Gå til innhold

Hva er normal vasking? Ocd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nydelig (verdens fineste selvsagt;) baby. Den er nå 10 mnd. Og veldig aktiv! (Heldigvis) 

Det jeg lurer på er- hva er normal? Jeg har jo (behandlet) ocd, og ting går utrolig bra! Jeg får høre at jeg er en avslappet og flink mamma<3

men nå når baby er mer mobil, sliter jeg litt med å vite hva som er normalt.

den elsker feks å ta på skoene i gangen. Når jeg ikke klarer å "avverge" det- vasker jeg hender til baby. Og når baby tar på hjulene til vognen feks. 

Mer det helt normalt? Eller er det å overdrive? 

Skrevet
38 minutter siden, Dory skrev:

Har en nydelig (verdens fineste selvsagt;) baby. Den er nå 10 mnd. Og veldig aktiv! (Heldigvis) 

Det jeg lurer på er- hva er normal? Jeg har jo (behandlet) ocd, og ting går utrolig bra! Jeg får høre at jeg er en avslappet og flink mamma<3

den elsker feks å ta på skoene i gangen. Når jeg ikke klarer å "avverge" det- vasker jeg hender til baby. Og når baby tar på hjulene til vognen feks. 

Med mindre babyen blir synlig skitten er det ikke nødvendig å vaske hendene etter å tatt på et par sko eller et vognhjul nei. Det skjerper bare immunforsvaret at barnet får i seg litt møkk. :) 

yellow ledbetter
Skrevet

Normalt og normalt. I overkant, spør du meg, men det skader jo ikke om du vasker ungen litt ekstra innimellom, så lenge det ikke tar av helt. Jeg leste en gang at den første ungen bader du hver morgen og kveld, den andre litt sjeldnere, når du vet at det trengs, mens den tredje tørker du støv av innimellom når du gidder. Fleip, selvsagt, men det er noe i det også. En blir gjerne tryggere etter hvert.

Skrevet (endret)
1 time siden, Dory skrev:

Er det mulig for deg å kjenne når det er tvang som motiverer handlingen? Jeg tenker at det aller viktigste er at du ikke surrer deg inn i tvangshandlinger, mer enn med sikkerhet å vite hvor ofte det er vanlig å vaske en babys hender:-) Også kommer du til å få det fryktelig travelt etter hvert hvis du skal vaske hver gang barnet har tatt på noe urent, - veldig travelt...

Alltid hyggelig å lese at det går så fint med både deg og baby:-)

Endret av frosken
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Dory skrev:

Tenker at dine spørsmål er mer usikkerhet enn OCD. Spør en helsesøster om dette og få et godt faglig svar. Om du får bekreftet at dette ikke er et problem og  du da forsatt ikke kan motstå trangen til å  vaske hendene til barnet fordi det gir stort ubehag å la være vil jeg si det er OCD. 

Grunnen til at jeg ikke kan svare deg med sikkerhet er at jeg har OCD.... ;)

Anonymkode: e5d8b...fbb

Skrevet
4 timer siden, frosken skrev:

Er det mulig for deg å kjenne når det er tvang som motiverer handlingen? Jeg tenker at det aller viktigste er at du ikke surrer deg inn i tvangshandlinger, mer enn med sikkerhet å vite hvor ofte det er vanlig å vaske en babys hender:-) Også kommer du til å få det fryktelig travelt etter hvert hvis du skal vaske hver gang barnet har tatt på noe urent, - veldig travelt...

Alltid hyggelig å lese at det går så fint med både deg og baby:-)

Ja- tror jeg kan kjenne forskjell på tvang og reelt. Men blir litt usikker innimellom. 

Grunnen til at jeg spurte, er at jeg er redd for å overføre ocd til barnet. Men den har jo en pappa uten ocd, som korrigerer min atferd, hvis den "tar av". 

Og tusen takk for det! Ja vi koser oss veldig. Er evig takknemmelig for at jeg er blitt så frisk som jeg er, og har fått barn:) 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at dine spørsmål er mer usikkerhet enn OCD. Spør en helsesøster om dette og få et godt faglig svar. Om du får bekreftet at dette ikke er et problem og  du da forsatt ikke kan motstå trangen til å  vaske hendene til barnet fordi det gir stort ubehag å la være vil jeg si det er OCD. 

Grunnen til at jeg ikke kan svare deg med sikkerhet er at jeg har OCD.... ;)

lurt:)

Skrevet
50 minutter siden, Dory skrev:

Ja- tror jeg kan kjenne forskjell på tvang og reelt. Men blir litt usikker innimellom. 

Grunnen til at jeg spurte, er at jeg er redd for å overføre ocd til barnet. Men den har jo en pappa uten ocd, som korrigerer min atferd, hvis den "tar av". 

Og tusen takk for det! Ja vi koser oss veldig. Er evig takknemmelig for at jeg er blitt så frisk som jeg er, og har fått barn:) 

Jeg tror ikke du kan overføre din ocd til barnet, men jeg tror at dersom du "tvangsvasker" så vil du kunne skape et barn som blir unødvendig engstelig. Jeg synes du skal kjenne etter om angsten stiger dersom du lar være å vaske i tide og utide, og i så fall eksponere deg selv for at barnet ikke har rene hender hele tiden.  Det finnes jo ingen absolutte regler for hvor ofte man vasker et lite barns hender, men for din del tror jeg det nesten er bedre med litt lite enn mye vasking!

Skrevet

Må bare understreke at jeg ikke har vasket hender til baby ofte! Det er kun helt de siste dagene baby har tatt på sko/hjul, og jeg har blitt usikker på hva som er vanlig. 

Jeg har fått så mye eksponering oppigjennom, at jeg er redd jeg er for lite nøye😅😂

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Dory skrev:

Må bare understreke at jeg ikke har vasket hender til baby ofte! Det er kun helt de siste dagene baby har tatt på sko/hjul, og jeg har blitt usikker på hva som er vanlig. 

Jeg har fått så mye eksponering oppigjennom, at jeg er redd jeg er for lite nøye😅😂

Ser den. Er slik selv etter et år med eksponeringsterapi med et OCD team...:)

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe problem at du vasker hendene til babyen din så lenge det ikke skjer mange ganger om dagen utenom måltider. Kan du kjenne igjen selv om det er ocd? 

Når babyen din begynner i barnehagen vil hn, spise sand, sutte på felles leker, slikke på dørhåndtak etc. Spise så ting hn finner på gulvet i butikker.

Og dermed vil babyen din bli syk, om og om igjen. 

Vi kan ikke besytte barna fra alt. Vi kan bare oppdra dem så de ettet hvert lærer håndhygiene og ikke blir så ofte syke. 

stjernestøv
Skrevet
7 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes ikke det er noe problem at du vasker hendene til babyen din så lenge det ikke skjer mange ganger om dagen utenom måltider. Kan du kjenne igjen selv om det er ocd? 

Når babyen din begynner i barnehagen vil hn, spise sand, sutte på felles leker, slikke på dørhåndtak etc. Spise så ting hn finner på gulvet i butikker.

Og dermed vil babyen din bli syk, om og om igjen. 

Vi kan ikke besytte barna fra alt. Vi kan bare oppdra dem så de ettet hvert lærer håndhygiene og ikke blir så ofte syke. 

Min minste puttet steiner i munnen, måtte stadig fjerne steiner fra munnen hans. Og ja de sutter jo på det meste. Det som er farlig er jo at katter driter i sandkasser, og barna spiser jo sant. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...