Gå til innhold

Sammenheng mellom hormonspiral og depresjon

Anbefalte innlegg

HEI

Jeg har selv hormonspiral og har slitt med depresjoner over lengre tid. Jeg fikk satt inn spiralen etter fødselen for snart 2 år siden. Jeg lurer på om det kan vært noen sammenheng mellom depresjonen og hormonspiral? Er det noen leger som ser sammenheng med at dette kan være et problem for noen? Og er det forsket på dette?

Mvh

ER

Fortsetter under...

Jeg har lurt på det samme og tok derfor kontakt med produsenten. Fordi jeg er i helsevesenet selv fikk jeg informasjon....

Det de sier er at hormonkonsentrasjonen er så lav og konsentrert til livmoren og eggstokker at det er liten sannsynelighet at det påvirker psyken. Hormonene de bruker er de samme som i minipillen, slik at det burde være en klar opphponing av depresjoner også hos de brukerne da de har høyrere konsentrasjon i blodet.

Dette er jo fordi at en spiral kun virker lokalt inni livmoren mens pillene går inn i blodet for å komme frem til sitt bestemmelsessted i underlivet.

Det er noen år siden jeg fikk denne informasjonen og det kan jo ha kommet nye forskningsresultater siden da - har noen noen nyheter?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er ingen spesialist på dette, men den forklaring produsenten gir er helt i tråd med deg jeg selv tenker. Dosen hormoner er alt for lav til å kunne påvirke følelsene.

Siden depresjon er en svært vanlig sykdom, vil mellom 5 og 10% av de som bruker hormonspiral ha en depresjon til enhver tid uten at det er en årsakssammenheng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...