Gå til innhold

burde komme fler benzo.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange benzo medisiner man ikke for tak i i Norge. Feks Flunipam. De benzo som er tilgjengelig nå, er dårlig tilpasset bilkjøring. Da de som har kort halveringstid ikke er registrert (flunipam), eller noe de fleste leger er villige til å skrive ut (Xanor). For de som trenger benzo en skjelden gang, så må de vente veldig lenge før de kan kjøre bil. Så kraftige benzo med kort halvering er noe som burde være lettere å få. Hva er egentlig greia med. att en utmerket preparat som Xanor ikke blir brukt mer til engangsbehandling av feks fobisk angst?

Anonymkode: 8a899...519

AnonymBruker
Skrevet

Flunipam = Rohypnol. Et av de raskest virkende sovemiddel vi hadde. Mange vil nok mene at det ikke er en god kombinasjon med bilkjøring.

Anonymkode: 123bb...6fb

FjellOgDalar
Skrevet

Rohypnol/Flunipam ville man ikke ha på markedet fordi det var svært populært å misbruke + svært vanedannende. Var B-preparat ganske lenge, før det ble ført over til A-preparatstatus (narkotikum) i en tid før det ble avregistrert. En fastlege jeg hadde før mente det var like vanedannende som heroin. Hvor vidt det stemmer kan jeg ikke si, for det har jeg heldigvis ikke testet ut. Har fått Flunipam når jeg har vært innlagt, skjedde ikke noe mer interessant enn at jeg endelig fikk noe som slo hardt nok til at jeg sovnet etter å ha vært helt ute av stand til å sove i lange tider og var på vei til å miste bakkekontakten. Siden jeg hadde ustabil epilepsi da, så ville de bruke benzo sånn akutt. 

Xanor går for å være skikkelig vanedannende det og. Min forrige psykiater sa hun kort og godt ikke skrev det ut til noen som helst. En annen psykiater jeg var borti var så proff å svare meg at det var et "jævla drittmedikament jeg bare kunne glemme" Min nåværende psykiater sier han ikke skriver ut hva som helst til hvemsomhelst. Xanor funker for meg - etter å ha vært igjennom de andre benzoene, så jeg får det. Men de tør ikke gi meg store mengder av gangen selv om jeg ikke bruker mye benzo. Så DPS oppbevarer pakken for meg, mens jeg får noen tabletter å ha hjemme. Det synes jeg er en veldig grei deal. De slipper å bekymre seg for misbruk, jeg slipper å være redd for å bli avhengig, og vi har begge god oversikt over forbruket.

Man kan få noe som heter Temesta på reg.fritak - Lorazepam, men det har jeg ikke lest meg opp på.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flunipam = Rohypnol. Et av de raskest virkende sovemiddel vi hadde. Mange vil nok mene at det ikke er en god kombinasjon med bilkjøring.

Anonymkode: 123bb...6fb

Hvis du leser mitt innlegg, så er det jo korttidsbruk og ikke fast medisinering jeg snakker om. Jeg fikk flunipam når jeg skulle til tannlegen. Kjempegreier. Kort halveringstid, gjør att det går mye raskere ut av kroppen enn rivotril, diazepam og slike ting. Slik att man etter å ha brukt det fornuftig, feks i forbindelse med flytur, eller tannlege (den fobien man har), kan kjøre igjen, ganske raskt. I motsetning til feks hvis man tar Rivotril, som ikke går ut av kroppen garantert før etter 10 dager.....

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på å ta 2mg rivotril og vente i 10 dager, enn å ta xanor og vente i 3....

AnonymBruker
Skrevet

Man har jo fortsatt lov til å ta valium som har lengst halveringstid av alle benzo, aner ikke hvorfor rivotril ikke skulle være tillat.

Anonymkode: 36d66...c8b

AnonymBruker
Skrevet

Dere får det jo til høres ut som om dette er rene dopet. Det er det ikke - blir jo knapt trøtt av 10 mg Valium. Flunipam får jeg hos tannlegen og den har knapt noen virkning i det hele tatt.

Synes det er merkelig at det ikke finnes mer virkningsfulle stoffer å få på resept.

Anonymkode: 8a373...ea6

AnonymBruker
Skrevet

VIRKESTOFF*

Enkeltdoser brukt i beregning

Antall timer før konsentrasjonen er under straffbarhetsgrensen svarende til 0,2 promille

Benzodiazepiner og liknende midler

Etter 1 enkel dose

Etter 1 dobbel dose

Alprazolam

1 mg

20-50 t

35-70 t

Bromazepam

3 mg

10-35 t

25-70 t

Diazepam

5 mg

12-60 t

30-160 t

Etizolam

3 mg

15-50 t

25-70 t

Fenazepam

1 mg

80-320 t

130-520 t

Flunitrazepam

1 mg

30-65 t

50-105 t

Klobazepam

10 mg

8-50 t

20-115 t

Klonazepam

2 mg

75-220 t

95-280 t

Lorazepam

1 mg

7-20

15-40 t

Nitrazepam

5 mg

25-55 t

45-95 t

Oxazepam

10 mg

5-12 t

10-35 t

Triazolam

0,125 mg

3-10 t

5-15 t

Zolpidem

5 mg

4-7 t

5-10 t

Zopiklon

5 mg

9-16 t

14-22 t

Cannabis

THC (røyket)

25 mg

6-12 t

8-15 t

GHB

4000 mg

6-10 t

7-12 t

Hallusinogener

Ketamin (intravenøst)

40 mg

2-4 t

3-6 t

LSD

0,1 mg

10-15 t

13-20 t

Opioider

Buprenorfin (sublingvaltabletter)

4 mg

30-40 t

60-80 t

Metadon

20 mg

20-95 t

30-145 t

Heroin eller morfin (intravenøst)

10 mg

5-10 t

7-12 t

Oksykodon

10 mg

2-6 t

5-15 t

Sentralstimulerende midler

Amfetamin / Metamfetamin

50 mg

16-28 t

24-44 t

Kokain (sniffet)

50 mg

5-12 t

6-17 t

MDMA

50 mg

6-8 t

12-15 t

Metylfenidat

20 mg 

2-6 t

3-15 t 

Anonymkode: 8a373...ea6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...