Gå til innhold

Etiske regler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det uetisk å like straffbart som psykiater å treffe sin klient i alle år etter oppholdet? Gjelder det samme lege-pasient? Er det brudd på de etiske retningslinjene å treffe en tidligere pasient som avsluttet hos sin lege ett år eller to tilbake? Og i tillegg kun inneholdt normal legerelasjoner uten psykisk hjelp? 

Anonymkode: a162d...46e

stjernestøv
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det uetisk å like straffbart som psykiater å treffe sin klient i alle år etter oppholdet? Gjelder det samme lege-pasient? Er det brudd på de etiske retningslinjene å treffe en tidligere pasient som avsluttet hos sin lege ett år eller to tilbake? Og i tillegg kun inneholdt normal legerelasjoner uten psykisk hjelp? 

Hva mener du med treffe? Å ha et forhold?

Nicklusheletida
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke reglene, men ser for meg at sjekkemarkedet blir ganske innskrenket i små bygder, hvis det er slik. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Mener å innlede et vennskap evt forhold. Det er vel såpass strengt å innlede et forhold uansett i ettertid hvis en psykiater innleder seg med tidligere klient/pasient. Men ikke nødvendigvis for en lege, eller? 

stjernestøv
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener å innlede et vennskap evt forhold. Det er vel såpass strengt å innlede et forhold uansett i ettertid hvis en psykiater innleder seg med tidligere klient/pasient. Men ikke nødvendigvis for en lege, eller? 

Skulle ikke tro at det var så galt når de ikke lenger er lege og pasient. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg aner ikke reglene, men ser for meg at sjekkemarkedet blir ganske innskrenket i små bygder, hvis det er slik. 

Bor i en ganske stor bygd, mange innbyggere. Ser dem på det også? ville trodd jo mindre det var, des vanskeligere.  

AnonymBruker
Skrevet

Litt kjipt når en har en attraktiv lege,  å vet at det er strengt forbudt å inngå noen annen relasjon enn lege-pasientforholdet. Vil ikke gjøre noe som helst med han som lege, det vet jeg er ulovlig så det holder. Dessuten er vel sjansen liten uansett.

Lov å spørre da:) 

Nicklusheletida
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bor i en ganske stor bygd, mange innbyggere. Ser dem på det også? ville trodd jo mindre det var, des vanskeligere.  

Jeg vet ikke. Jeg er av den oppfatning at voksne mennesker selv må bestemme hvem de skal ha som kjærester . Reglene kan jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg vet ikke. Jeg er av den oppfatning at voksne mennesker selv må bestemme hvem de skal ha som kjærester . Reglene kan jeg ikke.

Ja, jeg vil jeg også tenke. Så lenge det ikke har vært en periode der en trengte lege for psykologisk hjelp. 

Nicklusheletida
Skrevet (endret)
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Det er vel det hun mener, tror jeg.

Kan umulig være forbudt å ha venner / bekjente. Jeg satt i samme korpsstyre som fastlegen min. Kan ikke tenke meg at det er ulovlig å ha fritidsinteresser :)

Endret av Nicklusheletida
stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Det er vel det hun mener, tror jeg.

Kan umulig være forbudt å ha venner / bekjente. Jeg satt i samme korpsstyre som fastlegen min. Kan ikke tenke meg at det er ulovlig å ha fritidsinteresser :)

Enig. Man kan vel treffe hvem som helst på mange arenaer, kan ikke være uetisk det vel. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, stjernestøv skrev:

Enig. Man kan vel treffe hvem som helst på mange arenaer, kan ikke være uetisk det vel. 

Virker bare rart om ikke det skulle gå. Ifølge ei frue av en lege her på et annet forum mente det var strengt forbudt det óg. Best å høre med Leger selv tror jeg, å ikke med de som bare ikke liker det - Ja,  hvorfor skulle du ikke fått lov til det, Nicklusheletida. Høres riktig ut dette.:-)  

Var bare litt itvil om det ifht et forhold, men fikk svar på det👍 

Gjest Gargamel
Skrevet (endret)

Det var en gammel tråd om dette som noen nylig "bumpet". Nhd svarte. 

Det er ikke absolutt forbudt for en lege å bli kjæreste med en tidligere pasient. Hvis sykdommen er ørebetennelse og de treffes i en annen sammenheng to år senere er det helt ok.

Er det snakk om psykiatri eller alvorlig somatisk sykdom er det ikke ok. 

Endret av Gargamel
AnonymBruker
Skrevet

Okei, for eks ørebetennelse sier du, akkurat det har jeg hørt før. Det ligger vel noe i det da. Men om det er litt mer enn det da, som for eks hatt 5-6 legebesøk som kun inneholdt blant annet måling av blodtrykk, celleprøve etc? :-) Jeg spør kanskje vanskelig.  

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er Nhd? :rolleyes:

Fint å kan høre et profesjonelt svar. Det fikk jeg her. Takk

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 14d29...b16

Gjest Gargamel
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, for eks ørebetennelse sier du, akkurat det har jeg hørt før. Det ligger vel noe i det da. Men om det er litt mer enn det da, som for eks hatt 5-6 legebesøk som kun inneholdt blant annet måling av blodtrykk, celleprøve etc? :-) Jeg spør kanskje vanskelig.  

Nhd er en psykiater som svarte på forumet før, men som er sykemeldt nå.

Ja du spør vanskelig, og du har selv lest det lange svaret til nhd, virker det som. Han la også ved noen linker.  

Jeg tipper det vil være ok hvis du bytter lege og venter noen år

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gargamel skrev:

Nhd er en psykiater som svarte på forumet før, men som er sykemeldt nå.

Ja du spør vanskelig, og du har selv lest det lange svaret til nhd, virker det som. Han la også ved noen linker.  

Jeg tipper det vil være ok hvis du bytter lege og venter noen år

Ja, jeg leste det:-) Men linkene kom jeg ikke innpå. Dette var også såpass lenge siden, så tenkte kanskje det var kommet nye etikk regler på 12 år. 

Hilsen Ts 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg leste det:-) Men linkene kom jeg ikke innpå. Dette var også såpass lenge siden, så tenkte kanskje det var kommet nye etikk regler på 12 år. 

Hilsen Ts 

Reglene er nok de samme. Men det kan gå, om legen har like sterke følelser for deg, og er villig til å "vente" en viss tid før dere går ut (og den perioden må jo han vurdere lengden på, basert på den kontakten han har hatt med deg som pasient). Du må nesten bare høre med legen. Har han sagt at han liker deg også? Og hvor lenge siden er det du byttet til en annen lege?

Anonymkode: a7698...194

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Reglene er nok de samme. Men det kan gå, om legen har like sterke følelser for deg, og er villig til å "vente" en viss tid før dere går ut (og den perioden må jo han vurdere lengden på, basert på den kontakten han har hatt med deg som pasient). Du må nesten bare høre med legen. Har han sagt at han liker deg også? Og hvor lenge siden er det du byttet til en annen lege?

Anonymkode: a7698...194

Det er 14mnd siden jeg byttet lege, fant nettopp ut av det. Ut ifra det jeg var hos han merket jeg ingenting, så jeg reiner med han ikke har likt meg annet enn at han var glad for at jeg ble pasienten hans den gang. Leger viser vel sin profesjonalitet i jobben sin. Hadde han likt meg, måtte han nok ha truffet meg utenom pasient-tiden. :-) 

Det var litt kjipt å måtte bytte, men jeg ser han av og til,  å er nok derfor jeg ikke har glemt han ( har samme lege-senter). Sånn sett var jo det også litt greit da. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...