Gå til innhold

Selvmord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Venninna min skal forsøke å ta livet av seg ved å slutte å drikke vann og spise mat. Hun har også skrevet et avskjedsbrev. Hun skal forsøke dette om et par dager. Psykologen hennes vet at hun er suicidal, men vet ikke om hennes konkrete planer. Jeg har blitt bedt om å holde det hemmelig, men da det er fare for liv og helse så vil jeg ikke sitte med et slikt ansvar. Foreldrene hennes vil ikke legge merke til det og helsevesenet bryr seg fint lite om henne. Hva skal jeg gjør?

Anonymkode: 6b40c...83a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Venninna min skal forsøke å ta livet av seg ved å slutte å drikke vann og spise mat. Hun har også skrevet et avskjedsbrev. Hun skal forsøke dette om et par dager. Psykologen hennes vet at hun er suicidal, men vet ikke om hennes konkrete planer. Jeg har blitt bedt om å holde det hemmelig, men da det er fare for liv og helse så vil jeg ikke sitte med et slikt ansvar. Foreldrene hennes vil ikke legge merke til det og helsevesenet bryr seg fint lite om henne. Hva skal jeg gjør?

Det oppstår ikke akutt fare for liv og helse selv om hun prøver å stoppe næringsinntaket. Du kan oppfordre henne til å snakke med sin psykolog om sine tanker om dette, og for øvrig si at du ikke vil bli bedt om å holde slike ting hemmelig.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan prøve å ringe telefonnummer ved siden av nødnummer i katalogen 

tror det er legevaktenummer men ikke henvendelser av så hast som nødnummer

derfra kan man bli dirigert videre til et annet telefonnummer som har oppsøkende tjeneste

håper hun ser at mulighetene til å få hjelp er store i vår type samfunn og at situasjonen hennes blir bedre tilrettelagt

hun høres også ut som mindreårig så om du ikke kommer gjennom så tror jeg bare du må ringe politi så kanskje de vet råd og kan videreformidle hjelp

håper hun vil komme ovenpå igjen og få tilbake livslyst

om ting ser mørkt ut i øyeblikket kan ting snu seg og føles bedre når man får snakket med profesjonelle 

godt hun har en positiv venn i deg😊

Anonymkode: cbcb2...58d

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg helt enig med Frosken. Det er ikke så lett å sulte seg i hjel, det kan ta mange uker og måneder faktisk. Gjør det klart for henne at du ikke kan eller vil ta noe ansvar for å holde slikt hemmelig, det kan hun rett og slett ikke legge på deg. Så si det til hennes foreldre eller gi beskjed til psykologen hennes om hva hun tenker på, gjerne begge deler. Du skal i alle fall ikke bære på dette alene!

AnonymBruker
Skrevet

Et slikt ansvar skal du ikke ha... 

Det er som de sier ikke så lett å sulte seg til døde men det er verre å slutte å drikke. Syns det er litt alvorlig jeg at hun har skrevet et avskjedsbrev. 

Som mor hadde jeg virkelig ønsket at noen sa ifra hvis dette gjaldt min datter. Det at hun forteller deg om dette er jo kanskje et rop om hjelp ?. Hvis dere er så unge at dere går på skole så er det mulig at du kan snakke med en helsesøster. De har taushetsplikt og kan gi deg råd om hva du bør gjøre

Lykke til ... 

Anonymkode: 288e1...c15

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...