri. Er Olanzapin en mirakelmedisin!? Får alle med GAD effekt av Olanzapin? Jeg har en følelse av at mange med GAD ikke har forsøkt Olanzapin, og lurer på hvorfor ikke flere blir tilbudt denne medisinen. Siden denne Olanzapin fungerer så godt, så lurer jeg på om det er noe fare med å bruke denne over tid?

Håper på svar =) 

Alle medikamenter kan ha bivirkninger og bruk  antipsykotiske legemidler kan medføre enkelte bivirkninger som det er fornuftig at enten fastlegen eller psykiater følger med på. Ideelt sett skal fastlegen både være våken i forhold til om du går betydelig opp i vekt og ta blodprøver med visse mellomrom for å følge med på blant annet fettstoffer i blodet. Dersom du selv ikke opplever plagsomme bivirkninger og fastlegen/psykiateren følger det retningslinjene sier om dette, så trenger du ikke bekymre deg:-)

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ikke noe farlig med mindre du spiser deg ihjel.. 

Generelt mener jeg at denne typen medisiner er undervurdert mot angst. Legen skal liksom pushe SSRI.. 

Ok, det er godt å høre. Jeg blir skremt av det jeg har lest om Olanzapin, diabetes og greier.. så det er ikke medisinen i seg selv som gir oss problemer? 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, frosken skrev:

Alle medikamenter kan ha bivirkninger og bruk  antipsykotiske legemidler kan medføre enkelte bivirkninger som det er fornuftig at enten fastlegen eller psykiater følger med på. Ideelt sett skal fastlegen både være våken i forhold til om du går betydelig opp i vekt og ta blodprøver med visse mellomrom for å følge med på blant annet fettstoffer i blodet. Dersom du selv ikke opplever plagsomme bivirkninger og fastlegen/psykiateren følger det retningslinjene sier om dette, så trenger du ikke bekymre deg:-)

Får man fettstoffer i blodet av Olanzapin? =)

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Kanonføde skrev:

De gir faen i pasientene. Det er bare om å gjøre å få de videre, eller fylle timeplanen med slappe timer med kaffe og chat.

Kan du ikke avstå fra denne type oppgulp?

Anonymkode: 15637...1cc

Skrevet
42 minutes ago, AnonymBruker said:

Kan du ikke avstå fra denne type oppgulp?

Vil du skånes fra sannheten? Leit om du føler det sånn, men det er ikke mitt problem.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er blind tro?

Det er blind tro å ta det legene sier for gitt.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det er blind tro å ta det legene sier for gitt.

Ja, men i forhold til hva? Se spørsmålet fra trådstarter.

Skrevet
15 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, men i forhold til hva? Se spørsmålet fra trådstarter.

I forhold til dette:

"Alle medikamenter kan ha bivirkninger og bruk  antipsykotiske legemidler kan medføre enkelte bivirkninger som det er fornuftig at enten fastlegen eller psykiater følger med på. Ideelt sett skal fastlegen både være våken i forhold til om du går betydelig opp i vekt og ta blodprøver med visse mellomrom for å følge med på blant annet fettstoffer i blodet. Dersom du selv ikke opplever plagsomme bivirkninger og fastlegen/psykiateren følger det retningslinjene sier om dette, så trenger du ikke bekymre deg:-) "

Hun nevner at man skal stole på at legen følger opp med blodprøver, og holder øye med vekten etc, og følge retningslinjene. Det er relatert til trådstart, men jeg mener det blir feil.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får man fettstoffer i blodet av Olanzapin? =)

Nei, de fleste gjør ikke det. Derimot er det noen som får denne bivirkningen. I felleskatalogen står det under bivirkninger: "Stoffskifte/ernæring: Vektøkning, forhøyede triglyseridnivåer, økt appetitt. "

AnonymBruker
Skrevet

Ca en tredjedel får økt matlyst og dermed økt vekt og igjen metabolske forandringer av olanzapin. Dette er reversible bivirkninger, så det er bare å slutte så blir alt som før. For de andre to av tre er det bare å fortsette om en har god effekt.

Økt matlyst og vektøkning er jo ikke en bivirkning som ikke oppdages. Kanskje flere med GAD burde prøve den.

FjellOgDalar
Skrevet

Hvis et medikament har god virkning og ikke påtakelige bivirkninger er det vel ikke noe problem å ta det så lenge man følges skikkelig opp. Med andre ord Olanzapin gir meg bivirkninger, så derfor ønsker verken legen min eller jeg selv å bruke det selv om jeg får sove av det. Her snakker man om hva som funker på individnivå. SSRI står nok som førstevalg fordi de er ansett for å ha færre og mindre alvorlige bivirkninger.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Hvis et medikament har god virkning og ikke påtakelige bivirkninger er det vel ikke noe problem å ta det så lenge man følges skikkelig opp. Med andre ord Olanzapin gir meg bivirkninger, så derfor ønsker verken legen min eller jeg selv å bruke det selv om jeg får sove av det. Her snakker man om hva som funker på individnivå. SSRI står nok som førstevalg fordi de er ansett for å ha færre og mindre alvorlige bivirkninger.

Hva slags bivirkninger får du av Olanzapin, som gjør at du ikke velger å bruke det? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...