Gå til innhold

Å vite for mye om behandleren.

Anbefalte innlegg

Gjest til NHD

Internet er en fin ting, men når psykologen via internet får et ansikt og man får vite i all hemmelighet bak skjermen hva psykologen driver med på si, skaper det en litt komisk stemning i terapisammenheng

:-) Psykologen min driver med mye rart, og det blir en del motoverføring, overføring av det, selv om jeg aldri har kommentert det.

Jeg later som om jeg ikke vet noe om behandleren min, jeg...

Jeg kan si at jeg har sporet opp det meste som er verdt å vite fordi jeg ville vite hvor jeg hadde psykologen før jeg turte å ha tillit til han. Og ved litt intens jobbing foran skjermen finner man ut litt..

I dag fikk jeg et nytt velkomstbrev i posten, det var fra behandleren min som av en eller annen grunn ville ta meg inn i varmen på kontoret sitt.

Jeg kunne ikke annet enn le...

Her har jeg sittet og moret meg i lengre tid, og min psykolog forundrer meg stadig vekk i sine uttalelser og væremåte via nettet.

Jeg lurer på hvordan behandlere ser på det at pasienten finner ut ting på egen hånd, og om pasienten bør si dette til behandleren selv om det er mer enn pinlig.

Den freudianske lære ville vel at psykologen skulle være en død vegg ?

Hvordan stiller du deg til denne problemstillingen, NHD ?

Skal jeg si til behandleren min hva jeg styrer på med?

Jeg gjør det ikke egentlig fordi jeg er nyskjerrig, det er mest pga at jeg vil ha et kort i bakhånd dersom behandleren trakker meg ned i gjørma. Da er det for min egen del litt kjekt å vite at behandleren min også var en vanlig idiot.

Det andre er det at jeg faktisk blir friskere av å drive litt etterretningstjeneste i smug.

Synes du jeg skal ymte frempå om at jeg vet litt av hvert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42430-%C3%A5-vite-for-mye-om-behandleren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Little Madam

Prøver meg på et svar. Slik jeg forsår det finner du ut opplysninger om psykologen din via nettet..? Vel, det er ikke akkurat direkte hemmelige opplysninger som ligger der som du tilegner deg...?

Slik jeg ser det er det ikke galskap at du gjør dette. Når man går i behandling er det vel nokså naturlig for mange at de etterhvert begynner å lure på hvem behandleren er som person. Om du vet at psykologen din er med i et fotballag eller er kordirigent på fritiden er vel ikke akkurat "forbudt opplysninger." Ei heller hvem han er gift med eller hvor mange barn han har... Behandlere har jo også et liv utenfor terapirommet. Heldigvis :-) (Viktig å respektere)

Kanskje du kan lufte dine tanker med han som du beskriver i innlegget ditt? Din usikkerhet og redsel for å bli avvist? ( Trenger nødvendigvis ikke fortelle at du "spionerer".)

Gjest (ikke undertegnet)

Må nesten le litt jeg... holder på med samme tingen ;-) Sjekker litt ut om hvem det mennesket er, han jeg liksom skal fortelle 'alt' til. Og jo, jeg finner ut mye rart jeg.... litt 'spennende'!

Jeg syntes ikke du er sprø som gyrken sier, tror det er flere som gjør sånn jeg! Mitt råd er å IKKE si det til terapauten....

Men du? Kan du ikke gi meg noen gode 'finne-mer-info-tips'?? Hvordan du finner din info om behandleren? Jeg finner ikke så mye, har du noen tips? hadde vært litt kult....

Ellers håper jeg du får bukt med de problemene som gjør at du trenger psykolog!

En liten 'kjenner meg igjen klem' fra meg =)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Heldigvis driver de fleste behandlere i dag med terapier som ligger lagt borte fra Freuds analyse. Dermed er behovet for total anonymitet vedr. behandlerens privatliv borte.

Behandlere bør ikke drive med noe som ikke tåler offentlighetens lys. Da gjør det heller ikke noe om pasientene vet en god del om dem. På små steder vil likevel anonymitet være umulig.

Har bare lyst til å minne deg på hvorfor du går i terapi. Tror kanskje du skal bruke ressursene dine på å hjelpe deg selv -ved hjelp av terapeuten - ikke bruke tiden til å finne ut av hva terapeuten driver med på si.

Hvis du lurer på det kan du ikke spørre h*n? Så sparer du masse tid på denne etterforskningen din.

Jeg skriver dette som et velment råd til deg. Du trenger helt sikkert hjelp siden du går til en behandler. Ikke kast bort tiden på dette. Bruk tiden til det du er der for - å få hjelp til å mestre ditt eget liv.

Lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...