Gå til innhold

Sjarmør og tyrann

Anbefalte innlegg

Har lest boken til Dahl og Dalsegg.

Er klar over at disse menneskene ofte er sjarmører utad og tyranniserer hjemme.

Men det er jo også slik at de først er sjarmører i begynnelsen av forhold for deretter og snu helt om og bli tyranner.

Mitt spørsmål er om denne tiden mellom sjarmør og tyrann kan ta år?

En mann jeg kjenner og har prøvd å hjulpet, som jeg har hatt en del spørsmål angående her tidligere, har selv lurt på om han er psykopat.

Han har mange forhold bak seg som har fortonet seg likt. Først så er han en oppofrende engel i lang tid, så snur det tvert. En av damene som jeg har snakket med sa det slik: - Har du kjent ham før han forandret seg så har du ikke kjent ham igjen nå - Slik jeg kjenner ham, er det som å lese om han personlig i ovennevnte bok. Eks. mangel på empati, løgner, aggresiv, impulsiv, omsorgssvikt for barna, alkoholisme, alt er andres feil, til og med at han havnet i fengsel.

Nå har han for noen måneder siden startet på nytt igjen, med en ny dame som ikke kjente ham fra før. Den oppofrende engelen har gjennoppstått. Nå vil han klare det sier han. Jeg håper det skal ordne seg, for jeg synes faktisk synd på ham, da han tross alt har en hjelpeløs stakkarslig side også. Men jeg har mine tvil, spesielt fordi han ser på barna fra tidligere som historie.

Er det slik at disse menneskene så gjerne vil, men får det ikke til som det heter i en reklame?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42335-sjarm%C3%B8r-og-tyrann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ingen grunn til å tro at det vil ende anderledes denne gangen heller.

Tiden det tar før endringen kommer, varierer etter når han får makt over den andre. Lar hun han flytte inn med en gang, varer det ikke lenge før han snur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42335-sjarm%C3%B8r-og-tyrann/#findComment-158696
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å tro at det vil ende anderledes denne gangen heller.

Tiden det tar før endringen kommer, varierer etter når han får makt over den andre. Lar hun han flytte inn med en gang, varer det ikke lenge før han snur.

Han har allerede flyttet inn da, og bor der fremdeles. Jeg tror nok heller ikke at det går denne gangen, så det er mulig han bruker lenger tid enn de fleste slike typer på og få makten over den andre. At det er derfor det tar såpass lang tid før snuoperasjonen starter.

Tror på en måte at han bruker lang tid på sjarmøretappen, så det utad skal se ut som at det ikke er han som er årsaken. For da er det lettere etterpå og fortelle til andre hvor snill han var, slik han fortalte til meg om de forrige damene.

Jaja, time will show.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42335-sjarm%C3%B8r-og-tyrann/#findComment-158711
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...