Gå til innhold

Lurer på??NHD!

Anbefalte innlegg

Gjest Tussi17

Vet ikke helt om jeg skal spørre om dette her, eller om jeg skal spørre om det andre steder.....men jeg spør her likevel jeg....(øhm....ja).

Er det noe som heter insektfobi?

Hva menes med en fobi egentlig?

Betyr det at man "bare" er livredd for sånne små krypdyr.

Jeg er livredd edderkopper og andre krypdyr. (Mest edderkpper, men de andre krypyr kommer på god andre plass). Uansett......bare jeg er en edderkopp som er like liten som et knappenålhode, så er jeg skikkelig redd. Og jeg tørr ikke å drepe den eller ta den bort (selv om jeg har noe å ta den bort med).

I natt hadde jeg foressten mareritt om edderkopper, og vokna av det. Det var sikkelig fælt.

Den trenger ikke være nær en gang (kan være flere meter unna meg), men likevel så slår hjertet mitt som bare pokker, og jeg blir skikkelig redd. Jeg har mest lysst til å gråte fordi jeg er så redd. Er vel kanskje pyse men.

Har du noen ideer om hvordan jeg kan bli kvitt denne redselen min for edderkopper og ekle krypdyr???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42251-lurer-p%C3%A5nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå er ikke jeg NHD ,men jeg vil bare si at jeg vet åssen du har det !!! Jeg er selv liiiivredd edderkopper. En gang var vi på besøk hos ei venninne ,og datteren hennes kastet en sånn stor gummi edderkopp på meg. Jeg ble så redd at jeg holdt på å fike til jentungen !!! Tårene sto i øynene mine og jeg skalv i et kvarter etterpå.... Edderkopper skulle vært forbudt !!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42251-lurer-p%C3%A5nhd/#findComment-158266
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har det som kalles en spesifikk fobi.

I prinsippet kan en få en fobi mot hva som helst, men det er en del ting som er vanligere enn andre.

Noen fobier antas å være medfødt og en etterlevning fra da vi var mer dyr. Dette er fobier mot slanger, edderkopper og høyder.

En fobi er en kjent angst for en gjenstand eller situasjon. Fobikeren får denne angsten hver gang en konfronteres med tingen, og angsten avtar om en fjerner seg.

Den beste og mest effektive behandling er eksponering. Dvs å gradvis utsette seg for det en er redd for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42251-lurer-p%C3%A5nhd/#findComment-158279
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...