Gå til innhold

Kan Sobril gjøre meg psyko??

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet

Haaallo. Sliter med søvnen. Tar Sobril i blant. 25 mg pleier å funke fint. Blir alltid trøtt og rolig. Tar det kanskje 5 kvelder i måneden. Har vært slapp og deprimert i det siste. Tok 25 mg Sobril i kveld for å sikre nok søvn, siden jeg har en viktig dag i morgen. Noe jeg MÅ delta på. 

Nå har jeg vært våken i 4.5 time etter at jeg la meg. Er innmari urolig! Får plutselig angst fordi jeg innbiller meg at en ond ånd er i kroppen min, og spreller, banker, rister og klyper meg for å holde meg våken!  Begynner å freake ut. Hva faen skjer, liksom?! 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423010-kan-sobril-gj%C3%B8re-meg-psyko/
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Haaallo. Sliter med søvnen. Tar Sobril i blant. 25 mg pleier å funke fint. Blir alltid trøtt og rolig. Tar det kanskje 5 kvelder i måneden. Har vært slapp og deprimert i det siste. Tok 25 mg Sobril i kveld for å sikre nok søvn, siden jeg har en viktig dag i morgen. Noe jeg MÅ delta på. 

Nå har jeg vært våken i 4.5 time etter at jeg la meg. Er innmari urolig! Får plutselig angst fordi jeg innbiller meg at en ond ånd er i kroppen min, og spreller, banker, rister og klyper meg for å holde meg våken!  Begynner å freake ut. Hva faen skjer, liksom?! 

Det som skjer er at du er anspent og gruer deg til i morgen.

I Felleskatalogen under "Forsiktighetsregler" står det at det kan oppstå paradoksale reaksjoner som "rastløshet, opphisselse, irritabilitet, aggressivitet, vrangforestillinger, raseri, psykoser". Kan det være du har en slik reaksjon på Sobril? Jeg konstaterer ingenting, men bare undrer og tenker høyt. Jeg synes du bør ta dette opp med legen din.

Det mange ikke vet, er at "vidundermedisinene" Sobril, andre benzo, Imovane og særlig Stilnoct, har en ganske sterk "pro-psykotisk" effekt, særlig i høye doser. Hallusinasjoner er ikke uvanlig, paradoksale reaksjoner som det kalles, likeså. Medisinene har dopaminerge effekter, hvilket er en av grunnene til både misbrukspotensial, avhengighetspotensial og potensial for å gi psykose og andre paradoksale effekter. 

Det gjelder ikke alle, men en del kan oppleve det. Vær forsiktig!

Det samme gjelder alkohol. Mange blir i godt humør når de drikker. Noen blir aggressive og gale.

Endret av issomethingwrong

Annonse

Gjest franklyscarlet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det mange ikke vet, er at "vidundermedisinene" Sobril, andre benzo, Imovane og særlig Stilnoct, har en ganske sterk "pro-psykotisk" effekt, særlig i høye doser. Hallusinasjoner er ikke uvanlig, paradoksale reaksjoner som det kalles, likeså. Medisinene har dopaminerge effekter, hvilket er en av grunnene til både misbrukspotensial, avhengighetspotensial og potensial for å gi psykose og andre paradoksale effekter. 

Det gjelder ikke alle, men en del kan oppleve det. Vær forsiktig!

Takk for utfyllende svar. Jeg synes bare det var rart jeg reagerte sånn denne gangen, når jeg ellers digger effekten av Sobril.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...